Jump to content

Reparere Jabsco trykkvannspumpe

Lars H.

Recommended Posts

I dag fikk jeg pakket ut båten som dermed er klar for å vaskes og poleres. Men vannet er selvfølgelig ikke satt på på opplagsplassen, så jeg hadde pønsket ut en plan. Jeg hadde tenkt å ta med 4 25 liters plastkanner som jeg har i garasjen med vann, og så bruke en kraftig Jabsco ParMax 4 12V pumpe jeg tidligere har brukt på sjøvann for å spyle dekk etter avtrykk fra møkkete hundelabber. Den er trykkstyrt. Men da jeg skulle trekke av flatstiftkontaktene, knakk den ene pinnen! Jeg goglet litt etter ny styring, men fant ingen slik umiddelbart, og de jeg fant hadde en ublu pris på 6 - 800 kroner!

Her bilde av pumpen med trykkbryteren.

bilde

Dermed skrudde jeg av sensorklumpen, og her er hva den inneholdt.

bilde

Her ser en at det er tilkoblingen på en liten micro switch som er brukket. Dermed var det å gå inn på nettsidene til ELFA, og under over under,

der fant eng en micro switch med itentiske mål til kun kr.35,-!! Så nå er den bestilt express levert på døren innen 1 - 2 dager. Frakt kommer

riktignok i tillegg, men totalen blir likevel under 150 kroner.

Det må være kostbart å ikke være litt fingernem og handyman.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja ja, så var jeg like langt. Jeg fikk microswitch'n levert på døren 20 timer etter bestilling og pakking i Nederland, og skulle sette den inn i sensorhuset. Men den passet ikke! Den ene tilkoblingspinnen sto 2 - 3mm feilplassert i forhold til originalbryteren. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne bøye pinnen litt for å lirke bryteren inn, men da knakk selve plasthuset på bryteren, grrr! Jeg får lete etter en microswitch som kanskje passer, men uansett får jeg ikke vasket og spylt båten de nærmeste dagene. Så kommer det ikke vann i havnen snart, blir det å bruke bøtte  med vann og svamp til vaskingen.

par-max4c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er ny bestilling sendt på bryter som jeg er 99% sikker passer mekanisk. Da jeg ikke vet kraften for å betjene trykknappen på den gamle, har jeg bestilt 2 stk, en for 0,98N og en for 1,96N. Så får jeg sammenligne med den gamle når jeg får de nye. Og disse var under halve prisen av det den første kostet.

Heldigvis finner jeg ikke rett bryter hverken hos CO eller Kjell & Co nå etter at jeg har bestilt fra Elfa. Men at begge de to hadde slike ting, tenkte jeg ikke på. Ellers ble jeg litt bekymret for selve pumpen, den har ikke vært i bruk på flere år, og da med sjøvann. Siden det har den stått i båten. Så da ble det å sette spenning på den, og den sprutet vann inne i boden som bare det. Den er ganske tøff med 14,4 liter/min, så mine 25 liters kanner med vann tømmes nok fort dersom jeg spyler unødvendig.

Så var pumpen fikset med ny micro switch. Og systemet fungerte utmerket. I dag vasket jeg fra fenderlisten og ned plus syrevasket (30% saltsyre)

det gule i vannlinjen. Men to 25 liters kanner med vann gikk sannelig fort tomme når såpevann og syre skulle spyles bort.

bilde

Ellers gjorde jeg klar propellen for stoffing og monterte tilbake roret som jeg hadde hatt av for å trekke ut propell med aksling ifb. skifte av

simmerringer i høst. Imorgen blir det vel poleringsjobb og eventuelt å flekke over litt der bunnstoffet er slitt. Pratet også med de på kontoret i

havnen og fikk klargjort at jeg kunne få sjøsetting til uken når jeg var klar. På mandag hadde de visst 2 båter som skulle ut, og på tirsdag og

onsdag ingen. Så da blir det i hvert fall ikke kø for å komme seg på vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...