Maika Startet 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2016 Jeg vil teste om temperatursensoren til ferskvanns-kjølekretsen og alarmen på instrumentpanelet fungerer. Først et spørsmål om hvordan dette fungerer: Jeg har bare et enkelt instrumentpanel, dvs med bare temperaturalarm og ikke temperaturmåler. Siden sensoren vel også brukes til temperaturmåling, så gjetter jeg på at sensoren leverer en variabel verdi, og at det er den elektroniske enheten i panelet som reagerer med en alarm når verdien (temperaturen) er høy nok? I dokumentasjonen står det at dersom man har temperatur relay (som jeg gjetter på gjør at motoren stopper automatisk ved for høy temperatur), så stenges kretsen ved 100 grader, så jeg gjetter på at det er rundt der panelet også skal gi alarm? Så til testingen: Jeg har to motorer, så siden den ene er i litt mye deler til å testes på, så tenkte jeg at jeg kan koble til sensoren til ledningen som hører til sensoren på den andre motoren, slå på tenningen, senke sensoren i kokende vann og se om det begynner å pipe i instrumentpanelet. Det er litt knotete å få til å koke vann der, så jeg kan kanskje varme opp sensoren med en gasslighter e.l.? (Jeg går ut i fra at det holder at tenningen er på, og at ikke motoren trenger å kjøre?) Det er jo mulig at det er noe feil med instrumentpanelet, så for å utelukke feilkilder ville jeg helst gjøre dette rett på sensoren med et måleinstrument jeg er sikker på at fungerer Kan jeg koble til et voltmeter/amperemeter rett på sensoren og få utslag? Hva skal jeg da se etter på instrumentet? Sensoren ser slik ut (men i VP-grønn): Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Temp. sensor for alarm er en ren av/på kontakt som kobler sammen/gir signal når temp. overskrider innstilt verdi. MD2030A- oppgitt til 95 grader C MD2030B- oppgitt til 100 grader C Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Takker. Glemte å skrive at det var en MD2030C, men tipper den da også trigger på 100 grader. (Det må vel bety at de som har det "avanserte" panelet med display for temeratur har en annen sensor, evt én til plassert et annet sted på motoren.) Jeg burde vel da da kanskje kunne måle en spenningsforskjell mellom der ledningen er festet og loddingen/metallet i selve bolten når enden som går inn i kjølevannet overstiger 100 grader? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 2030C - 100 grader C. Tilkoblet hvit/brun ledning til pin 15 i CPC kontakt. Måles med ohm-meter, uendelig motstand under og 0 motstand over 100 grader. Evt. instrument får signal fra en annen giver. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Forstår godt at du føler deg ukomfortabel med bare varsellys og alarm til overvåkning av temp. Men motoren du har leveres også med et mer fullstendig instrumentpanel med både tempmåler og oljetrykkmåler i tillegg til lys og alarm. Det betyr at det på motoren er satt inn blindplugger som du kan fjerne og sette inn giver for tempmåler, for som I.M.S skriver funker giveren du har bare med lys og alarm. Du kan kjøpe både giver og instrument på biltema for en slikk og ingenting, eller du kan kjøpe original giver/instrument hos VP. Hos VP kan de sikkert svare deg på hvor blindpluggen sitter, men det er som regel i nærheten av termostat. Med ekstra giver og instrument har du to uavhengige målere til overvåkningen og det må jo være bra. Testing av giveren du har er vel ikke mulig uten å varme den til 100 grader, altså kokende vann. Husk at den må få litt tid i kokende vann før den reagerer. Å varme med en flamme som du er inne på, er vel ikke så enkelt da du ikke vet tempen den har. Det kan være 200 grader før giveren reagerer og da er jo motoren hardkokt. Selve ledningen kan vel testes med å ta den av giveren og sette den rett i blokka. Da skal alarmen gå. Det er jo det giveren også gjør, kobler ledningen til blokka når motoren blir for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 (redigert) Takk for gode svar begge to:) (Og godt poeng med vanskelig temperaturangivelse med flamme, ja.) Redigert 19.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Ved produksjon av slike følere er det bestandig en viss toleranse slik at kontakten kan lukke ved alt fra 95 til 105 graderC og fremdeles være ok. For å øke kokepunktet på vann (som er ca 100 grader C ved "standardatmosfære") kan du tilsette glykolbasert frostvæske. Ren glykolbasert frostvæske koker vanligvis på ca 140 grader C. Brukt ofte dette for noen år siden for å teste givere for smøreoljetemp. alarm som skulle åpne på 120 grader C. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Takk for tips, (og imponerende kunnskap:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.