Raymond Romsdal Startet 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2016 Hadde mot slutten av sesongen ifjord problemer med varmgang på den ene motoren, fant idag en sprekk i den svarte plast adapteret til slangen som er skrudd på drevet. Satt høytrykkspyleren inni røre å da sto strålen rett ut oppå bende, har en teori om at den suger inn luft dær når båten går opp i plan da kommer jo dette i friluft. er en tynn sprekk i lokket og helt nede ved skruen er det et lite hull på under en mm i diameter.. Er dette en go teori? :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Man skal aldri si aldri. Ikke tvil om at du bør fikse det, men motoren vil jo suge vannet fra bunnen av drevet og vil tåle at noe luft blander seg med. Antakelig har du en innsnevring i systemet ett sted, men som sagt verdt å prøve ut. Noe dritt du holder på med, slet med det samme jeg helt til slutten av fjorårssesongen. Fikk renset motor, både salt og ferskvannssiden. Tror jeg fant problemet til slutt, lå noe fortetning i slangen fra drevet til impeller. Sikkert noe dritt som har blitt sugd inn og kilt seg der. Hadde flyttet på seg så lå akkurat i innsuget til impeller, og dermed så jeg det når jeg byttet impeller i høst. Ren tilfeldighet. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Hvis du har båten på land, kan du spyle/tre vannslangen fra sjøvannsfilteret og blåse ut bak, selv fant jeg et impellerblad fra forrige eier i impellerhuset, som var årsak til dårlig sug. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 God mulighet at du har funnet feilen,da dette er over vatn når båten er i plan, Ville tatt av slangen inn på pumpe å spylt tilbake på begge motorer,spesielt den med kjøler til servo. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Er kjølern til servo "åpen" inni som et rør? kan man stikke hageslangen ned å "stake" opp? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Tror ikke det er kjøling på min servo, skal ta en ny titt neste gang jeg er i båten neste gang. Mener å huske at slangen går minst en meter inn. Hadde masse små blåsjell opp til sjøvannfilter som forsvant ut med ferskvannet motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Kjøling på min. Godt spørsmål, vil vel tro kjøleren er bygd på samme prinsipp som oljekjøleren, men dette blir bare gjetning. Finnes sikkert noen her som har hatt opp denne også? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Ikke veldig vanlig med servo på denne kombinasjonen vel? Er det ikke bare std hydraulisk styring? Kjølevannstussen til s-slangen på drev-transom lekker/tæres etter noen år, og er en vanlig feil til høy temp/falskluft i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 De fleste drevmotorene jeg har sett med 41B og P har da servo og kjøling. Jeg forhørte meg mye en periode, da autopilot blir mer komplisert med servo. Var overrasket over hvor mye servo som var installert, gjelder jo også på KAD-motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Om du ikke vet når S-slangen mellom drev og båt ble skiftet sist så anbefaler jeg deg å også skifte denne mens du holder på. Koster noen få hundrelapper. Denne slangen vil før eller senere delaminere innvendig med det resultat at du mister kjølingen når motoren kommet opp i turtall. På lavere turtall virker alt som normalt. Dette er vanskelig å feilsøke når båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Raymond Romsdal Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Da bytter jeg den i samme slengen, har bøyd å lekt med den uten å se no sprekkdannelser.. men, tar ingen kompromiss nå.. orker ikke løfte en gang til :) Er det mye hokus pokus å bytte denne? har ikke helt skjønt hvordan den er festet inne i skjoldet? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Den er festet på innsiden båten. Du må ta av det svarte plastikkhuset på drevet på innsiden, så trekker du den ut. Ja bytt den, kan være vanskelig å komme til. I min båt måtte motorene ut for å komme til de. Jeg har forøvrig messingventiler og ikke det svarte plasthuset, men dette gikk VP bort fra tidlig på 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 håper virkelig at motorene ikke må ut.. da blir jeg lett tullat.. :) får krype ned i motorrommet når jeg blir frisk.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.