Jump to content

Funker Biltema olje helt greit til eldre 2 takt?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Produsenten av motorolje og girolje har egentlig liten betydning så lenge spesifikasjoner og viskositet er riktig og som anbefalt på din motor. Om du skal etterfylle girolje, ville jeg heller anbefalt å skifte all oljen i steden..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 år senere...
-morten- skrev On 15.3.2016 at 11.59:

Produsenten av motorolje og girolje har egentlig liten betydning så lenge spesifikasjoner og viskositet er riktig og som anbefalt på din motor. Om du skal etterfylle girolje, ville jeg heller anbefalt å skifte all oljen i steden..

Nærmer seg sesong for oljediskusjoner :-)

Vurderer å bruke Biltema sin 4 takts olje på min Yamaha F115 i høst. Ca halv pris i forhold til original Yamaha-olje, hva nå det egentlig er for noe. Synd at ikke produsenten fremgår på oljeflaskene, så hadde det vært lettere for en forbruker å orientere seg. Eller er det kanskje ikke så viktig å vite hvem som er produsent? Har det noen betydning?

I sitatet ovenfor hevdes det at man kun behøver å forholde seg til spesifikasjoner og viskositet. Sånn sett er biltemaoljen innenfor og i tråd med manualen for min motor. Hvorfor skal jeg da kjøpe dobbelt så dyr olje bare fordi den er tappet på blå flaske med Yamaha-logo, istedenfor grå flaske med BILTEMA?? 

Har sett i tidligere tråder at noen kjøper "merkevare" (skjønt det er vel knapt noen motorprodusenter som har egne oljeraffinerier) for å være "sikre" på at man får rett olje(?) Men blir vi egentlig litt lurt? Kan det være slik at motorprodusentene ser sitt snitt til å tjene litt ekstra på å selge sin "egen" olje?

Noen som for eksempel kjenner til at Biltemas oljer har kommet dårlig ut i tester (hvis det finnes noe slikt), ført til havari eller unormal slitasje på motoren?

Motorfabrikanter har ikke egne rafinerier, men lager en olje med de additivene sine motorer har behov for. Så bestiller de sin "oppskrift" hos en eller annen produsent. 

F.eks er vel VW sin norm f. eks 507.00. Dette er deres oppskrift på olja på min bil og jeg kjøper kun olje som denne oppskriften skrevet på flaska.

Jeg hadde en gang en gammel Passat som var servet på merkeverksted, de brukte Shell olje. Byttet en toppdekselpakning på den motoren og den så ikke ut inni med masse koks og urenheter. Jeg byttet til Castrol olje siden jeg stort sett har brukt den på andre eide biler. Etter to oljeskift var motoren ren og fin inni. Oljen ble skiftet på samme km-intervaller fra bilen var ny. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...