Jump to content

Bavaria 32 / 33 Sport, Volvo Penta Diesel eller Bensin?

Streiff

Recommended Posts

Går i tankar att köpa en Bavaria 32 / 33 Sport och är i tvivel angående motorval.

Ser att det på finn.no finns med kad32 men i Sverige och ute i resten av EU så är det diesel i form av D3 eller D4, alternativt 4,3 GXI och 5,7 GXI bensinmotorer som finns.

D3 och D4 har jag fått bra feedback på, men vad kan ni säga angående bensinmotorerna?

Dubbla 5.7 GXI borde väl vara gott nog för dessa båtar, eller har ni någon erfarenhet av dessa?

4,3 GXI är ju en V6 som skall vara riktigt tyst och ha jämn och fin gång, men är de för klena för drygt 5 ton?

Diesel er jo ganske dyrt i Sverge på marinaene, så mulig bensin båt er salgbart i Sverige? 

Her i Norge er en Bavaria 32/33 sport med bensin ikke mulig å selge (eller selge til en fornuftig pris), økonomisk vil det ikke være forsvarlig å kjøpe en med bensin med tanke på annenhånds verdien.

2 x 4,3 GXI med 225hk, burde fungere bra i en B 32 Sport. Cruise fart på 4000omd vil nok gi et bensinforbruk på 70-80liter i timen..

Redigert av Førstefender (see edit history)

N.B. Førstefender har ett poeng vi nordmenn ikke tenker på. Dieselen i Sverige er fort 5-7 kroner dyrere enn i Norge. Mao pris på bensin og diesel er lik. Dette forandrer jo ganske mye på de økonomiske driftsmotivene for å kjøpe diesel som vi i Norge har. Ser du på USA f.eks, finner du desidert mest bensin motorer i denne båtstørrelsen. Der må du nok opp i rundt 40 fot før diesel begynner å ta over.

Så til TS, kanskje er ikke vi nordmennene de beste å spørre dette om, da alle vil si Diesel. (Vi fyller for ca. 10,- literen/diesel og 16-17,- literen/bensin) Så da sier det seg selv hva vi velger på båter med to motorer eller båter med høyt forbruk.

Jeg er ikke ubetinget enig i det som sies ovenfor her. Det er riktig at drivtsutgifter og annehåndsverdi tilsier at diesel (i Norge) lønner seg. Men da ser man bort ifra det som kanskje er den viktigste parameteren av alle, nemlig innkjøpsprisen. Det er meningsløst å bry seg om annenhåndsverdien uten å ta med "førstehåndsverdien" i regnestykket. På båter i sjøen for et par år siden ble jeg invitert med på en demonstrasjon av Volvo Pentas nyeste V8 bensinmotor, V8-430 og i den forbindelse satte jeg meg litt inn i denne problemstillingen. Hvis du sammenligner ny pris på en bensinmotor med en dieselmotor med tilsvarende ytelse, f.eks. en V8-350 med en D6-370, så er prisforskjellen rundt 150 000 kroner. Skal du ha to motorer, blir forskjellen 300 000 kroner. Årsaken til den store prisforskjellen er at dieselmotorene er utviklet spesielt for båter og produseres i relativt små volumer, mens bensinmotorene har sitt opphav i bilmotorer, slik at utviklingskostnadene er fordelt over et mye større antall motorer. I tillegg er vel turbodieselmotoren en litt mer kompleks motor enn en mer ordinær ottomotor. Det stemmer forøvrig med listepriser jeg har sett her og der at prisforskjellen ligger i dette området.

La oss si at man bruker 1000 liter bensin per motor i løpet av en sesong og at bensinen koster 17 kroner per liter. Ettersom en dieselmotor bruker litt færre liter, blant annet fordi diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin, kan vi si at dette tilsvarer omtrent 900 liter diesel, som koster 10 kroner per liter. Da bruker man altså 17 000 kroner per motor per sesong med bensinmotor og 9000 kroner per motor per sesong med dieselmotor. Det blir en differanse på 8000 kroner per motor per sesong.

