dennrick Startet 16.Mars.2016 Del på Facebook Startet 16.Mars.2016 Hei, Det slo meg at jeg ikke er helt sikker på om jeg har stilt inn riktig offset på dybdemåleren i båten min, som er fra 2013. Jeg har laget en skisse med reelle mål fra vinteropplag. Beklager målestokk på denne skissen - den finnes jo ikke, men håper det er forståelig hva jeg har forsøkt å illustrere.. Har jeg forstått det riktig, ref mine to kommentarer på skissen ift hva som kan vises på displayet på dybde? Hva er egentlig mest fornuftig å vise? Reell dybde fra vannlinje, og så vite hvor dypt man stikker? I mitt tilfelle stikker båten 115 cm med drevene i normalposisjon, målt fra vannlinjen (på land uten bølger etc etc). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
sap_2000 Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) Folk har ulike preferanser på dette. Noen stiller så loddet viser null på båtens største dyptgående (eller litt til) og jeg har sett varianten med å stille til vannlinje = null. Selv har jeg svingeren på ca 60cm dyp og har valgt å ikke ha offset. Båten stikker 1,3 meter og tanken er da at jeg har sensordybden som en margin som ikke skal brukes og båten ville gått på grunn på 1,3 meter. Ser jeg f,eks 1,7 meter når jeg manøvrerer i grunn vik eller led går det et automatisk et grøss nedover ryggen da det er tallet man ser, men så vet man innerst inne at man har litt til å gå på forutsatt at man er i kjente omgivelser. Bruker shallow alarm på 2-4 meter endel på ferietur, men skrur den av til vanlig da jeg ofte går steder med mindre dybde. Redigert 16.Mars.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Takk for input Ut ifra det du skriver, så tenker jeg at jeg vil sette offset slik at det er dybden fra vannlinjen som vises. Som du sier - preferansene er ulike. Vi er ellers en del "offroad", dvs utfordrer dybdene noen ganger i jakten på uthavner, så dybdemåleren er viktig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Skal du bruke loddet som navigasjonslodd må du korrigere for dybde. Da kan du referere til kartet direkte. Navigasjonslodd gir av den grunn ut to telegrammer. DBT- Depth below transducer og DPT- Depth. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.