000 Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Forøvrig tviler jeg på at pris/kostnader er totalt uinteressant i forbindelse med valg av motorisering, derfor er det naturlig at dette også får fokus. Ja enig i det men det blei da en voldsom fokus utelukkende på det ene aspektet uten ett eneste reelt regnestykke. Etter hva eg har kommet over så er det likegyldig mht toppfart på dobbel diesel (D4-225) og dobbel V6 (gxi) Så at den ene skal akselere noe nevneverdig raskere enn den andre er tvilsomt. Man skal ikkje sjå seg blind på det faktum at momentet på en TD motor med samme hk effekt som en bensinmotor vanligvis er større. En bensinmotor har gjerne 1-2000 rpm større turtallsregister. Hvor mye krefter en får utav en motor kan en gjerne si at er moment x turtall. Når en da legger til evt annen utveksling og evt propellere og den slags så henter det seg fort inn igjen. Ingen fasit Redigert 17.Mars.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Stort sett enig med siste taler. Men dieselmotorene har som regel veldig mye moment på lavt turtall. Det hjelper dem fort opp i plan. Men regnestykket kompliseres ytterligere av at dieslene ofte er betydelig tyngre enn bensinmotorene, og all den ekstra vekten kommer akkurat der du ikke vil ha den: bakerst. Ellers så er denne testen meget interesant lesing: Sea Ray 275 Bensin eller diesel? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Bavaria er ofte smått motorisert.... Det er en nødvendighet for å selge billigbåter, ellers blir de ikke billige. 2x D4 er slettes ikke billig,(og de bråker mye), sånn sett er nok 4,3GXI ganske sammenlignbar med D3. Hvis du er fornøyd med å cruise på 20-22knop med en 35fots helplaner er nok dette mest fornuftige motorvalg, hvis du vil ha behagelig lydnivå og nok krefter går du for 5,7 eller 6,2 liters V8'ere. Disse er ikke mye dyrere i innkjøp enn V6'eren og gir sikkert nok kraft. Jeg anbefaler deg å prøve noen båter med ulike alternativer så merker du om det blir for lite. Når det gjelder forbruk så regner man 2 dl/hk-time for dieselmotorer, 3 dl for bensinmotorer. I praksis vil det si at en 4,3 V6 drar ca 30 l/t ved 3000rpm og 35 l/t ved 3500rpm. Hvis båten gjør 25 knop ved 3500rpm kan du regne selv. I cruise hastighet er forbruket omtrent likt i en gitt hastighet uansett om det er liten eller stor motor. Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Det blev en Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225. Går väldigt snabbt upp i plan och är otroligt bra i vattnet. Ser fram emot en lång sommar! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Det blev en Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225. Går väldigt snabbt upp i plan och är otroligt bra i vattnet. Ser fram emot en lång sommar! Gratulerer, sees på sjøen! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Førstefender Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Gratulerer! Skikkelige dieselmotorer ble det også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.