Nå er riktig nok renten ganske lav for tiden, men det er fortsatt ikke gratis å legge ut 150 000 kroner ekstra for en dieselmotor. La oss si at man finansierer dette med sikkerhet i en bolig med en rente på 2%. Da vil man bruke 25 år før man har spart inn prisdifferansen på 150 000 kroner mellom bensinmotoren og dieselmotoren. Etter 25 år vil jeg tro at annenhåndsverdien uansett er så lav at differansen er ganske uvesentlig.

Det jeg ikke har tatt med i regnestykket fordi jeg ikke har oversikt over det, er service- og vedlikeholdskostnader. Jeg vet ikke om det er noen forskjell, men det er sikkert andre her som kan si noe om dette. Jeg har forøvrig heller ikke tatt med inflasjon i regnestykket, som antakelig vil bidra til at prisforskjellen på bensin og diesel vil øke. På den annen side er det vel politiske krefter som prøver å øke dieselprisen og som kanskje vinner frem i løpet av de neste 25 årene. Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg mener at selv i Norge kan det være fornuftig å velge bensinmotor. Hvis bensin og diesel koster omtrent like mye i Sverige, vil jeg absolutt si at bensinmotor er verdt å vurdere.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Kjøp båt med diesel motor. Uansett hvordan du regner på det er diesel mest hensikts messig.

En diesel motor bruker omtrent halvparten av en bensin motor. Og sikerheten med diesel er mye større.

Jeg hadde to V8 bensin motorer i båten (ca 30 fot) tidligere og for å ta en liten tur ut kostet det fort 500,- bare for å komme seg ut av båthavnen.

På cruise fart ca 100L i timen, på fullt brukte de 80 L hver.

Etter å ha byttet til to diesel motorer bekymrer jeg meg ikke på hva det koster i drivstoff lengere. Og vedlikehold er ikke dyrere på en

diesel motor om man gjør de riktige tingene med olje og filter bytte regelmessig.

Man kan regne på det til man blir grønn og blå, men når du skal selge båten en eller annen gang, kan du regne med at verdien

av den med diesel er fortsatt bra, men en tilsvarende med bensin blir du knapt kvitt, selv om du gir den bort. Og har bensin motoren sjøvannskjøling er den gjerne rustet opp innvendig i risere og blokk, så du må bytte motorer etter snaue 10 år.

Så med erfaring fra både bensin og diesel motorer, så kan jeg trygt anbefale diesel motorer.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

La oss si at man bruker 1000 liter bensin per motor i løpet av en sesong og at bensinen koster 17 kroner per liter. Ettersom en dieselmotor bruker litt færre liter, blant annet fordi diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin, kan vi si at dette tilsvarer omtrent 900 liter diesel, som koster 10 kroner per liter. Da bruker man altså 17 000 kroner per motor per sesong med bensinmotor og 9000 kroner per motor per sesong med dieselmotor. Det blir en differanse på 8000 kroner per motor per sesong.

På en såpass tung båt så er nok forskjellen i forbruk mellom en moderne turbodiesel og en antikk bensin-åtter (som har vært alternativet inntil helt nylig) en plass mellom 50% og 100%...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tack för många bra inspel!

För att komplettera lite så kanske jag skall tillägga vilka aspekter jag tar hänsyn till när jag ens funderar på bensin;

Jag ser på bruktbåt ca 2005-2009 så prisdifferensen kommer ju ändå följa båten då jag i så fall betalar mindre redan nu mot en med diesel.

Enligt Volvo Penta är GXI (injektormotorer med elektronisk styrning) inte så tragiskt törstiga som gamla bensinare även om diesel är bättre.

Nu har jag en Mercruiser 7,4 MPI som visserligen drar bensin trots elektronisk styrning, men reservdelar går att köpa från var som helst så servicekostnaden är inte extrem jämfört med att byta kompressor etc.

