Jump to content

Fjernkontroll til ankervinsj og baugtruster

Princess V42

Recommended Posts

Hei

Er det noen her, som vet hvordan jeg kobler fjernkontrollen til engbovinsjen?

Jeg har kjøpt en Side-Power fjernkontroll (RC21-E) og vinsjen er fra 1999/2000.

Må jeg ha adapterkabel? Det står på nettsiden til sleipner at denne må brukes på engbovinsjer produsert mellom 2005 og 2013. Jeg har prøvd å sende flere mail til sleipner uten å få svar. Finner ingen koblingsskjema til den kontrollboksen jeg har. Er denne vinsjen/kontrollboksen minusstyrt?

bilde

Redigert av Marex290 (see edit history)

Min mekanikker skal installere samme pakke i min båt. Jeg overlater jobben til ham og er derfor ikke tilstrekkelig informert, men han nevnte at han måtte ha en "vender" siden signalet fra ankervinsj måtte snus til minus.

Beklager at dette er upresist fra min side men han nevnte at det måtte en ekstra komponent inn for å koble vinsj og baugpropell på samme fjernkontroll.

Fjernkontroll på baugpropell er noe jeg har drømt om lenge. Nå skal det bli enklere å hoppe i land.

Redigert av Billa (see edit history)

Sushi

Slik kan du finne ut av det:

Koble til et multimeter innstilt for DC spenning og mål direkte på utgangen på joystick (eller bryter). Koble den ene målepinnen til minus fra batteri og den andre til utgangen fra joystick. Kjør vinsj begge veier og se om du måler 12V ved en av posisjonene. Dersom ja så er den "plusstyrt".

Dersom nei så flytter du den ene målepinnen fra minus til pluss på batteriet. Kjør vinsj igjen og se om du måler 12V. Dersom ja så er den "minusstyrt".

Sett inn standard 12V relè mellom vinsj og mottaker for fjernkontroll dersom du trenger å snu fra pluss til minus (eller omvendt).  :smiley:

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...