Jump to content

Bytte av registerreim volvo penta aq145 b

draco1800dc

Recommended Posts

Alle tre reimhjulene har merker de skal stilles etter, men det kan være en god ide å sjekke at merkene er godt synlig før man drar av den gamle reimen.

Bytte registerreim på gamle rødblokkmotorer er egentlig rett frem, og i prinsippet helt likt som på en gammel (Volvo) bil.

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Men hvordan ser jeg merkene når reimhjul skal demonteres ? Eller hva har jeg å gå etter da ? Må det ikke låses på en eller annen måte ?

Du må ikke blande viftereim og registerreim. Viftereim er det du viser i innlegg #3. Den må av og de drivhjulene må bort, men disse har ikke noen merking. Innenfor der finner du registerreimen som adeneo har vist reimjulene til med bilder i innlegg #2. Før du tar av gammel registerreim turner du motoren så alle merkene er på plass. Rust og dritt kan gjøre det vanskelig å se merkene, så vask godt der, finn en tusj og merk utenpå merkene er det nødvendig. Da er det bare  fjerne gammel reg.reim å sette på den nye.

Så bak dette vifte reim hjulet i bunn så er register reim hjulet ? Takker for gode svar hitil

Du må også ta av ett deksel som befinner seg bak viftereimen, da kommer du inn til registerreimen.

Søk på internett Volvo B21/B23 bytte registerreim, og du vil sikkert finne en youtube video som viser deg hvordan dette gjøres i bil. Helt identisk for båt.

Hei. Vi gjorde dette på en 145b i fjor. "Tanken" med Volvo Penta som du har i bildet må bort. Da kommer du til reima.

Du må også kjøpe nytt løpe/strammehjul. Dette får du kjøpt på drevlelar.se Du kan ikke bruke deler til bil her. Det ruster i løpet av en måned og da ryker reima på nytt. Ja, vi prøvde:-)

Vær forsiktig når du demonterer/monterer alle plastrør/deler. Er lett å knekke ting. Bare det plasthuset du har i bildet ditt koster nærmere 1800,- mener jeg det var. Lykke til!

Da er det nok bare å begynne å demontere å få i orden , ja takk er klar over prisen på det dekselet ;) 1500 kr + 500 for lokket , lakk fra lokket så da måtte jeg jo selvfølgelig stramme det med rørtang å å der kank hele festligheten ?også kjøpt med det meste av pakninger til de delene av kjølesystem som må demonteres, får håpe den holder noen timer etter denne jobben , takker for oppklarende svar folkens ?☺

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...