Dieseln på sjömackar i Sverige är ibland DYRARE än bensin   :thumbsdown:

Diesel kan ge problem med beväxning

Visst är det svårare att sälja bensinbåtar i Sverige också, mest med tanke på säkerhetsaspekten, men sköter man om slangar och kontrollerar så skall det ju inte vara några problem. Helst vill jag ha diesel, det är enklast och tryggast, men utbudet på bensin är så mycket större i Europa. Om ni kan ordna så att Norge kommer med i EU innan sommaren så kan jag köpa en av alla fina Bavarior med diesel som ligger på finn.no, annars får ni går ner 30% i pris ;)

Jag tänker mer på prestandan och om folk har erfarenhet av det med bensinarna

Redigert av Streiff (see edit history)

Man kan regne på det til man blir grønn og blå, men når du skal selge båten en eller annen gang, kan du regne med at verdien

av den med diesel er fortsatt bra, men en tilsvarende med bensin blir du knapt kvitt, selv om du gir den bort.

Det er her du går på den store logiske smellen som så mange andre. Streiff vurderer nå å kjøpe båt, ikke å selge. Det betyr at en pris som fortsatt er bra, som du uttrykker det, er en stor ulempe for Streiff fordi det gjør det dyrere for ham å kjøpe den. For å bruke din egen spissformulering, kan han jo få båten gratis hvis han velger bensinmotor. Så lenge han kjøper og selger i samme marked er det ingen grunn til at en båt med bensinmotor skal tape seg noe mer i verdi enn en båt med dieselmotor. Tvert imot, ettersom dieselmotoren er så mye dyrere i utgangspunktet, kan man faktisk forvente det motsatte.

Det som kanskje er verdt å nevne er at dieselmotoren har høyere virkningsgrad på lave pådrag sammenlignet med bensinmotoren. Så hvis det blir mye kjøring i lav hastighet, vil den relative forskjellen i drivstoffutgifter bli ganske stor. Til gjengjeld vil den absolutte forskjellen bli ganske liten dersom det totale forbruket blir ganske lite. Sikkerhetsmessig tviler jeg på at det er noen grunn til å frykte bensin i en moderne båt, men frykt er ofte irrasjonell og kan likevel påvirke prisen i markedet, da til din fordel når du skal kjøpe og så til din ulempe når du skal selge.

Jeg har en Windy 9800 med 2x VP4,3GI. Det er i all hovedsak samme motorer som 4,3GXI men med en eldre versjon injection system. Båten er litt lettere enn bavaria32, ca 4500kg og med duoprop stålpropellere gjør båten 38,5knop hver vår, litt mindre om høsten. Jeg får ikke helt det turtallet jeg skal så det er mulig jeg burde gått ned et hakk på stigningen, cruiser på ca 3100rpm ved 27-28knop. Jeg kunne godt tenkt meg litt mer motorkraft men det holder bra. Motorene går jo relativt stille og er rimelige i drift, bensinforbruket er 1,1-1,2 l/nm per motor i fartsområdet 18-28knop, noe høyere i halvplanerfart som er aktuelt i grov sjø. Båten oppleves kvikk opp i plan og motorene kan trygt anbefales.

4,3 V6 er en 90 graders V-motor som stammer fra 5,7 V8, og de fleste delene er like. V-sekseren har balanseaksel.

