lrisan Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 (redigert) På tur sydover på fjorårets sommerferie (Oslo - Svenner fyr) begynte det å komme vann inn i smørekoppen. Det lekker ikke fra akslingen. Var redd for varmegang, og sjekket stadig om lageret ble varmt. Lange etapper gjorde lageret "godt lunka", men ikke varmere enn at man godt kunne ta på det. (Men har ikke sjekket varmegang før, så jeg vet ikke hva som er normalt.) Gjorde også det jeg nå skjønner var "amatør-general-tabbe nr 1"; vri ekstra mye fett inn i lageret. Tenker jeg skal bytte talgpakninger. Båten står på land, så jeg kan også ta av akslingen, hvis nødvendig. Lageret ser sånn ut: Har aldri skrudd på et slikt lager før, så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. Noen som kan gi meg noen enkle nybegynner tips? Redigert 20.Mars.2016 av lrisan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Om du løsner den innerste dvs låsemutteren,kan du stramme litt på den ytterste,så vil det tette.Ikkje for stramt,hold øye med det for å sjekke at det ikkje blir for varmt. Siden båten står på land er det jo greit å bytte pakninger om dei er gamle,kan bli harde. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 (redigert) Kommer det vann opp fettkoppen er det vel for lite fett i koppen. I følge bilde ditt er det nok å teite på i de neste åra før du behøver å skifte pakninger... En bør egentlig få lufta ut av hylserøret ved sjøsetting. En slik pakkboks skal dryppe i ny og ne. Og det pleier å være nok å stramme 1/4 til en 1/2 tørn. av gangen. Lærte en gang i tiden at en 1/4 tørn hver 8 gangtime er ok for fettkoppen, http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-av-propellanlegget http://www.niskolen.no/pil/Medlem/Kurs/monteringogreparasjonsteknikk/story_content/external_files/Maskinelementer_og_reparasjon.pdf Redigert 20.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mons Olav Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Husk att en gammel båt kan ha hylserøret fullt av fett fra mange år med tilføring av grease.Dette kan føre til att vannet ikke kommer tilstrekkelig fram til tetningen.Vannet skal jo kjøle pakkboksen.Om pakboksen er lunken så er dette helt normalt.Skift talgpakningene og sjekk for gammel grease i hylserøret når du allikevel står på land er mitt tipsLykke til. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
lrisan Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Takk til alle! Dette var nyttig. Påskekosen i havna venter! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.