Jump to content

Pakkboks lekker opp i smørekoppen

lrisan

Recommended Posts

På tur sydover på fjorårets sommerferie (Oslo - Svenner fyr) begynte det å komme vann inn i smørekoppen. Det lekker ikke fra akslingen. Var redd for varmegang, og sjekket stadig om lageret ble varmt. Lange etapper gjorde lageret "godt lunka", men ikke varmere enn at man godt kunne ta på det. (Men har ikke sjekket varmegang før, så jeg vet ikke hva som er normalt.)

Gjorde også det jeg nå skjønner var "amatør-general-tabbe nr 1"; vri ekstra mye fett inn i lageret.

Tenker jeg skal bytte talgpakninger. Båten står på land, så jeg kan også ta av akslingen, hvis nødvendig.

Lageret ser sånn ut:

bilde

Har aldri skrudd på et slikt lager før, så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. Noen som kan gi meg noen enkle nybegynner tips?

Redigert av lrisan (see edit history)

Kommer det vann opp fettkoppen er det vel for lite fett i koppen.

I følge bilde ditt er det nok å teite på i de neste åra før du behøver å skifte pakninger...

En bør egentlig få lufta ut av hylserøret ved sjøsetting. 

En slik pakkboks skal dryppe i ny og ne.

Og det pleier å være nok å stramme 1/4 til en 1/2 tørn. av gangen.

Lærte en gang i tiden at en 1/4 tørn hver 8 gangtime er ok for fettkoppen,

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-av-propellanlegget

http://www.niskolen.no/pil/Medlem/Kurs/monteringogreparasjonsteknikk/story_content/external_files/Maskinelementer_og_reparasjon.pdf

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Husk att en gammel båt kan ha hylserøret fullt av fett fra mange år med tilføring av grease.Dette kan føre til att vannet ikke kommer tilstrekkelig fram til tetningen.Vannet skal jo kjøle pakkboksen.Om pakboksen er lunken så er dette helt normalt.Skift talgpakningene og sjekk for gammel grease i hylserøret når du allikevel står på land er mitt tipsLykke til.

Båt med fjernkontroll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...