Det kommer jo litt an på hvilke motorer det er snakk om. Bergen Marine selger Bavaria og oppgir dessuten prislister. Der kan man få et godt inntrykk av prisforskjellen. Jeg gjengir her noe av informasjonen i prislistene, sortert i par slik at prisen på to ulike motoralternativer i en ellers lik båt kan sammenlignes:

Bavaria Sport 300 med 1 x Volvo Penta V8-350:       981 100 kroner

Bavaria Sport 300 med 1 x Volvo Penta V8-380:       989 100 kroner

Bavaria Sport 330 med 1 x Volvo Penta V8-350:    1 312 700 kroner

Bavaria Sport 330 med 1 x Volvo Penta D6-370:    1 451 100 kroner

Bavaria Sport 400 med 2 x Volvo Penta V8-350:    2 138 000 kroner

Bavaria Sport 400 med 2 x Volvo Penta D6-400:    2 611 800 kroner

Bavaria Sport 450 med 2 x Volvo Penta D6-370:    3 540 500 kroner

Bavaria Sport 450 med 2 x Volvo Penta D6-400:    3 420 100 kroner

Det vi kan si ut ifra dette er at:

1) V8-380 koster 8000 kroner mer enn V8-350

2) D6-370 koster 138 400 kroner mer enn V8-350

3) D6-400 koster 236 900 kroner mer enn V8-350

4) D6-400 koster 104 800 kroner mer enn D6-370

Et problem vi nå plutselig møter er at dette ikke stemmer helt overens, dvs. prisene er ikke helt konsekvente. Forskjellen mellom D6-400 og V8-350 er 236 900 kroner per motor, ifølge linje 3. Forskjellen mellom D6-370 og V8-350 er 138 400 kroner ifølge linje 2. Tar vi diffeansen mellom disse to tallene skulle vi få forskjellen mellom D6-400 og D6-370. Men denne differansen er 98 500 kroner, mens linje 4 sier 104 800 kroner. Vi har altså et avvik på 6300 kroner, så la oss bruke det som et mål på usikkerheten i disse beregningene.

D6-370 koster altså 138 400 kroner mer enn V8-350 og disse motorene ligger veldig nær hverandre i ytelse. D6-400 koster et sted mellom 228 900 kroner og 235 200 kroner mer enn V8-380 og disse motorene ligger også veldig nær hverandre i ytelse. En tredje sammenligning man kan gjøre direkte på Bavaria Sport 300 er V6-225 og D3-220 og differansen der er 149 800 kroner per motor.

Da mangler bare Volvo Penta D4-260 og D4-300 fra oversikten. D4-260 koster 158 300 kroner mer enn V8-350, men ligger jo ganske langt under i ytelse. D4-300 koster 59 250 kroner mer enn D4-260 når man ser på Bavaria Sport 360. Men ser man på Bavaria Sport 400 er prisforskjellen bare 11 850 kroner. Så D4-300 ligger altså mellom 170 150 kroner og 217 550 kroner V8-350. Mitt anslag på 150 000 kroner ser ikke så halvgærent ut i lys av dette, men jeg kunne kanskje tatt i litt hardere. De som mener at bensinmotoren taper seg raskere i pris enn dieselmotoren må jo operere med enda større differanser enn dette på brukte båter.

De som mener at bensinmotoren taper seg raskere i pris enn dieselmotoren må jo operere med enda større differanser enn dette på brukte båter.

At en brukt Bavaria med bensin har størrre differanse en 150 000kr conta en med diesel, tror jeg nesten jeg kan garantere deg. Den vil være nærmest uselgelig i et allerede presset marked. Dette gjelder Norge, i Sverige med andre priser på diesel/bensin er dette anerledes. 

Hvor mange Bavaria over 32 fot har du sett tilsags i Norge med bensin? Ingen! med god grunn.

At en brukt Bavaria med bensin har størrre differanse en 150 000kr conta en med diesel, tror jeg nesten jeg kan garantere deg. Den vil være nærmest uselgelig i et allerede presset marked. Dette gjelder Norge, i Sverige med andre priser på diesel/bensin er dette anerledes. 

Hvor mange Bavaria over 32 fot har du sett tilsags i Norge med bensin? Ingen! med god grunn.

