Kronidiot Startet 17.Mars.2016 Del på Facebook Startet 17.Mars.2016 (redigert) Har installert batterimeteret og slitet litt med å skjønne avlesningen. På første bildet er en forbruker på. På det andre er en ekstra forbruker slått på. Charge øker altså når forbruk økes... Lader er koblet til. Så vidt jeg kan se har jeg koblet riktig. Tips? Redigert 17.Mars.2016 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Sjekk at du bare har shunten tilkoblet minus på batteribanken (forbruk). D.v.s. ingen andre kabler skal til minus på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 (redigert) Du har vel koblet instrumentet med feil polaritet til shunt. Antar at instrumentet skifter til "discharge" om du starter motor. Instrumentet måler jo bare spenningen over shunten og polariteten angir om det er lading eller utlading. Bytt om kablene fra instrument til shunt så vil jeg tro det blir riktig. Redigert 17.Mars.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Har du koplet instrumentet med feil polaritet i forhold til shunt så får du vel positiv tallverdi ved utlading og negativ ved lading. Instrumentet måler jo bare spenningen over shunten og polariteten angir om det er lading eller utlading. Bytt om kablene fra instrument til shunt så vil jeg tro det blir riktig. Tanken om at shunten ikke er lik i begge ender har overhode ikke slått meg. Prøver dette asap. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 (redigert) Shunten er lik i begge ender. Kan sammenlignes med en motstand. Redigert 17.Mars.2016 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Ja, den er lik i begge ender, for det hjalp ikke å bytte om på plassering. Har ikke noe annet koblet til, alle minus går gjennom shunt. Kan det være minus til startbatteriet som er koblet på feil sted? Det er nå koblet på forbruksside av shunt. Jeg kan jo beskrive opplegget mitt: jeg har samlet alle minuser på ei skinne. Denne skinna er koblet til shunten med kabel sammen med minus til startbatteri. Gul ledning fra batterimeter er også koblet på denne siden av shunten. På den andre siden av shunt er minus fra forbruksbatteri og svart og hvit ledning til batterimeter koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Kan det være så enkelt som at laderen gir mer guffe når du belaster systemet mer? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Kan det være så enkelt som at laderen gir mer guffe når du belaster systemet mer? Det er det samme når lader er koblet fra og også når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Shunten er lik i begge ender. Kan sammenlignes med en motstand. Ikke bare kan den sammenlignes med en motstand, det er en motstand. En svært lavohmig sådann. Og det stemmer at den er lik i begge ender men potensialet på spenningen over den endrer som om du trekker strøm fra batteriet eller kjører strøm inn på det. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke batterimonitoren endrer visning når det koples motsatt........ Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 (redigert) . Redigert 17.Mars.2016 av Farco (see edit history) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Hva er det som skal være feil, skjønner ikke helt? Jeg har det samme hos meg. Bruker jeg en 'tung' forbruker, så kikker laderen inn og kompenserer forbruket, det ser jeg på instrumentet. Og batteribanken holder seg hele tiden på 100 %. Jeg er helt dønn sikker på at jeg har koblet korrekt hos meg. Jeg har BEP batterimonitor og lader fra Stirling. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Hva er det som skal være feil, skjønner ikke helt? Jeg har det samme hos meg. Bruker jeg en 'tung' forbruker, så kikker laderen inn og kompenserer forbruket, det ser jeg på instrumentet. Og batteribanken holder seg hele tiden på 100 %. Jeg er helt dønn sikker på at jeg har koblet korrekt hos meg. Jeg har BEP batterimonitor og lader fra Stirling. Men hvorfor står det "charge" i displayet når ladere er frakoplet? Verdien ØKER i tillegg når forbruk settes på. DET forstår jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Nei, det skjønner ikke jeg heller.Enten er det feilkoblet et eller annet sted, eller så har vi en vi en svært stor nyhet. Men om du laster uten å lade, så må jo spenningen dale. Gjør den det? Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Hvis det er to kabler på shunten som heter I- og I+, må de bytte plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Hvis det er to kabler på shunten som heter I- og I+, må de bytte plass. Endelig en som er enig med meg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Ja, det er jo det instrumentet oppfatter, at strøm som tappes blir tolket som strøm inn. Men uansett skal voltmeteret fortelle at spenningen faller? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Nei, det skjønner ikke jeg heller.Enten er det feilkoblet et eller annet sted, eller så har vi en vi en svært stor nyhet. Men om du laster uten å lade, så må jo spenningen dale. Gjør den det? Ikke i følge batterimeteret. Det eneste jeg ikke har prøvd er å bytte plass på ledningene fra meteret. I følge manualen står disse på riktig sted. Kan det ha noe å si at mine minuser er samlet på egen skinne som igjen er koblet til shunt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 (redigert) Har du ikke da koblet feil? Det skal ikke henge på en eneste dings mellom batteriet og shunten. Samleskinne etc skal være etter shunten. Slik er opplegget mitt. Under de to røde kablene ser du den ene bolten på shunten. Til den går det en sort kabel 'nedover' i bildet og rett til batteri minus. Den andre enden av shunten går rett inn på minusskinnen (koper) som går på 'tvers' i bildet. Altså alle brukere på oversiden av shunten (i dette bildet). Og er det slik du har gjort det, så er den biten riktig. Som nevnt over, en shunt er kun en beregnet motstand. Og det går to ledninger opp til instrumentet fra denne motstanden. Og disse ledningene må har rett polaritet. Nå vet jeg ikke hvordan koblingsskjemaet til instrumentet ditt ser ut. Jeg husker ikke en gang hvordan mitt koblingsskjema ser ut. Redigert 17.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Akkurat slik har jeg koblet det. Jeg kobler fra alt nok en gang og prøver igjen... ????? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Minuspolane frå batteria kan saktens vera knytt saman på ei samleskinne før shunten. men det betingar at det kun er minuspolane frå den batteribanken som skal monitorerast, som er tilkopla skinna. Ingen andre banker, ei heller forbrukarar skal vera kopla innpå før shunten. Merkeleg problem de har, kanskje ei enkel skisse hadde vore oppklarande..? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Reknar med at det er batteria til venstre på tegningen som skal monitorerast? I sofall skal denne shuntplasseringa vera grei.. Tilkopling av dynamo, ladestraumsfordeling og fordeling for forbruk viser ikkje på skissa, - kan du ha ein feilkopling I forbindelse med dette, som gjer at du får feilmåling. F. eks. at forbrukarane i realiteten tappar startbanken og ikkje forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Reknar med at det er batteria til venstre på tegningen som skal monitorerast? I sofall skal denne shuntplasseringa vera grei.. Tilkopling av dynamo, ladestraumsfordeling og fordeling for forbruk viser ikkje på skissa, - kan du ha ein feilkopling I forbindelse med dette, som gjer at du får feilmåling. F. eks. at forbrukarane i realiteten tappar startbanken og ikkje forbruk? Neei, det tror jeg ikke... Prøvde å koble en forbruker rett på shunt i stedet for på skinna. Da viste meteret riktig. Spørs om jeg rett og slett må koble alt direkte på shunt? Må i så fall få tak i en lengre koblingsbolt... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Prøvde å koble en forbruker rett på shunt i stedet for på skinna. Da viste meteret riktig. - Altså, du fjerna kabelen mellom samleskinna og shunt og kopla inn ein forbrukar på same bolten på shunten, og då fekk du riktig måling..? Då held eg fast ved teorien om at du har ein feil på systemet ditt som ikkje samsvarar med tegningen. Det tyder på at du har ein ekstra forbindelse mellom minus på forbruksbanken og samleskinna for minus.. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 - Altså, du fjerna kabelen mellom samleskinna og shunt og kopla inn ein forbrukar på same bolten på shunten, og då fekk du riktig måling..? Då held eg fast ved teorien om at du har ein feil på systemet ditt som ikkje samsvarar med tegningen. Det tyder på at du har ein ekstra forbindelse mellom minus på forbruksbanken og samleskinna for minus.. Hmmmm....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.