Passbåten Startet 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2016 Da debuterer jeg på Baatplassen med det særs spennende temaet "opplagshenger" Jeg ble i vinter reder for ny skute. Den ligger i dag i vinteropplag på en uregistrert 3-akslet opplagshenger av nyere dato i Oslo og vil fra neste vinter av få kose seg innendørs hos Jarle på Bokerøya. Jeg må altså flytte hengeren dit, fortrinnsvis i begynnelsen av mai da sjøsetting står på trappene den uken. Det er jo baksiden med opplagshengere, da de strengt tatt ikke er egnet for å bli flyttet. Har lest på en del av trådene knyttet til opplagshengere her på Baatplassen og det er helt klart for meg at jeg ikke kommer til å kjøre den ned i nattens mulm og mørke bak privatbilen selv om det "bare" er 40 minutter dit. Konsekvensene både i forhold til ansvarsforsikring og potensielt tap av førerkort er selvforklarende, så her får vi gjøre det skikkelig. Jeg testet stemningen med å få dispensasjon fra myndighetene, men ble oppfordret til ikke å søke (da den ikke ville bli innvilget). Så da er spørsmålet, hvordan løser jeg dette? Lastebil? Leie bilhenger type "lang og bred" og kjøre henger-i-henger? Lage spiker av den med vinkelsliper? Andre alternativer? Tips til det ene eller andre mottas med takk, også hvor man eventuelt kan få leid eller lånt en henger som klarer 6,4 meter lengde og 2,2 meter bredde på planet. Jeg vil helst unngå vinkelsliper-alternativet..... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 En relativt "normalt" dimmensjonert henger vil gjøre jobben fint. Stable noen paller oppi hengeren slik at opplagshengeren hviler på dem og ikke på karmene og sikre godt med jekkestropper. Bare pass på at hengeren er lang nok slik at du får rett vekt på kula og at opplagshengeren ikke er for tung. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Passbåten Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Ikke dum tanke det Kenneth. Med et par-tre karer som har spist spinat til frokost burde det være mulig å få til det. Takker.... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Bare hyggelig. Lykke til Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Wallas Service Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 En relativt "normalt" dimmensjonert henger vil gjøre jobben fint. Stable noen paller oppi hengeren slik at opplagshengeren hviler på dem og ikke på karmene og sikre godt med jekkestropper. Bare pass på at hengeren er lang nok slik at du får rett vekt på kula og at opplagshengeren ikke er for tung. Finnes regler for alt, også hvor mye last kan stikke utenfor i bredde og lengde: http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-4 Tror jeg ville satset på en bilhenger, eller lastebil om ikke bilhengeren er lang nok Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.