Hva er denne gode grunnen? Så vidt jeg kan se, er det fordeler og ulemper både med diesel og bensin og hvis grunnen du sikter til går på det økonomiske har jeg vanskelig for å se at den er så veldig god. For å ta et av de mest ekstreme eksemplene, så må du ut med 300 000 kroner mer for å motorisere en Bavaria Sport 300 med to dieselmotorer istedenfor med to bensinmotorer. Hvilke betingelser (som årlig forbruk, drivstoffpriser, rentesats osv.) legger du til grunn om du mener at du ikke bare kan spare inn disse 300 000 kronene, men enda mer slik at diesel blir et klart førstevalg?

Bavaria over 32 fot med bensinmotor er til salgs i Norge om man vil kjøpe nytt. Jeg er fullstendig klar over at diesel er mye vanligere, men det trenger ikke nødvendigvis å ligge rasjonelle grunner bak denne preferansen for diesel.

Hva er denne gode grunnen? 

Bavaria over 32 fot med bensinmotor er til salgs i Norge om man vil kjøpe nytt. Jeg er fullstendig klar over at diesel er mye vanligere, men det trenger ikke nødvendigvis å ligge rasjonelle grunner bak denne preferansen for diesel.

At du taper mer på brukt markede med en bensin en diesel. På en brukt båt til 1-1.5-2 millioner, blir fort 300 000kr spist opp, jeg gjentar meg selv: En Bavaria 32 ++fot med bensin vil være nærmest uselgelig i dagens allerede pressede marked. 

Det jeg mente var: finner du brukt Bavaria med bensin, ingen.

Rasjonele grunner er da større tap med bensin, helgeturer som koster flere tusen kr. Den helgen du må ut med flere tusen i bensin, kan være tyngre for den enkelte, enn å betale litt extra på lånet, fordi du valgte diesel. 

Tipper dieselprisene kommer til å nærme seg bensinprisene mer og mer i årene som kommer, så kostfordelene med dieselbruk kan fort bli spist opp i løpet av et i et eierskap.

Dog tror jeg det sitter langt inne for nordmenn flest å tenke bensinmotor i større båter.

Selv om diesel prisen skulle nærme seg bensin, bruker fremdeles bensinmotoren langt mer.

Ja vi får håpe det blir slutt på dette tøvete fritaket på avgift for diesel til båtbruk slik vi atter kan gå tilbake til gullalderen for norsk fritidsbåt da alle sådanne hadde bensinmotor.

Det som overhodet ikkje er nevnt her angående bensin/diesel er kansje det mest opplagte; støy og vibrasjoner og sur dieseleksos. Det snakkes bare om penger penger og penger.

Har man en sådan båt med dieselmotor så er crusing i sakte fart ikkje noe trivelig overhodet. Det er som å ha en en diger lastebil gående på tomgang 2 meter unna godstolen. Det bråker skramler og rister og sur dieseleksos brer seg i dragsuget. Omtrent uholdbart. Skal en bare suse på fra a til b er det nok et riktig valg men skal en tøffe rundt og nyte sol utsikt og stemning så er bensin absolutt å foretrekke. Ingen vibrasjon, ingen støy ingen sur eksos bare en svak V8 brum. :smiley:

Komfortnivået stiger med fleire tusen hakk

Det sista kan jag hålla med om. Visst är det inte ekonomiskt att puttra fram i 7 knop, men det är tyst och det enda man hör är ett sus och lite V8-muller. 

Enligt Penta skall inte de nya GXI vara så fruktansvärt törstiga, så jag bortser från den ekonomiska delen på just bränslet (i Sverige är dieseln lika dyr som sagt). 

Det som däremot är viktigt är att båten går snabbt upp i plan, att den har kraft och bra toppfart. Det är ju fördelen med en turbokompressor och diesel då dessa har ett fenomenalt vridmoment...

At du taper mer på brukt markede med en bensin en diesel. På en brukt båt til 1-1.5-2 millioner, blir fort 300 000kr spist opp, jeg gjentar meg selv: En Bavaria 32 ++fot med bensin vil være nærmest uselgelig i dagens allerede pressede marked. 

