GriseFlax Startet 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2016 Lurer på om sandblåsing på glassfiberskrog er fint som et alternativ for pussing der det er "kriker og kroker"? Har tenkt å gå til innkjøp av sandblåser, noen erfaringer med biltemas typer? Evt andre typer som er heller å anbefale? Skal brukes til litt båt og litt bil, blir nok hovedsaklig maling/glassfiber og litt metall i ny og ne. Hvilket blåsemiddel er best? Er det noen av biltema typene som er bra, og kan man bruke samme middel til begge formålene? Eller må man tilpasse middel etter materiell? Beklager om noen spørsmål er dumme men er helt blank her. Mvh GriseFlax Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Svaret er både ja og nei. "sandblåsing" er helt topp, men du må vite hva du gjør. Man bruker ikke sand, men et mykere middel som er snillere mot glassfiber, og det kreves mye erfaring for ikke å ødelegge båten. Jeg ville ikke anbefale å gå på dette uten erfaring og med en biltema blåser som ikke har god nok kvalitet for dette arbeidet. Når det er sagt så fikk jeg dette gjort i fjor, og resultatet bli veldig bra. Jeg leide inn proffe folk som blåste ned til gelcoaten, så bygde jeg opp nytt med 3 lag primer og 2 lag bunnstoff. Fikk faktisk ca 3-5 knop høyere toppfart. Men det koster... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 - 3-5 knop...? Sitér dette innlegget Link to post
TurboTryne Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Jeg driver med sandspyling og fjerning av bla bunnstoff. Det er svært skånsomt i forhold til ordinær sand og kalkblåsing. De fleste opplever stor fartsøke og merkbar redusering av brennstoff forbruk. https://m.facebook.com/profile.php?id=344222432267257&tsid=0.26489340560510755&source=typeahead Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Førstefender Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Fikk kalblåste min fars Master 820, med 220hk, ble helt ren under. Ble primet og bunnstoffet etter alle kunstens regler, den hadde svære kladder med gammelt bunnstoff før kalkblåsning. Fartsøkningen var 0-knop etter alt arbeidet, men det ble fint! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.