Camarque44 Startet 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2016 Hei. Cat 3208ta går varm når jeg går ved lavt turtall. Gir jeg full gass, går temp. Ned igjen og stabiliserer seg. Går jeg ned på turtall igjen virker temp ok. Pga aksling har vært ute, har jeg etterfylt 20 liter væske. Er det noen spesiell måte å lufte systemet på? Jeg har nå kjørt en tur uten radiatorlokk. Noen ideer.? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Hei. Regner med du har konstatert at det kom kjølevann på tomgang når motoren gikk varm? Enten via eksos om den er synlig eller at man ser sirkulasjon i sjøvannsfilteret. Det har skjedd at impeller kan være deformert etter vinterlagring og at den ikke greier å suge frem vannet før man gir litt turtall, men mindre sannsynlig for deg da motoren må ha gått en stund før den gikk varm og således burde impelleren gått helt i stykker av så lang tid uten vann. Om frostvæskenivået har vært tappet ned kan det være at det blir luftlommer her og der. Kjenner ikke CAT 3208 spesielt, men f.eks på Cumminsen min så står termostaten høyt og har en egen lufteskrue. Kan ser for meg at det kan bli luftlomme der på tomgang når vanngjennomstrømningen er lav. Lufteprosessen står beskrevet i manualen min. Har du sett i boka di? Nå som du har kjørt på fullt turtall, forsvant problemet neste gang du startet opp på tomgang med kald motor (og lot den gå)? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Camarque44 Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Jeg tror det må være luft. Etter fult speed i går, gikk jeg rolig ned til tomgangsfart , og da er den fin. Starter jeg opp igjen nå, skjer det samme. Finner ikke beskrevet noe i manual, men det må vel finnes en lufteskrue et sted? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Kan tyde på luftlomme rundt termostat, men samtidig litt merkelig at luftlomma ikke ble blåst ut når du gikk med maks rpm. Har du konstatert at du får kjølevann etter oppstart i de situasjonene hvor motor går varm? En stiv/ sliten impeller kan slite med å få frem vann om pumpa står over vannlinja og tømmer seg når motor ikke er igang. Om du har undervannseksos kan man se i sjøvannsfilteret eller holde hånda på varmeveksler eller slangen som fører sjøvannet inn i eksosalbuen etter turbo. Hadde utredet at sjøvannskretsen har sirkulasjon først. Om det er i orden ville jeg sett på luftemulighetet av den lukkede kretsen, termostat, vannpumpe osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Camarque44 Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Ser igjennom dekslene på filtrene at vannet sirkulerer. Tenker at problemet ville ha kommet tilbake når jeg gikk ned på turtall igjen..? Skal Google litt mtp hvor det kan luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Hei. Har lest litt, og har kommet fram til at det kan være termostaten som henger / slitt, slik at den åpner med pådrag, og virker etter det, men den neste dagen , når man begynner på nytt, skjer det samme. Logisk teori? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.