Det jeg mente var: finner du brukt Bavaria med bensin, ingen.

Rasjonele grunner er da større tap med bensin, helgeturer som koster flere tusen kr. Den helgen du må ut med flere tusen i bensin, kan være tyngre for den enkelte, enn å betale litt extra på lånet, fordi du valgte diesel. 

Her var det altså snakk om å kjøpe en brukt båt i utgangspunktet. Dersom man finner en brukt båt med bensinmotor, tolker jeg det du skriver dithen at denne vil ligge mye mer enn 300 000 kroner lavere i pris fordi den første eieren vil tape i bruktmarkedet. Det som den forrige eieren (altså den du kjøper båten av) taper i bruktmarkedet, noe du hevder er veldig mye, blir jo en de facto gevinst (rabatt) for Streiff hvis han kjøper bensinmotor. Jeg vet ikke helt hva du mener med at 300 000 kroner blir spist opp, men om du mener at den forrige eieren taper 300 000 kroner når han selger til Streiff, sparer Streiff i så fall 600 000 kroner. Da skal han bruke båten særdeles mye og svi av mye drivstoff for å tape på å kjøpe bensinmotor. Å bruke 600 000 kroner ekstra på en båt for at helgeturene skal føles billigere er ikke rasjonelt.

På litt sikt må man regne med at renten blir en del høyere enn hva den er i dag. Renten vil kanskje i gjennomsnitt ligge rundt 5%. Det innebærer en merkostnad på 30 000 kroner i året ved å velge diesel. La oss si at bensinmotoren er dobbelt så dyr i drift som dieselmotoren når man tar med forskjell i pris og forbruk. Da kan du altså bruke 60 000 kroner i året på bensin uten å ha høyere utgifter enn med diesel. Tror du det er mange med en båt på 32 fot eller mindre som bruker mer enn 30 000 kroner i året på diesel? Evt. mer enn 60 000 kroner i året på bensin? Jeg tviler på at det er mange.

Streiff: Selv om dieselmotoren har høyere dreiemoment, har den også lavere utveksling og veier mer enn en tilsvarende bensinmotor. Drivstoffet veier også en del mer. Totalt sett tviler jeg på at dieselmotoren vil få båten noe raskere opp i plan enn en tilsvarende bensinmotor. Dersom dette betyr mye, er det jo en god del billigere å oppgradere til høyere effekt om du går for bensin enn om du går for diesel.

Her var det altså snakk om å kjøpe en brukt båt i utgangspunktet. Dersom man finner en brukt båt med bensinmotor, tolker jeg det du skriver dithen at denne vil ligge mye mer enn 300 000 kroner lavere i pris fordi den første eieren vil tape i bruktmarkedet. Det som den forrige eieren (altså den du kjøper båten av) taper i bruktmarkedet, noe du hevder er veldig mye, blir jo en de facto gevinst (rabatt) for Streiff hvis han kjøper bensinmotor. Jeg vet ikke helt hva du mener med at 300 000 kroner blir spist opp, men om du mener at den forrige eieren taper 300 000 kroner når han selger til Streiff, sparer Streiff i så fall 600 000 kroner. Da skal han bruke båten særdeles mye og svi av mye drivstoff for å tape på å kjøpe bensinmotor. Å bruke 600 000 kroner ekstra på en båt for at helgeturene skal føles billigere er ikke rasjonelt.

Hvis resonnement ditt er riktig er det merkelig at ikke alle Bavaria båter (eller andre merker 32+) er utsyrt med bensin? eller har alle feil og du riktig?

Problemet er at det er fryktelig dyrt å bruke en båt med 5-6-700hk med bensin motorer, så dyrt at det knapt ekisterer "normale" turbåter med dette, verken i Norge eller ellers i Europa. (32+)

Før jeg kjøpte "Princessa" søkte jeg etter Bavaria 35 sport og 37 sport i utlandet, kom over en sykt billig i Frankriket, det var bare en feil, den hadde bensin, var visst ikke salgbar der heller...

