Jump to content

VP 290 DP, olje i knutebelg

Kristofferho

Recommended Posts

Ohoi!

Demonterte drevet for et par dager siden, for første gang i mitt eie. VP 290 Dp. Misjonen er å flikke det opp, samt bytte simmering & tetninger i øvre girhus. "Til min store forskrekkelse" rant det en del olje ut av knutebelgen da jeg dro av denne. I oljen var det også "grønne spor", som jeg antar er fett. Det er vel ikke noen mulighet for at denne oljen stammer fra motoren? Kan eventuelt gåen simmering i øvre girhus slippe ut olje?

Legger ved bilde av sarvet som kom ut.

bilde

Redigert av Kristofferho (see edit history)

Takk for svar!

Godt å høre. Så lenge det kommer fra drevet er det ingen problem, nei. Syntes bare det var litt rart at oljen var mørk, i mens oljen på drevet er preget av vann. Men "belgoljen" kan jo tross alt vært der en stund.

Er det mye med å bytte simmering i øvre girhus? Byttet simmeringer og tetninger på propellakslingen i fjor, og det var en overkommelig sak. Erfaringer?

Oljen i belgen kan være tilført, har gjort det selv noen ganger. Pumper/sprøyter inn en halv dl eller så i topp av belgen før stramming av ytre klemma, så har man en slags indikasjon om belgen er/har vært tett.

Kommer olje ut vil man se det på vannet rundt belgen, kommer vann inn vil oljen være grå/hvit neste gang man bytter belg, og man kan lete etter årsaken.

Oljeskvetten gir også et bra miljø for knuten og simerringer.

Haik var raskere gitt :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...