jensemann2 Startet 18.Mars.2016 Del på Facebook Startet 18.Mars.2016 Tenkte å koble på en vender på dusjen bak på badeplattformen slik at jeg kan slå over for å dusje i varmt kjølevann fra motoren. Jeg har en ferskvannskjølt 5,7 mercruiser, der manifolder og blokk er ferskvannskjølte. Sjøbunnen må jeg da ta ut på en av riserne..? Eller vil da eksosen bli for varm og skade noe? Vil vel kanskje ikke få noe særlig med trykk heller. Noen som har prøvd dette? Vanntanken min er bare 40 liter, så noen varmtvannsbereder er ikke vits i. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Dersom du setter i en varmtvannsbereder på f.eks. 40 liter så har du jo doblet vannreservoaret ditt. Å dusje i salt kjølevann tror jeg ikke er noen høydare - uten at jeg har forsøkt det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Har han egentlig det ? Han trenger jo de første 40liter i vanntanken for å 'dytte ut' de 40 literne i varmtvanns tanken, så når de første 40l er tomme, er de neste 40l utilgjengelige.. Eller tenker jeg feil nå ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 (redigert) Har han egentlig det ? Han trenger jo de første 40liter i vanntanken for å 'dytte ut' de 40 literne i varmtvanns tanken, så når de første 40l er tomme, er de neste 40l utilgjengelige.. Eller tenker jeg feil nå ? Du har heilt rett... Med mindre tuffff har tenkt å samla opp det brukte dusjvatnet og fylla det nedpå vanntanken igjen.. Ellers deler eg tuffff sin betraktning ang. dusjing i saltvatn som har gått gjennom motor.. Redigert 18.Mars.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Om dette vil funke skal jeg ikke ha sagt noe om, men en morsom ide. Men en ting som er temmelig sikkert. Hvis eksosen kommer ut over vann slik som på båten vår så kommer du til å få ganske grom lyd når det ikke lengre er vann i eksospotta :-) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
jensemann2 Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Jeg tror det kan være helt Ok å dusje i saltvann, det har jo ikke gått gjennom motoren, bare varmeveksleren. Tanken var å dusje etter bading i sjøen, også Evt switche over til kaldt ferskvann helt på slutten for å skylle av saltet Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Sikkert ok om du ikke tar alt vannet, eksosens gummideler setter pris på litt vann, så ikke tempen der blir så mye over 100 grader. Men kan vel bli litt spessiel lukt, da du " koker" endel små organismer som følger med vannet. Krill o.l. Som å gå med kokte reker i håret! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
tuffff Svart 19.Mars.2016 Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 Han trenger jo de første 40liter i vanntanken for å 'dytte ut' de 40 literne i varmtvanns tanken, så når de første 40l er tomme, er de neste 40l utilgjengelige.. Den skjønte jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 For å få ut en liter fra en varmtvannstank i ene enden, så må du putte på en liter i andre enden. Ergo, hvis vanntanken er tom, og varmtvannstanken er full, så får du ikke ut mer fra varmtvannstanken, for vannpumpa går tørrt. Det er da 40 liter i varmtvannstanken, men du får dem ikke ut i krane/dusj. Når du tømmer ferskvannsanlegget ditt om vinteren så står jo fortsatt vartvannstanken full, og må tømmes med pressluft... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaffelars Svart 19.Mars.2016 Del på Facebook Svart 19.Mars.2016 (redigert) Får jo sånne 'bolt-on' reimdrevne luftpumper til 5,7'en, der man kunne laget en 'bleed' til vanntanken istedet for den sløve vannpumpa..så får man brukt alt vannet! Mer gromlyd i dusjen kan det vel ikke bli? Redigert 19.Mars.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.