Snusmumrikken Startet 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2016 Hei! Tenkte å skifte girolje og fylle på litt ekstra 2 takt olje, mener jeg har "yamaha" olje oppi nå, men tenkte bare å blande. Funker biltema helt greit til slike ting? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 gear olje og 2 takt olje er to forskjellige oljer, og beregnet for forskjellige områder.... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Har brukt Biltemas girolje (i girhuset) og totaktsolje (i bensinen eller oljetanken beregnet for dette) i årevis og ikke skåret noen motor enda Før i tiden brukte jeg kun Statoil sine oljer da disse var lettere tilgjengelig. Merker ikke forskjell med Biltemas oljer, verken på røyk eller slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Selvsagt.. Giroljen skal brukes til undervannhuset og totaktsoljen til autolube/bensinen... Takker så mye Hakkannen, da handler jeg det inn iløpet av noen dager! :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
-morten- Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Produsenten av motorolje og girolje har egentlig liten betydning så lenge spesifikasjoner og viskositet er riktig og som anbefalt på din motor. Om du skal etterfylle girolje, ville jeg heller anbefalt å skifte all oljen i steden.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Snusmumrikken Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Girolje skal skiftes helt, men skal behold 2 takts olja. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
"Mathilde" Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 -morten- skrev On 15.3.2016 at 11.59: Produsenten av motorolje og girolje har egentlig liten betydning så lenge spesifikasjoner og viskositet er riktig og som anbefalt på din motor. Om du skal etterfylle girolje, ville jeg heller anbefalt å skifte all oljen i steden.. Nærmer seg sesong for oljediskusjoner :-) Vurderer å bruke Biltema sin 4 takts olje på min Yamaha F115 i høst. Ca halv pris i forhold til original Yamaha-olje, hva nå det egentlig er for noe. Synd at ikke produsenten fremgår på oljeflaskene, så hadde det vært lettere for en forbruker å orientere seg. Eller er det kanskje ikke så viktig å vite hvem som er produsent? Har det noen betydning? I sitatet ovenfor hevdes det at man kun behøver å forholde seg til spesifikasjoner og viskositet. Sånn sett er biltemaoljen innenfor og i tråd med manualen for min motor. Hvorfor skal jeg da kjøpe dobbelt så dyr olje bare fordi den er tappet på blå flaske med Yamaha-logo, istedenfor grå flaske med BILTEMA?? Har sett i tidligere tråder at noen kjøper "merkevare" (skjønt det er vel knapt noen motorprodusenter som har egne oljeraffinerier) for å være "sikre" på at man får rett olje(?) Men blir vi egentlig litt lurt? Kan det være slik at motorprodusentene ser sitt snitt til å tjene litt ekstra på å selge sin "egen" olje? Noen som for eksempel kjenner til at Biltemas oljer har kommet dårlig ut i tester (hvis det finnes noe slikt), ført til havari eller unormal slitasje på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Anbefaler helle å bruke søkefunksjonen og lete opp spørsmålene du ønsker svar på. Emnet er gjennomdebattert fra før og du vil finne svar på det du lurer på gjennom søkefunksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Motorfabrikanter har ikke egne rafinerier, men lager en olje med de additivene sine motorer har behov for. Så bestiller de sin "oppskrift" hos en eller annen produsent. F.eks er vel VW sin norm f. eks 507.00. Dette er deres oppskrift på olja på min bil og jeg kjøper kun olje som denne oppskriften skrevet på flaska. Jeg hadde en gang en gammel Passat som var servet på merkeverksted, de brukte Shell olje. Byttet en toppdekselpakning på den motoren og den så ikke ut inni med masse koks og urenheter. Jeg byttet til Castrol olje siden jeg stort sett har brukt den på andre eide biler. Etter to oljeskift var motoren ren og fin inni. Oljen ble skiftet på samme km-intervaller fra bilen var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.