Jump to content

Hvilken ny 6HK utenbordsmotor burde jeg kjøpe?

Maika

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at jeg tror jeg vil kjøpe ny motor, men har ikke peiling på hvilken jeg vil ha.

Jolla er en alu-rib på ca 50 kg, og har gått ok for vårt bruk med en 3.5HK Yamaha Malta 2-takter, men jeg har lyst på litt mer sprut.

Feks selger Bakken motor Suzuki DF 6 S til 7790,- og Mercury F6 MH til 8950,-, på hhv 23,5 og 25 kg.

Hva er forskjellen på disse, garantitid? Hvilke andre burde jeg se på?

Jeg har 6 hk Suzuki som er vanskelig å starte, sviver dårlig og flyter over i forgasseren hele tiden. En kompis har samme motor kjøpt ny i fjor. Den oppfører seg likt minus oversvømmelsen I forgasseren. Vi har vel konkludert at det blir motorbytte til et annet merke...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Bakken svarte bekreftende på at de 6HK som jeg linket til er en-sylindret, og at jeg må opp i 8HK for å få to sylindere og mindre støy vet høyt turtall. (Motoren kommer nok mest til å kjøre på fullt turtall.)

Mercuryen på 8HK veier 38kg og det syns jeg blir for tungt. (Og prisen er vel dobbelt!)

Er det noen som har en formening om støy på 6HK totakter vs firetakter på maks turtall? Burde jeg kanskje lete etter en brukt totakter allikevel?

Redigert av Maika (see edit history)

Prøvde en Mariner 6HK 4t på en prototype jolle. 8fot gikk veldig stille, men ble for tung og plana ikke sikkelig med en mann ombord en gang! 4hk 2t ville nok vært bedre..

Har til opplysning bestilt en Mercury Wiking som skal på sønnen sin båt, blir spennende å prøve den, men er så optatt akkurat nå at jeg ikke får montert den enda..den skal erstatte en gammel Yamaha 9,9 som er mye lettere, men satser på større motorvolum og bunndrag som kompensasjon

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har nevnte Mercury/ Tohatsu. På maks turtall lukker jeg kabindøren, ellers blir det plagsomt. Skulle jeg kjøpt en liten motor nå hadde jeg nok kjøpt den nye 4/5/6 til Suki med oljefilter, rett og slett fordi det er artig med noe nytt. Bortsett fra støy og virbrasjoner, som du får på maks turtall med ensylindret motor uansett, har Tohatsuen min gått som en klokke i flere hundre timer.

Jeg har akkurat vært gjennom samme øvelse og endte med Yamaha. Først og fremst fordi jeg får den klargjort for ekstern gass/gir/ratt til barna, men også fordi jeg var utrolig fornøyd med det merket som ungdom. Det sitter fortsatt fast i hukommelsen. Blir riktignok 2-3K dyrere enn de alternativene som er nevnt over. Om det er verdt det? Aner ikke! :smiley:  Har ikke kjørt den enda og kan således ikke dele ut terningkast på det nåværende tidspunkt. Men, de har jo vært kjent for å ha bra med punch før i tiden.... 

Har du vurdert Honda ?  Kanskje  det er en 5 hk.   Men det er jo topp kvalitet, og motorer du kan stole på !!   Snakker av egen erfaring.

Nå er jeg noe innhabil ettersom jeg er Hondafanatiker og har Honda Bil, ATV, plenklipper, kantklipper og ex moped og MC. Har ikke veldig mye erfaring med Honda båtmotor, men har prøvd en 8hk fra 80 tallet og en 75hk fra 2000tallet. Meget flotte motorer. stilleste tomgangen jeg har hørt. 8HK`en brukte jeg mye i marinen på Zodiacen. 75hk en prøvde jeg på en prptotype skjergårdsjeep! voldsomt bunndrag. Aner ikke hvordan småmotoren er. Hadde jeg kunne velge selv uavheng av avtaler som båtforhandlerne har hadde jeg valgt Honda.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Honda er sikkert bra. Yamaha har jeg god erfaring med selv, både en 9.9 tidligere, og Yamaha Malta 3,5 som jeg har nå og går som en klokke, dytter jolla greit med mange ombord, og veier svært lite. Siden jeg vil ha en motor på <30 kg som ikke bråker og rister på full fart, tipper jeg at jeg får sitte på gjerdet og se hva som dukker opp av 2-taktere.

Har hatt både Yamaha og Suzuki på jolla mi innpå fjellet, kan si begge motorene fungerer meget bra. Ikke hatt trøbbel med hverken lyd eller noe som helst annet. Er noen innpå samme vannet som har totakter og hørselvern :lol:  

Det at du ikke har trøbbel med lyd eller annet, gjelder det for maks pådrag og en cylinder?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...