Jump to content

Volvo Penta AD41P-A - 290DP drev: Problemer med varmgang

Raymond Romsdal

Recommended Posts

Hadde mot slutten av sesongen ifjord problemer med varmgang på den ene motoren, fant idag en sprekk i 

den svarte plast adapteret til slangen som er skrudd på drevet. 

Satt høytrykkspyleren inni røre å da sto strålen rett ut oppå bende, har en teori om at den suger inn luft dær når

båten går opp i plan da kommer jo dette i friluft.

er en tynn sprekk i lokket og helt nede ved skruen er det et lite hull på under en mm i diameter.. 

Er dette en go teori? :) 

Man skal aldri si aldri. Ikke tvil om at du bør fikse det, men motoren vil jo suge vannet fra bunnen av drevet og vil tåle at noe luft blander seg med. Antakelig har du en innsnevring i systemet ett sted, men som sagt verdt å prøve ut. Noe dritt du holder på med, slet med det samme jeg helt til slutten av fjorårssesongen. Fikk renset motor, både salt og ferskvannssiden. Tror jeg fant problemet til slutt, lå noe fortetning i slangen fra drevet til impeller. Sikkert noe dritt som har blitt sugd inn og kilt seg der. Hadde flyttet på seg så lå akkurat i innsuget til impeller, og dermed så jeg det når jeg byttet impeller i høst. Ren tilfeldighet.

Om du ikke vet når S-slangen mellom drev og båt ble skiftet sist så anbefaler jeg deg å også skifte denne mens du holder på. Koster noen få hundrelapper.

Denne slangen vil før eller senere delaminere innvendig med det resultat at du mister kjølingen når motoren kommet opp i turtall. På lavere turtall virker alt som normalt. Dette er vanskelig å feilsøke når båten ligger på vannet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den er festet på innsiden båten. Du må ta av det svarte plastikkhuset på drevet på innsiden, så trekker du den ut. Ja bytt den, kan være vanskelig å komme til. I min båt måtte motorene ut for å komme til de. Jeg har forøvrig messingventiler og ikke det svarte plasthuset, men dette gikk VP bort fra tidlig på 90-tallet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...