Jump to content

Husker du bilfergen MF Hardingen sr?

Zitt

Recommended Posts

Bilfergen MF Hardingen sr er på vei hjem fra et 25 år langt opphold i Italia. De har nå kommet til Biscaya, og kan følges på Marine Traffic.

Jeg har sakset dette fra Facebook-siden deres https://www.facebook.com/HardingenSr/

For nye på siden står det utfyllende info under om:M/F «Hardingen», senere «Erik P» og nå «Hardingen sr.», er en bilferge bygget i 1966. Fergen gikk i rutefart for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap (HSD) frem til 1991. I 1991 ble fergen solgt til et rederi i Italia og gikk i lokal rutefart på Sardinia frem til 2016. I 2016 ble fergen solgt til det norske rederiet Fjord 2. Rederiet planlegger å sette fergen inn i turistrute i Kaupanger-Gudvangen fra 1.juli 2016. For rutetider se www.fjord2.no.

Ism og Driftsansvarlig rederi blir Det Midthordlandske Damskibselskab As www.midthordlandske.no som eier veteranbåten MS Midthordland,og som har ism driftsansvar for MF Skånevik, www,ferjelaget.no

På denne siden kan du følge MF Hardingen Sr. sin heimseilas og videre tilbakføring til H.S.D Farger.

Litt Nyere Historie:

-Mai 2015, eiere i italia kontaktes vedrørende om MF Erik P er til salgs.
-September 2015 Delegasjon fra Norge for å inspisere MF Erik P på Sardinia i Italia
-Fredag 15.januar 2016, Kjøpskontrakt mellom italienere og Fjord 2 signert, arbeidet starter med flaggskifte i italia, forventet overtagelses dato er satt til 25.februar 2016 i kontrakt.
-Fredag 15.januar 2016: Svar fra Nor Registeret fartøynavnet MF Hardingen Sr. godkjent, Kallesignal :LGED samme som i 1966.

Om folk vil dele gammle bilder de har av MF Hardingen Sr. er det bare fint.

:

Det er blitt meg fortalt at Hardanger Sunnhordalanske dampskipsselskap (HSD) var viden kjendt for særdeles godt vedlikehald av båtane sine. Derfor var dei veldig etterspurte når dei gjekk ut av teneste og skulle seljast. Reknar ikkje med den har fått samme vedlikehaldet i Italia. Men heilt nedsarva ser den ikkje ut til å vere etter det vesle eg har høyrt.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Jeg sitter her og koser meg, og følger med guttas ferd nordover.

Jeg stusset litt over hvorfor de går så langt fra land, men......

....da jeg zoomet inn på Google Earth dukket det opp masse små feller.

Safety first, det liker jeg!

i dette fallet, så tror jeg hun går ut for att gå inn i separasjonen...........

S/Y Gunga Din

Takk skal du ha, lippert! Det er godt at det er kjøreregler der, det er jo mye trafikk!

her er ett kart, bojjene du ser rundt seperasjonssonen...har AIS, som du ser på det eget kart fra Marinetraffic.

det er også ett VTS område

http://www.worldvtsguide.org/France/USHANT-TRAFFIC

og her 'vikepliktsreglene' som gjeller

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5#KAPITTEL_1

Traffic-Separation-Zone.jpg

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...