Jump to content

Nasa batterimeter, charge/discharge

Kronidiot

Recommended Posts

Har du koplet instrumentet med feil polaritet i forhold til shunt så får du vel positiv tallverdi ved utlading og negativ ved lading. Instrumentet måler jo bare spenningen over shunten og polariteten angir om det er lading eller utlading. Bytt om kablene fra instrument til shunt så vil jeg tro det blir riktig.

Tanken om at shunten ikke er lik i begge ender har overhode ikke slått meg. Prøver dette asap.

Ja, den er lik i begge ender, for det hjalp ikke å bytte om på plassering. Har ikke noe annet koblet til, alle minus går gjennom shunt. Kan det være minus til startbatteriet som er koblet på feil sted? Det er nå koblet på forbruksside av shunt.

Jeg kan jo beskrive opplegget mitt: jeg har samlet alle minuser på ei skinne. Denne skinna er koblet til shunten med kabel sammen med minus til startbatteri. Gul ledning fra batterimeter er også koblet på denne siden av shunten. På den andre siden av shunt er minus fra forbruksbatteri og svart og hvit ledning til batterimeter koblet.

Shunten er lik i begge ender. Kan sammenlignes med en motstand.

Ikke bare kan den sammenlignes med en motstand, det er en motstand.  En svært lavohmig sådann. Og det stemmer at den er lik i begge ender men potensialet på spenningen over den endrer som om du trekker strøm fra batteriet eller kjører strøm inn på det. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke batterimonitoren endrer visning når det koples motsatt........ :nonod:  :nonod:  :nonod:

Hva er det som skal være feil, skjønner ikke helt? Jeg har det samme hos meg. Bruker jeg en 'tung' forbruker, så kikker laderen inn og kompenserer forbruket, det ser jeg på instrumentet. Og batteribanken holder seg hele tiden på 100 %. Jeg er helt dønn sikker på at jeg har koblet korrekt hos meg. Jeg har BEP batterimonitor og lader fra Stirling.

Hva er det som skal være feil, skjønner ikke helt? Jeg har det samme hos meg. Bruker jeg en 'tung' forbruker, så kikker laderen inn og kompenserer forbruket, det ser jeg på instrumentet. Og batteribanken holder seg hele tiden på 100 %. Jeg er helt dønn sikker på at jeg har koblet korrekt hos meg. Jeg har BEP batterimonitor og lader fra Stirling.

Men hvorfor står det "charge" i displayet når ladere er frakoplet? Verdien ØKER i tillegg når forbruk settes på. DET forstår jeg ikke...

Nei, det skjønner ikke jeg heller.Enten er det feilkoblet et eller annet sted, eller så har vi en vi en svært stor nyhet. Men om du laster uten å lade, så må jo spenningen dale. Gjør den det?

Ikke i følge batterimeteret. Det eneste jeg ikke har prøvd er å bytte plass på ledningene fra meteret. I følge manualen står disse på riktig sted. Kan det ha noe å si at mine minuser er samlet på egen skinne som igjen er koblet til shunt?

Har du ikke da koblet feil? Det skal ikke henge på en eneste dings mellom batteriet og shunten. Samleskinne etc skal være etter shunten.

Slik er opplegget mitt. Under de to røde kablene ser du den ene bolten på shunten. Til den går det en sort kabel 'nedover' i bildet og rett til batteri minus. Den andre enden av shunten går rett inn på minusskinnen (koper) som går på 'tvers' i bildet. Altså alle brukere på oversiden av shunten (i dette bildet). Og er det slik du har gjort det, så er den biten riktig. Som nevnt over, en shunt er kun en beregnet motstand. Og det går to ledninger opp til instrumentet fra denne motstanden. Og disse ledningene må har rett polaritet. Nå vet jeg ikke hvordan koblingsskjemaet til instrumentet ditt ser ut. Jeg husker ikke en gang hvordan mitt koblingsskjema ser ut.

sam_2020.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)

Minuspolane frå batteria kan saktens vera knytt saman på ei samleskinne før shunten. men det betingar at det kun er minuspolane frå den batteribanken som skal monitorerast, som er tilkopla skinna. Ingen andre banker, ei heller forbrukarar skal vera kopla innpå før shunten.

Merkeleg problem de har, kanskje ei enkel skisse hadde vore oppklarande..?

Reknar med at det er batteria til venstre på tegningen som skal monitorerast?

I sofall skal denne shuntplasseringa vera grei..

Tilkopling av dynamo, ladestraumsfordeling og fordeling for forbruk viser ikkje på skissa, - kan du ha ein feilkopling I forbindelse med dette, som gjer at du får feilmåling. F. eks. at forbrukarane i realiteten tappar startbanken og ikkje forbruk?

Reknar med at det er batteria til venstre på tegningen som skal monitorerast?

I sofall skal denne shuntplasseringa vera grei..

Tilkopling av dynamo, ladestraumsfordeling og fordeling for forbruk viser ikkje på skissa, - kan du ha ein feilkopling I forbindelse med dette, som gjer at du får feilmåling. F. eks. at forbrukarane i realiteten tappar startbanken og ikkje forbruk?

Neei, det tror jeg ikke...

Prøvde å koble en forbruker rett på shunt i stedet for på skinna. Da viste meteret riktig. Spørs om jeg rett og slett må koble alt direkte på shunt? Må i så fall få tak i en lengre koblingsbolt...

Prøvde å koble en forbruker rett på shunt i stedet for på skinna. Da viste meteret riktig.

- Altså, du fjerna kabelen mellom samleskinna og shunt og kopla inn ein forbrukar på same bolten på shunten, og då fekk du riktig måling..?

Då held eg fast ved teorien om at du har ein feil på systemet ditt som ikkje samsvarar med tegningen. Det tyder på at du har ein ekstra forbindelse mellom minus på forbruksbanken og samleskinna for minus..

- Altså, du fjerna kabelen mellom samleskinna og shunt og kopla inn ein forbrukar på same bolten på shunten, og då fekk du riktig måling..?

Då held eg fast ved teorien om at du har ein feil på systemet ditt som ikkje samsvarar med tegningen. Det tyder på at du har ein ekstra forbindelse mellom minus på forbruksbanken og samleskinna for minus..

Hmmmm.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...