Sjeldenutpå Startet 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2016 Bygger ny targabøyle og skal montere radar oppå. Sån vanlig kakeboks. Eg har ikkje manual til den. En forbipasserende insisterte på at radar skulle helle ned 11grader i forkant. Det var mykje. La den på 7 grader nå, men det ser fortsatt ut som den vil ta inn rutefly bakover. Finnes det noe enkel regel ? Kunne det vert lurt å måle vinkel på båten i vanlig "dårlig sikt" fart, og så justere radar til den ligger flatt i slik fart ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Her kan du i alle fall finne monterings veiledning for Lowrance radar. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Det er jo vinkelen som monteringsflata på båten har under "normal" gange du skal finna ideelt. om den er 7 eller 9 grader veit vel du betre enn ein forbipasserande.. Du må vita strålingsvinkelen på radaren din, deretter bør du ha ei formeining om kva vinkel båten har under gange. Ut frå dette kan du berekna nødvendig kompensering av monteringsvinkel. Strålingsvinkel varierer nokså mykje etter type og teknologi. Har du ein båt som reiser seg mykje under gange, så er det ikkje sikkert at du kan kompensere 100% for dette med monteringsvinkelen, men la delar av dette gå på strålingsvinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Radarantennen skal monteres vanlig horisontalt, verken opp eller ned. Den vertikale " strålen "fra en radar er ca 25 grader. Nettopp for fange opp bevegelsene i en båt. Den horisontale " strålen " varierer med størrelsen på antennen. Større antenne, -- smalere stråle. Vanlig strålebredde for en småbåt radar er 5 - 6 grader, ved en radardom på ca 45 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Radarantennen skal monteres vanlig horisontalt, verken opp eller ned. Er du sikker på dette? Stemmer ikkje med råd eg har fått av Pronav ved fleire anledningar.. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Du får legge båten i den hastigheten du mener du har mest bruk for radaren og så vinkle radaren slik at den stråler ut horisontalt, klatre opp med et vaterpass og så justere, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Finnes det noe enkel regel ? Kunne det vert lurt å måle vinkel på båten i vanlig "dårlig sikt" fart, og så justere radar til den ligger flatt i slik fart ? Det er selvfølgelig det beste. Men du trenger ikke klatre opp slik Lars H foreslår når du måler vinkelen. Vinkelen er den samme nede. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Ingen problem å klatre :-) Eg prøver å minnast, eg målte løft på båten når eg installerte maskin. Trur det var 5 grader. Intressant med strålingsvinkel på radar med 25 grader. Kanskje eg kan prøve å måle ut når den treffer båten :-) Uansett takk for tips ! blir sikkert til å rette opp då til mellom 0 og 5 grader Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Johannes Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Det er ganske vanlig å tilte radaren 4 grader på båter som har litt løft under gange. F.eks. ved hjelp av en slik plate. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Det fulgte med noen plastforinger til boltene for dette formålet når eg monterte min radar. Kappet disse i passe høyde for å få rett vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Du får legge båten i den hastigheten du mener du har mest bruk for radaren og så vinkle radaren slik at den stråler ut horisontalt, klatre opp med et vaterpass og så justere, he he. Det var akkurat slik jeg gjorde det når jeg monterte radar på Skibsplasten Radaren ble justert til midt mellom "rett" vinkel for skrogfart og full planing da jeg så og si aldri kjørte den i halvplan. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Radarantennen skal monteres vanlig horisontalt, verken opp eller ned. Den vertikale " strålen "fra en radar er ca 25 grader. Nettopp for fange opp bevegelsene i en båt. Den horisontale " strålen " varierer med størrelsen på antennen. Større antenne, -- smalere stråle. Vanlig strålebredde for en småbåt radar er 5 - 6 grader, ved en radardom på ca 45 cm. Husk på at strålebredden som regel er oppgitt som 3dB-strålebredde. Det vil si at ved 25 grader er antennens effektivitet halvparten av hva den er rett frem. Og det gjelder både for sending og for mottak. Så hvis du se på samme målet, på samme avstand, med to identiske radarer, men den ene peker rett på, den andre 25 grader opp eller ned, så vil radaren som står i vinkel bare motta 1/4 av energien inn på mottaken i forhold til den som peker rett på målet. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ballard Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Det er i dårlig og usiktbart vær vi virkelig har bruk for radar, og da slakker vi på farten og tar det med ro. Da er det best at antennen står noenlunde horisontalt, det er min erfaring etter mange års bruk av radar Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Takker for god oppsummering. Då skal eg få målt båtens vinkel i natt/tåkefart og shimse radar passende. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.