Jump to content

MD5B ukjent jordingsledning, hjelp til funksjon/tilkopling


NOR2138

Recommended Posts

En jordingsledning har løsnet fra dynamoen på min MD5B, og jeg er usikker på hvor denne skal festes igjen. Dette skjedde på vei til vinterlagring i fjor. Jeg husker at det kommer en pipelyd når den ikke er i kontakt med noe når motoren går og jeg ønsker ikke starte motoren når den står på land for å finne ut av hva som skjer når jeg prøver meg frem. Kanskje noen kan hjelpe meg via bilder.

 

Den går fra denne skruen: bilde

 

Og den har vært festet i dynamoen et sted:

bilde

 

Slik ledningen er bøyd ser det ut til at den skal festes i "Stift W".

 

Bildene er lånt fra MD5 for dummies, og her kan jeg ikke finne samme jordingsledning igjen.

 

Autopilotarmen sluttet å fungere på samme turen, og jeg tror dette kan ha en sammenheng. Håper noen kan hjelpe meg :)

Link to post

Hei.
Var denne kabelen koblet til gods på motoren da må det være minus.
Hvis denne også var koblet til dynamoen da kan det bare vare B-.
Dvs. til den tykke skruen/mutter nederst til høyre på bildet ("kl. 5").
 

Denne kabelen er minus fra dynamoen (kan også kobles direkte til Batteri-minus),

så burde den vare relativ kraftig (skal tåle 70A med helst 0V spenningsfall på gitt lengde).

 

:seeya:
Jørg

 

NB: Det forklarer ikke hvorfor at APen skulle slutte å virke.
Denne ledningen vi snakker om er jo bare en ledning mellom dynamo-minus og gods/minus = ladekrets.
 

Obs.: Hvis det mangler minus også mellom motor og batteri
da burde du ikke en gang prøve å starte motoren din.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For det første: Å legga ein jordledning til dynamoens W, vil i første omgang føra til at dynamoen blir veldig varm, videre anser eg at det har potensiale til å ødeleggja dynamoen.

Du har lånt eit bilde av ein dynamo, heldigvis so fortel du at bildet er lånt, men eit bilde av din dynamo kan vera annerleis. Du kan ogso gjerne fortelja noko om kor tjukk den brekte ledningen er.

Det er eindel mennesker på forumet her som kan ein masse om dynamo, sjølv har eg plukka eindel av slaget i biter, og satt i hop igjen, men feilsøking utifrå lånte bilder kan fort gå galt.

 

Magne

 

Edit:

Eg ser at Jørg var litt før meg med eit svar, og er enig med det meste. Men ein lerdning som "har berre losna" og ein ledning som toler 70 A., det er to forskjellige ledninger. Det å plassera jordinga på skruen "kl 5" forutset at dynamoen på bildet og dynamoen på motoren er samme type.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Det var en ganske tykk kabel ja, 6mm2 kanskje? Det som passet i kabelskotangen jeg brukte i alle fall.. Da koples den til B-, før motor startes.

Dynamoen min er helt likt utformet den jeg har lagt ved bilde av.

 

Ut ifra slik den er bøyd, kan det veldig godt stemme at den var koplet til B- også:) Takk for raske svar!

Link to post

No var det Jørg som sa 70 A om denne dynamoen, men i forhold til det tallet er 6 mm2 ALTFOR tynn. PÅ ein 6 mm2 vil eg sei max 30 A, og for 70 A tenker eg 16 eller 25 mm2.

Mitt forslag er då, hvis dynamoen er over 30 A, å ta denne kabelen med til ein elektriker, og få han til å kutte ein passe stump mangetrådet ledning og presse på kabelsko i begge ender. Dermed so bør kabelen bli av riktig lengde og med riktig vridning av kabelsko. Men på ein plass med so mykje vibrasjon som den motoren er, so må den vera mangetrådet.

Link to post

Jeg tror ikke at det er det opprinnelige stedet der dynamoens B- var montert.
Sjekk kanskje heller hvor starteren har sin minus til batteriene og flytt B- fra dynamoen dit.
Ellers tenker jeg at 6mm² funker på 1m lengde (pluss og minus = 50cm hver), men at det er i laveste lag.

10 eller 16mm² ikke er dyrere men tydelig bedre siden du samtidig lager reserver og kvitter deg med spenningsfall som bremser regulatoren.
Snakker vi om flere enn 1 - 2 meter en vei da bør du regne riktig (f.eks. bruke kabelkalkulatoren her på BP).

:seeya: 
Jørg 
 

obs: Da var Dinamo før meg ute med samme tankene.  :thumbsup:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tilføyer for å komplettere for trådstarteren siden man ikke kan si dette ofte nok.

Produsentene bruker ofte bare tynne kabel (på det laveste) fordi original bruker de ikke noen tanke på lading av batterier.
Produsentene ser bare på et startbatteri (med 0 utlading) og opprinnelig kalkulasjon for et slik dynamo.
 

Bruker vi dette eksempelet her så regner de med noe maksimal last av kanskje 25A i bare noen få minutter,
og kanskje konstant 8 - 15A etter hvert.
Det var aldri tenkt at dynamoen skal gi 100% = 70A.

Hadde dette vært ønskelig da ville man ha montert en dynamo som er beregnet for ca. 180 - 210A

og også tilsvarende kabel.

Så, husk:
Kabel er viktig, og billig.
Dynamoer arbeider best hvis det finnes minst mulig spenningsfall.
Og dette på både pluss og minus.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
NOR2138 : Autopilotarmen sluttet å fungere på samme turen, og jeg tror dette kan ha en sammenheng. Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Det kan ha en sammenheng for VP har på svært mange motorer et el- opplegg som er litt utenom andre motorer. En del av det elektriske har minus festet på B- på dynamo og ikke direkte i blokka eller batteriet som svært mange andre. På min er det ikke mindre enn 4 kabler tilsluttet B- originalt på dynamo, men den ene går til blokka mens de tre andre går til instrumenter, ekstra startrele og ett par ting til jeg ikke husker i farten. Slett ikke sikkert det er slik på din da, men du ser vel om det er flere enn den ene som har løsnet i tilfelle. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...