Jump to content

Stor forskjell i servicekostnader på 2T vs 4T?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Har lenge hatt lyst på 4T, men pga dårlig økonomi (er 16) så har jeg vurdert å spare 10-15K (skaffe meg jobb) og "Oppgradere" til 40-50HK 4T. (Spørs om jolla tåler det.. sett at gelcoaten har fått litt sprekker innerst med akterspeilet, kun slikt på innsiden, ikke utsiden, er noe andre plasser på skroget, så tipper det er pga alder?)

Men har vært litt småredd for kostnadene og slikt.Lest "skrekkhistorier" om hvor dyrt det er.

På min 40Hk 2T så er det rimelig lett å gjøre service på den selv. Kjenner motoren ganske greit, så er jo en fordel.

Har lest litt på nettet og ser ut som at servicekostandene er sky high på 4T, spesielt når de er blitt noen år gamle. 

Fordelen med 4T er jo lavere bensinforbruk, laverestøy, ingen viberasjon og slipper å blande olje i besnin.

Fordelen med 2T er jo billigere, lettere oppbygd (mindre mekanisk), letter og kjappere på aksen,  trenger ikke stort med stell i sammenligning. 

E-tec er jo også er godt alternativet, men ser de er rimelig dyre, ihvertfall når man ser hva som er på finn. (Ikke mange heller, fant 2 stk 40HK)

Så utifra det jeg har fått med meg på nettet.. 4T, stillere, tyngre, gjerrigere på bensinen og roligere. Dyrere i utgifter så de sparte bensinpengene går rett i service uansett.

Jeg kjører ikke allverdens heller, hørt det kan tære på 4T om de står altfor lenge uten bruk?

Blir masse som er hevet inn her, håper det blir forstått uten store problemer. ^^

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Stort sett alle motorer tærer om de ikke blir behandlet på rett måte med hensyn til å skifte anoder i tide (både utvendig og innvendig), samt blir kjørt i ferskvann før opplag eller lang tid uten bruk.

Helst etter hver tur da, om det lar seg gjøre.

Servicekostnadene på en 4T er egentlig ikke så store, og de fleste greier å gjøre det meste selv.

Bytte av registerreim, og evt. sjekk av ventilklaringer er stort sett det eneste som skiller 2T og 4T.

Men det er ikke akkurat så veldig ofte de trenger å byttes/sjekkes da.

Evinrude E-tec 40/50 hk er jo forsåvidt løsningen på det spørsmålet. Da får man både relativt gjerrig og stillegående motor, med veldig enkelt vedlikehold.

Noen 4T (muligens ikke de i 40/50 hk klassen) har hverken registerreim eller ventiljustering, så da er det jo veldig enkelt å velge 4T iallefall. Det gjelder f.eks. min Mercury F115.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kanskje jeg får mer igjen for å kjøpe en fetere båt nestegang ja. Har lyst på Wesling 16, eneste minus er at de ikke er selvlensende. 

Skal jeg ha båten på henger er det null stress å få skylt igjennom motoren, det jeg har gjort hittil iallefall. 

Følte meg litt tryggere nå gitt. Spørs om det får bli en E-tec eller 4T med min neste båt iallefall.

Takker så mye :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...