Gtrs Startet 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2016 Driver og pusser opp min gamle alo28, men har mye kondens problemer. Tidligere eier har rivd ut skaien, kan dette være problemet? Er ventil inni lugaren, på toalettet og har gitteråpning på luke under sprayhood.må jeg ha flere ventiler? Lurer også om noen har et tips om hvor jeg kan få tak i et nytt/ brukt storseil? Da mitt har begynt og spjære noen steder. Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Du burde vel satt inn en avfukter til å begynne med synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Mot fukt så har du to strategier. Sett inn en varmekilde og luft godt ut. Varmen fanger fukten og tar den med ut gjennom ventileringen. Eller så kan du stenge av så godt du kan og satse på passiv eller aktiv avfukting. Det være seg en luftavfukter eller div salt/tørrball- løsninger. Og ja, uten skrogtrekk så renner kondensen nedover skrogsidene. Så det kan jo være en plan å legge nytt trekk. ----------- Ang seil så ville jeg målt opp det seilet jeg hadde og frekventert på seilutstyr Finn, samt den FB gruppa for brukt seilutstyr, kanskje også lagt inn en forespørsel der. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Gtrs Jeg bruker kun avfukter og ingen varme, båten er knusktørr. koble avfukter med slange til et avløp så kan den stå og svive. http://www.bestmarin.no/Produkter/Vinteropplag/Avfuktere/Fuktsluker/Elektriske/Meaco-DD8L-jr-Luftavfukter-868512-p0009985434 Kongeprodukt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Avfukter er en veldig enkel og god løsning. Bruker det selv i min Comfort 30. Men det betinger at du har tilgang til landstrøm. Da er alt tørt og fint ombord.. Men da må du stenge av båten for å få mest mulig effekt. Du er nok inn på noe som er årsaken til at luftfuktigheten kondenserer. En kald skrogside gir fort kondens. Sett inn avfukter og la den jobbe på 50% RF en dag eller to. Så limer du på nytt skrogtrekk. 3mm ekspandert vinyl er fin. Og båten blir utrolig pen etterpå. Du limer det fast med Casco våtromslim, eller Casco Flex. Med en hurtigtørkende lim på spray i bakhånda, så løser du lett problemene med å gå limt rundt kanter og overhengende partier. Skrogtrekk isolerer og hindrer kondens. Dekk til mest mulig. Om du skal gjøre skikkelig flid, så limer du først på 10mm skrogisolasjon fra Maritim.no. Ligner på liggeunderlag. Deretter limer du skrogtrekk utenpå dette. Da får du en utrolig lun båt, lyddempet og varm. Særlig om du vil bruke den i kalde årstider, vil du ha stor glede av det. Særlig om du har planer om ny dieselvarmer ombord, så kan du kjøpe en mindre varmer enn ellers. En 500w el-ovn blir nok når du er i havn. Om du har tilgang til taket innvendig, så vil isolering her gir stor effekt. - men skrogisolasjon har blitt litt kostbar de siste året. Ellers kan du sette inn en ventil med solcelledrevet vifte. BT har dette, men dimensjonen er større enn standard takventil. Seil, følg med på finn.no. Mener gran seil selger ut lagervarer av og til på tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Eureka: Hvilken lim kan man bruke på liggeunderlag? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 (redigert) Min første overnatting i seilbåten var en fuktig og klam opplevelse Da spurte jeg på dette eminente forum etter hjelp, og fikk tre gode råd: Lufting Lufting Lufting Siden har ikke lukene mine vært igjen annet enn i stor sjø. Ellers er de i lufte stilling alltid, og fukt problemer er en saga blott. Bruker ikke varme på når jeg ikke er der, og puter og sengetøy etc kan ligge i båten året rundt likevel. Redigert 14.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 -har ikke limt fast liggeunderlag, så det vet jeg ikke. Men det er jo bare å teste ut det. Tror jeg har rester av Casco lim og noe liggeunderlag, så jeg kan jo prøve. Jeg har jo brukt maritim sin skrogisolasjon og Armaflex og flikket da med hurtiglim på spray. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Akkurat sengetøy tar jeg hjem om høsten for vask og legger det tilbake i båten om våren. Men har ellers alt annet i båten. Bruker begge strategiene. Om høsten når det er som fuktigst så stenger jeg av og lar lufttørkeren stå på, samme hvis det er tilsvarende vær om våren, altså fuktig og relativt varmt. Så lenge det er ned mot minus om natta bryr jeg meg ikke. Kjørte vel kanskje 2-3 uker til sammen i høst. Resten av sesongen går det i mest mulig lufting. Fungerer helt fint. Føler det er godt å få "tørket ut" båten ordentlig om høsten før det lange og kalde (og tørre pga kulda) vinteropplaget. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 -sjekket prisen på maritims skrogisolasjon nå... Har blitt en grusom pris. 199 kr pr plate på 1x0,5 meter. Da jeg handlet for 3 år siden kostet den 120 veiledende og ca 100 på tilbud... Sitér dette innlegget Link to post
kjapp1 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Sørg også for at kjølsvinet er tomt. Ingenting er verre enn vann innomhus. Torrbollen har vert til god hjelp hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.