MrEbbesen Startet 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2016 (redigert) Har planer om å forandre størrelsen på roret. Så da lufter jeg mine planer her inne siden det er sikkert noen med erfaring rundt dette.. Ønsker bedre effekt ved kjøring forrover og ved bakking. synes at roret i dag har en liten størrelse, og lurer på om det er noe å hente på å øke størrelsen eller om at det er bare tull. Båten hadde en mindre motor da den var ny, en hva som er i den i dag. Båten er 21 fot og har en yanmar 3qm30 på 30hk. type sjark. Redigert 13.Mars.2016 av MrEbbesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Tror kanskje jeg heller hadde valgt en slik Becker-ror løsning. Det vet vi funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Enig med å bygge om til Becker-ror. Har det på snekka mi og det er utrolig effektivt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Den løsningen ser ikke dum ut . Og den funker også. Det hørtes bra ut. Ser for meg å bytte roret (plata) å prøve å få en enkel konstruksjon med en styrepinne ned fra bunn av skroget, ved tuppen av roret. har ingen ror stopper i båten så man kan nesten svinge til roret kommer i kontakt med propellen.. Er det noen som har noen gode beskrivelse "konstruksjoner" med bilder. ser hvordan dette fungerer i praksis men greit med litt tips på hva som ikke må gjøres, eller på andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hei Dersom du aukar rorarealet aukar du òg kreftene på rorlageret, men det er kanskje ikkje noko problem på denne båten? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Mulig jeg er på viddene, men jeg tenker at dersom du forlenger roret bakover, så blir det et ikke ubetydelig større moment når du har motorkraft akterover. -da bør man være varsom med rorutslaget.... Men mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Trur ikke at det er det rorlager på denne båten. er jeg heldig så finner jeg kanskje en plastikforing i hullet. Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Ser noen ror som har forlenget roret med 20 cm. Trur man før en stor effekt av disse rorene så man må prøve seg fram. På grunn av knekken man får på roret så trur jeg man ikke behøver å ha den større en 10-15cm for å få ønsket effekt. men det varierer hvor fort knekken kommer. Dette må man selv vurdere under konstruksjonen Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Må bli noe slikt.. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Vil roret ha noe effekt ved bakking i det heletatt? Vil den ikke bare dra hekken med padleeffekten fra propellen? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Ved bakking vil du uansett ha meget lite virkning av roret. Løsningen er å montere thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hadde en Sandvik 28 hvor tidligere eier hadde satt på et større ror. Resultatet var at båten dro til venstre hele tiden når jeg gikk fremover. Utrolig irriterende og originalt ror ble satt på igjen. Vanskelig å bakke med uansett stort eller lite ror ;-) Tror jeg hadde, som de andre her har foreslått, prøvd meg på et Becker ror i stedet. Eller hvis pengene sitter løst, en trøster i baugen. ---- Beste "bakketipset" med Sandviken var å ta hensyn til hvilken vei propellen drar, pluss å bakke for å få fart bakover for å så slå motoren i fri og la roret "få tak". Og så var det da også det jeg kaller "jokketeknikken". Styre motsatt vei og knalle på fremover for å vri baugen der du vil, så vri andre veien og bakke, så vri motsatt og knalle fremover osv. Et helsikes styr. Og blåste det så vrei den ræva opp i vinden samme pokker hva jeg gjorde. :-D Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hadde Becker ror på den forrige båten min. Helt utrolige manøvreringsegenskaper. Noen som vet hvor man får kjøpt det? Og hva det koster? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 sitat.. Bruk av vinkler på 10 grader eller mindre når ryggen kjøring. Ved bruk av større vinkler bør ikke være for farlig til Becker ror system under disse betingelser, små vinkler tillate størst vanntilførselen til propellen. Store vinkler kan potensielt ha negativ innvirkning på strømmen av vann til propellsystemet. - See more at: http://bajoblade.com/article/hvordan-du-bruker-en-becker-ror#sthash.2hCYGfyw.dpuf Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 (redigert) hvordan er profilen på roret? er det bare en flat plate , så vil du kunne få mye mer roreffekt bare med å gi det en mer hydrodynamisk profil noen tips her: https://baatplassen.no/i/topic/123-lage-nytt-ror-hvordan-br-det-utformes/ Redigert 13.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MrEbbesen Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 det er bare en flat plate i dag ja. men hvordan lage det. kan jeg lage det på eksisterende ror og hvordan fungerer det i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 (redigert) vil tro det kan bygges opp med glassfibersparkel feks ...? en ok profil vil fungere mer som en flyvinge , ved at du får undertrykk på ene sida , som også gir styreeffekt , mens et helt flatt ror vil gi mer turbulens slik at man mister denne effekten Redigert 13.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sailorboy Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Sveis på et vinkeljern (20 - 30 mm bredde) på rorets bakkant. Dette vil bidra til økt effekt av roret i lave hastigheter. Båtens motstand i vannet vil øke, men på en saktegående båt så vil dette være så lite at det nesten ikke er målbart. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.