Zitt Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 Bilfergen MF Hardingen sr er på vei hjem fra et 25 år langt opphold i Italia. De har nå kommet til Biscaya, og kan følges på Marine Traffic. Jeg har sakset dette fra Facebook-siden deres https://www.facebook.com/HardingenSr/ For nye på siden står det utfyllende info under om:M/F «Hardingen», senere «Erik P» og nå «Hardingen sr.», er en bilferge bygget i 1966. Fergen gikk i rutefart for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap (HSD) frem til 1991. I 1991 ble fergen solgt til et rederi i Italia og gikk i lokal rutefart på Sardinia frem til 2016. I 2016 ble fergen solgt til det norske rederiet Fjord 2. Rederiet planlegger å sette fergen inn i turistrute i Kaupanger-Gudvangen fra 1.juli 2016. For rutetider se www.fjord2.no. Ism og Driftsansvarlig rederi blir Det Midthordlandske Damskibselskab As www.midthordlandske.no som eier veteranbåten MS Midthordland,og som har ism driftsansvar for MF Skånevik, www,ferjelaget.no På denne siden kan du følge MF Hardingen Sr. sin heimseilas og videre tilbakføring til H.S.D Farger. Litt Nyere Historie: -Mai 2015, eiere i italia kontaktes vedrørende om MF Erik P er til salgs.-September 2015 Delegasjon fra Norge for å inspisere MF Erik P på Sardinia i Italia-Fredag 15.januar 2016, Kjøpskontrakt mellom italienere og Fjord 2 signert, arbeidet starter med flaggskifte i italia, forventet overtagelses dato er satt til 25.februar 2016 i kontrakt.-Fredag 15.januar 2016: Svar fra Nor Registeret fartøynavnet MF Hardingen Sr. godkjent, Kallesignal :LGED samme som i 1966. Om folk vil dele gammle bilder de har av MF Hardingen Sr. er det bare fint. : Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Ja følger selv med på dette, er utruligt at feja er so godt bevart og fortsatt so mykkje norsk ombord etter alle desse åra i Sardinia :).Holder jo sjølv til i Sørfjorden og det er jo her ho gjekk mykje som ny :). Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Hardingen i Kvanndal Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
EIRINA Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Ferja ser veldig bra ut tok den mye som guttunge i fra Utne og Kinsarvik så vi får prøve og følge med på turen Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 For tiden er det ikke mulig å få noe info om Hardingen på Ais. Grunnen skal visstnok være at de har VHF-basert Ais ombord og ikke satelitt-basert. Hva er egentlig forskjellen, og når kan vi regne med at de dukker opp igjen på skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Dette var den gong fergene såg ut som båtar og at ein i det minste kunne sjå kva som var framme og bak. Fin båt foresten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 (redigert) Det er blitt meg fortalt at Hardanger Sunnhordalanske dampskipsselskap (HSD) var viden kjendt for særdeles godt vedlikehald av båtane sine. Derfor var dei veldig etterspurte når dei gjekk ut av teneste og skulle seljast. Reknar ikkje med den har fått samme vedlikehaldet i Italia. Men heilt nedsarva ser den ikkje ut til å vere etter det vesle eg har høyrt. Redigert 20.Mars.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Synes du ikke dette ser greit ut da, Fjordgubbe? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Vanskeleg å sei utfrå eit par bilete, men ser ok ut her ja. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 For meg ser det ut til å være orden på galskapen her også: https://www.facebook.com/HardingenSr/videos/vb.1518796565087376/1533893120244387/?type=3&theater Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Ja, vart litt imponert. Ser bra ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Nå er det like før de siger inn i Den Engelske Kanal. Biscaya bukten var tydeligvis ikke noe problem. Det er jo rene skjære hentetråden dette. Værutsiktene for morgendagen er lovende. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Jeg sitter her og koser meg, og følger med guttas ferd nordover. Jeg stusset litt over hvorfor de går så langt fra land, men...... ....da jeg zoomet inn på Google Earth dukket det opp masse små feller. Safety first, det liker jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Jeg sitter her og koser meg, og følger med guttas ferd nordover. Jeg stusset litt over hvorfor de går så langt fra land, men...... ....da jeg zoomet inn på Google Earth dukket det opp masse små feller. Safety first, det liker jeg! i dette fallet, så tror jeg hun går ut for att gå inn i separasjonen........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zitt Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Sakte, men sikkert går det videre! Gunga Din, hva mener du med "å gå inn i separasjonen"? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Den engelske kanalen er delt opp i separasjonssoner. Forenklet: Seiler du nordover holder du deg til øst. Seiler du sydover så holder du deg til vest. Det håndheves svært strengt. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Zitt Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Takk skal du ha, lippert! Det er godt at det er kjøreregler der, det er jo mye trafikk! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Dette var den gong fergene såg ut som båtar og at ein i det minste kunne sjå kva som var framme og bak. Fin båt foresten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Dette var den gong fergene såg ut som båtar og at ein i det minste kunne sjå kva som var framme og bak. Fin båt foresten. Framme og bak tydelig markert. På ei ferje. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Takk skal du ha, lippert! Det er godt at det er kjøreregler der, det er jo mye trafikk! her er ett kart, bojjene du ser rundt seperasjonssonen...har AIS, som du ser på det eget kart fra Marinetraffic. det er også ett VTS område http://www.worldvtsguide.org/France/USHANT-TRAFFIC og her 'vikepliktsreglene' som gjeller Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5#KAPITTEL_1 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zitt Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Takk skal du ha, Gunga Din! Da ser det ut til at de har gjort alt riktig. Hva skal vi med alle broene, når vi har ferger? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 (redigert) Med to firesylindrede Wichmann i kjelleren vil de være både "stirred and shaken" når de kommer hjem. Redigert 22.Mars.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Med to firesylindrede Wichmann i kjelleren vil de være både "stirred and shaken" når de kommer hjem. Det går vel an å legge dem i reimer om natten i en periode, slik at de ikke ramler ut av sengen! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 På et tidspunkt i går passerte MF Hardingen denne farkosten. Hva har den i lasterommet, mon tro? Virker en tanke baktung. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Nei, den er bare bygget på et Princess-skrog :-) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.