Jump to content

Endre størrelse på roret. Har det noe hensikt?

MrEbbesen

Recommended Posts

Har planer om å forandre størrelsen på roret. Så da lufter jeg mine planer her inne siden det er sikkert noen med erfaring rundt dette..

Ønsker bedre effekt ved kjøring forrover og ved bakking. synes at roret i dag har en liten størrelse, og lurer på om det er noe å hente på å øke størrelsen eller om at det er bare tull.

Båten hadde en mindre motor da den var ny, en hva som er i den i dag.

Båten er 21 fot og har en yanmar 3qm30 på 30hk. type sjark.

bilde

Redigert av MrEbbesen (see edit history)

Den løsningen ser ikke dum ut :clap: . Og den funker også. Det hørtes bra ut.

Ser for meg å bytte roret (plata) å prøve å få en enkel konstruksjon med en styrepinne ned fra bunn av skroget, ved tuppen av roret. har ingen ror stopper i båten så man kan nesten svinge til roret kommer i kontakt med propellen..

Er det noen som har noen gode beskrivelse "konstruksjoner" med bilder. ser hvordan dette fungerer i praksis men greit med litt tips på hva som ikke må gjøres, eller på andre ting.

Ser noen ror som har forlenget roret med 20 cm. Trur man før en stor effekt av disse rorene så man må prøve seg fram.

På grunn av knekken man får på roret så trur jeg man ikke behøver å ha den større en 10-15cm for å få ønsket effekt. men det varierer hvor fort knekken kommer. Dette må man selv vurdere under konstruksjonen

Guest Avmønstret#

Hadde en Sandvik 28 hvor tidligere eier hadde satt på et større ror. Resultatet var at båten dro til venstre hele tiden når jeg gikk fremover. Utrolig irriterende og originalt ror ble satt på igjen. 

Vanskelig å bakke med uansett stort eller lite ror ;-) Tror jeg hadde, som de andre her har foreslått, prøvd meg på et Becker ror i stedet. 

Eller hvis pengene sitter løst, en trøster i baugen. 

----

Beste "bakketipset" med Sandviken var å ta hensyn til hvilken vei propellen drar, pluss å bakke for å få fart bakover for å så slå motoren i fri og la roret "få tak". Og så var det da også det jeg kaller "jokketeknikken". Styre motsatt vei og knalle på fremover for å vri baugen der du vil, så vri andre veien og bakke, så vri motsatt og knalle fremover osv. Et helsikes styr. Og blåste det så vrei den ræva opp i vinden samme pokker hva jeg gjorde. :-D 

sitat..

Bruk av vinkler på 10 grader eller mindre når ryggen kjøring. Ved bruk av større vinkler bør ikke være for farlig til Becker ror system under disse betingelser, små vinkler tillate størst vanntilførselen til propellen. Store vinkler kan potensielt ha negativ innvirkning på strømmen av vann til propellsystemet. - See more at: http://bajoblade.com/article/hvordan-du-bruker-en-becker-ror#sthash.2hCYGfyw.dpuf

hvordan er profilen på roret?  er det bare en flat plate , så vil du kunne få mye mer roreffekt bare med å gi det en mer hydrodynamisk profil 

noen tips her: 
https://baatplassen.no/i/topic/123-lage-nytt-ror-hvordan-br-det-utformes/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vil tro det kan bygges opp med glassfibersparkel feks ...? 

en ok profil vil fungere mer som en flyvinge , ved at du får undertrykk på ene sida , som også gir styreeffekt , mens et helt flatt ror vil gi mer turbulens slik at man mister denne effekten

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...