Ja, jeg tror en båt med bensin motor vil tape seg mer enn en tilsvarende med diesel gjennom  hele sitt livsløp.  Og hvis du har båten noen år vil du i sum pådra deg et heftig tap. Hvor nyere båten er på kjøpstidspunktet, jo værre blir det.

Jeg brukte i fjor ca. 20000kr på drivstoff, om det hadde dobblet seg hadde det begynt å bli dyrt. (hadde da en 35 foter) Men ikke avskrekende fordelt over 7 mnd.

Men for en famile som skal på en liten helgetur og de må plutselig ut med 2500kr bare i bensin, så er det mye. Det var tilfelle med en kjenning av familien, som hadde en V8 bensin 225hk i en 28foter, han satte inn en 200hk diesel, trengte ikke lenger tenke på hva en helgetur skulle koste han i drivstoff. Og båten steg tilsvarende i verdi som motorbytte hadde kostet han. (Han fikk pengene igjen når den ble solgt noen år senere)

Men nå sporer det av her ifohold til trådstarter  :wink:

Digresjon: 2,5dl bensin i dampform og riktig luftblanding tilsvarer 1kg dynamitt  :pray:  God natt  :wink:

Jeg prøver på ingen måte å protestere på at en bensinmotor er dyrere i drift enn en dieselmotor. Det jeg prøver å få frem er at kostnadene ved det å eie båt ikke begrenser seg til drivstoffutgifter. Prisen på kapital i dag er svært lav sammenlignet med det man må kunne forvente i et lenger tidsperspektiv. Så om man betaler 20 000 kroner ekstra i drivstoffutgifter per år med en bensindrevet båt, eller om man betaler 20 000 kroner ekstra i renteutgifter per år med en dieseldrevet båt, blir totalkostnaden den samme. Jeg regner med at jeg ikke er alene om å både eie båt og ha gjeld. Det betyr at jeg gjennom hele året betaler renter fordi jeg har båt, selv om båten er i opplag og ikke brukes betaler jeg altså for den hver måned. Hadde båten vært billigere i innkjøp, ville jeg betalt mindre hver eneste måned. Dette er noe man må ta med i betraktningen når man velger båt.

Når det gjelder verditapet, så virker det som at enkelte mener at en bensindrevet båt, som starter lavere i pris når den er ny, vil falle raskere i pris til enhver tid etterpå også. Det er en matematisk umulighet. Det er jo riktig at hvis du kjøper en dieseldrevet båt til 2 000 000 kroner i dag og selger den om 3 år for 1 800 000 kroner, så er det langt gunstigere enn å kjøpe en bensindrevet båt i dag for 1 600 000 kroner som du selger om 3 år for 1 200 000 kroner. Men hvis det er slik prisen utvikler seg, så kan du jo vurdere å kjøpe en 3 år eldre båt. Da vil den bensindrevne båten (om vi ser bort fra inflasjon) koste 1 200 000 kroner, mens den tilsvarende dieseldrevne båten vil koste 1 800 000 kroner. Dersom det fortsatt er slik at den bensindrevne båten vil falle raskere i pris, og at den etter ytterligere 3 år f.eks. koster 900 000 kroner, mens den dieseldrevne båten koster 1 600 000 kroner, kan du vurdere å kjøpe å kjøpe en båt som er ytterligere 3 år eldre. Og dette argumentet kan du dra videre helt til den bensindrevne båten er gratis, evt. helt til begge båtene har stabilisert seg på en pris som ikke lenger endrer seg så mye over tid. Det er jo slik i båtmarkedet at noen kjøper nye båter, noen kjøper båter som er 2-5 år gamle, noen kjøper båter som er 5-10 år gamle og noen kjøper båter som er eldre enn 10 år. Det er som sagt en matematisk umulighet at bensindrevne båter faller raskere i pris enn dieseldrevne båter uansett alder, ettersom prisen aldri vil havne under 0, så på ett eller annet tidspunkt vil den bensindrevne båten ha tapt seg så mye i verdi allerede at den ikke lenger kan tape seg i verdi i like stor grad som en dieseldreven båt.

