Jump to content

Caterpillar 3208ta går varm på lavt turtall

Camarque44

Recommended Posts

Hei. Regner med du har konstatert at det kom kjølevann på tomgang når motoren gikk varm? Enten via eksos om den er synlig eller at man ser sirkulasjon i sjøvannsfilteret.

Det har skjedd at impeller kan være deformert etter vinterlagring og at den ikke greier å suge frem vannet før man gir litt turtall, men mindre sannsynlig for deg da motoren må ha gått en stund før den gikk varm og således burde impelleren gått helt i stykker av så lang tid uten vann.

Om frostvæskenivået har vært tappet ned kan det være at det blir luftlommer her og der. Kjenner ikke CAT 3208 spesielt, men f.eks på Cumminsen min så står termostaten høyt og har en egen lufteskrue. Kan ser for meg at det kan bli luftlomme der på tomgang når vanngjennomstrømningen er lav. Lufteprosessen står beskrevet i manualen min. Har du sett i boka di?

Nå som du har kjørt på fullt turtall, forsvant problemet neste gang du startet opp på tomgang med kald motor (og lot den gå)?

Mvh. SAP

Kan tyde på luftlomme rundt termostat, men samtidig litt merkelig at luftlomma ikke ble blåst ut når du gikk med maks rpm.

Har du konstatert at du får kjølevann etter oppstart i de situasjonene hvor motor går varm? En stiv/ sliten impeller kan slite med å få frem vann om pumpa står over vannlinja og tømmer seg når motor ikke er igang.

Om du har undervannseksos kan man se i sjøvannsfilteret eller holde hånda på varmeveksler eller slangen som fører sjøvannet inn i eksosalbuen etter turbo.

Hadde utredet at sjøvannskretsen har sirkulasjon først. Om det er i orden ville jeg sett på luftemulighetet av den lukkede kretsen, termostat, vannpumpe osv.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...