draco1800dc Startet 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2016 Hei er det noen her som har erfaring med å demontere drivknute på vp 290 drev ? Jeg skal ha den av pga bytte av kryss å den sitter godt, hva ville dere gjort ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å ta de av ? Du har selvfølgelig tatt av låseklipsene først, deretter må krysset bankes inn en eller annen vei, uten å være så hardhendt at man ødelegger noe, annet enn kryssene. Forsøk å bank til skikkelig på de runde fettkoppene, det er de som må løsnes. Bank litt på hver side, og bruk noe som mothold, og se om du klarer å få det til å løsne ved å slå det "annenhver vei". Det går selvfølgelig mye greiere med litt varme. Dersom de sitter helt bommelom fast, må dobbeltlagerboksen ut. Altså den delen av drevet akselen sitter fast i, slik at man kan få satt akselen i en presse for å presse ut kryssene. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Skru ut fire skruer og dra ut hele leddet med det ene øverste drevet. Send til BOE i Fiskarstrand. Få tilbake ferdig blåst, lakkert og med nye kryss. Monter 4 skruer tilbake og du er ferdig. NB! Husk å ta vare på shimsene så lenge, så de kommer på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Hei og takk for gode svar :)Ja har løsnet feste ringer 4 stk pr kryss , sitter veldig godt fått fyttet det ene krysset noen mm , får prøve med litt varme å se om det blir enklere da , men da går det ikke ann og løsne selve Knuta fra drevet uten å demontere andre ting ? Den kan ikke trekkes ut på noe vis ? Mulig jeg spørr litt dumt da dette er min første båt med drev ;) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 (redigert) Akselen sitter skrudd på "innsiden" av drevet, altså i dobbeltlagerboksen, slik at du må ta ut boksen for å få ut akselen. Det er ikke mye jobb, som nevnt ovenfor er det kun fire skruer, dra rett ut, og passe på at skims kommer tilbake på rette plassen, deretter kan kryssene presses ut, som er en hel del enklere enn å slå de ut. Redigert 15.Mars.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Da er jeg med :) da får jeg prøve meg litt frem i morgen , takk for hjelpen så langt ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Lastebil triks. Kapp av selve krysset med vinkelsliper. Da får du delt det. Å enklere å slå ut koppene på et egnet underlag. Evt i pressa. Men vær forsiktig at du ikke bøyer selve gaffelen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.