Egentlig kan man jo si at dette er så enkelt som at markedet styrer prisene ut ifra reell verdi, dvs. hvor mye folk er villige til å betale. Ulempene ved bensinmotor er altså automatisk tatt høyde for i prisen, så det gir ikke så mye mening å si at det uansett er et dårligere kjøp enn om man velger dieselmotor. Slike oppfatninger bidrar jo til å gjøre dieselmotoren uforholdsmessig dyr. Ut ifra de holdningene som luftes her, tror jeg det beste rådet jeg kan gi deg, Streiff, er å se etter en bensindrevet båt og spille på disse strengene i prisforhandlingene. Det virker som om folk overvurderer den faktiske økonomiske gevinsten av å ha dieselmotor og det kan du utnytte.

jajaja det holder no folka med desse evige ørene mens daleren går. Vi har alle skjønt hvordan dette vil gå og er tilstrekkelig debattert uten noe konkret. Start gjerne en egen tråd med reelle regnestykker.

Spørsmålet i #1 er om kraft ikkje kostnad over tid i hundre forskjellige scenarioer. Enkelinstallasjon med bensin ville eg hatt bigblock for å vær på den sikre siden, dobbel så ville nok to v6 vært førstevalg.

jajaja det holder no folka med desse evige ørene mens daleren går. Vi har alle skjønt hvordan dette vil gå og er tilstrekkelig debattert uten noe konkret. Start gjerne en egen tråd med reelle regnestykker.

Spørsmålet i #1 er om kraft ikkje kostnad over tid i hundre forskjellige scenarioer. Enkelinstallasjon med bensin ville eg hatt bigblock for å vær på den sikre siden, dobbel så ville nok to v6 vært førstevalg.

Når det gjelder kraft, er det effekten som er interessant, og det er vel i utgangspunktet så enkelt som å se på oppgitt effekt. Det er litt forskjellig effektkurve på en bensinmotor og en turbodiesel og man har gjerne litt høyere effekt på lave turtall (husk at lavt turtall er et relativt begrep) med en turbodiesel uten at det nødvendigvis betyr så mye. Volvo Penta oppgir effektkurver, momentkurver og forbruk på flere av sine motorer, så der kan man sammenligne direkte.

Forøvrig tviler jeg på at pris/kostnader er totalt uinteressant i forbindelse med valg av motorisering, derfor er det naturlig at dette også får fokus.

Exempel:

Bavaria 32 med dubbla D3-190 kostar ca 950.000 SEK.

Bavaria 32 med dubbla 4,3 GXI - 225 kostar 700-850.000 SEK.

Diesel 17kr/lit, Bensin 17kr/lit.

Driftskostnaden på bägge blir nog lägre på en med bensin även om den förbrukar mer då reservdelar och service är billigare.

Det jag är intresserad av är helt enkelt prestanda.

Är 4,3 liters V6 x 2 tillräckligt i en båt på 5,5-6 ton? 225 hk ggr två är 500 hk. I min Bayliner 2855 har jag 310 hk i en 7,4 l big block och den går inte upp i plan på 10 meter om man säger så även om den inte för den delen är långsam. Den båten väger 3,5 ton.

Två stycken D4-225 med turbo och kompressor kommer ju trycka upp båten i plan snabbare än 4,3, så då kanske man måste upp i 5,7 liters V8 för att få samma prestanda på bensin, alltså 2x320 hk.

Detta är det jag funderar över, men bra tips att kontrollera effektkurvor.

Ytterst tråkigt att Bavaria 33 Sport i stort sett endast finns med D3-190 om man vill ha diesel...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...