Hank Startet 20.Mars.2016 Del på Facebook Startet 20.Mars.2016 (redigert) Har hatt tradisjonelle redningsvester liggende ombord, og tenkt at de kan være en ekstra sikkerhet/backup. Bruker naturlig nok alltid en oppblåsbar. Vil tradisjonelle vester beskytte bedre mot nedkjøling dersom man må forlate båten? De har jo noe mindre oppdrift enn oppblåsbare, 100 N vs. 150. I tillegg vil de ikke kunne lekke eller punktere. Er det andre som har gjort seg tanker om dette? Er litt i tvil om jeg skal ha dem liggende og ta opp plass i båten. Redigert 20.Mars.2016 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 (redigert) Litt usikker på hva du er på jakt etter, men her er en type som beskytter mer mot nedkjøling, Er mer som en jakke med armer og beverhale. http://www.regatta.no/index.php?page_id=96 Litt spec som mål etc. http://www.regatta.no/site/img/279/051704-11_Thermo_Cruise_NO-06.pdf Redigert 20.Mars.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Er ikke på jakt etter flere vester, bare nysgjerrig på argumenter for eller mot å beholde de gamle vestene. Har allerede vakumpakkete passasjerdrakter i tilfelle en evakuering ute i åpen sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Bruker i hovedsak vanlige seilervester, ikke oppblåsbare, og de varmer jo godt. Ser ingen grunn til at varmeffekten ikke skal virke om man ligger sjøen også. ---------- Oppblåsbare syns jeg innfører noe jeg ikke liker. Ekstra vedlikehold pluss at jeg ikke får 100% garanti for at den virker om/når jeg ramler i sjøen pluss at jeg ikke liker følelsen av å ha "noe hengende over nakken". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Har en flott oppblåsbar som jeg av og til tar på når vi skal gå inn i gjestehavn, kona blir så fornøyd når gubben (jeg) pynter meg opp litt ;-) Men jeg har til gode å gå i butikken med den oppblåsbare vesten på, selv om jeg har lagt merke til at det også har blitt populært. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Kjernen i dilemmaet er hvilken type vest man burde valgt om man hadde tid til å velge før man måtte gå fra borde og ut i havet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Da hadde jeg tatt på en som jeg kunne stole 100% på. Men kanskje helst flytebuksa og flytejakka for å holde best mulig på varmen. Og kanskje den oppblåsbare utenpå derigjen for å holde meg flytende med ansiktet opp slik at jeg ikke går glipp av den siste halvtimen hvor en er bevisstløs og fortsatt kan reddes. Var tiden knapp hadde jeg hevet på seilvesten. Om det er surt i været hadde den vært på allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Jeg har alle tre typer vest samt flyteklær . Når jeg fisker, bruker jeg seilervesten. Den tar jeg på straks etter å ha gått utav bilen på båthavna, for det er like stor sjanse for at ulykker skjer på havna som på sjøen. I diskusjon med kona, får jeg masse argument for heller å ta på den oppblåsbare eller den med krage. Men føler de passer best for lystfart. Ellers er jeg enig med Pinkvin i det han fører til torgs... Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Og kanskje den oppblåsbare utenpå derigjen for å holde meg flytende med ansiktet opp slik at jeg ikke går glipp av den siste halvtimen hvor en er bevisstløs og fortsatt kan reddes. Tradisjonelle redningsvester med krage har visst en dårligere evne til å snu en person rundt og holde hodet over vann, så det er i så fall et sterkt argument for å velge oppblåsbar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Tradisjonelle redningsvester med krage har visst en dårligere evne til å snu en person rundt og holde hodet over vann, så det er i så fall et sterkt argument for å velge oppblåsbar. Hva er mest sannsynlig, at du blir funnet i løpet av de siste 30 bevisstløse minuttene før du fryser i hjel? Høyst sannsynlig ikke. Det er størst sjanse for at du blir funnet og fortsatt er bevisst, eller funnet dau. Og frem til da er det viktigere å ha en vest som er 100% garantert å virke (ikke må blåse seg opp) og som faktisk også gir ekstra isolasjon når en ligger i sjøen og forlenger tiden som bevisst. Men for all del, er jo kjipt å gå glipp av de siste 30 minuttene, men heller det enn å havne i sjøen med en vest som ikke blåser seg opp, eller gå glipp av ekstra isolasjon i sjøen. --------- Den største fordelen jeg ser med oppblåsbare er at de langt på vei har blitt moteplagg og litt "show off" så flere bruker vest, og det er veldig bra. Men også flyteplagg vil jo gi bedre isolasjon i sjøen enn en oppblåsbar vest. Alt i alt må man vel selv ta sine valg basert på sine prioriteringer. Det viktigste for meg er at jeg har vesten på. For meg betyr det seilvest fordi den er komfortabel og gir ekstra varme (under vanlig bruk) pluss flytejakka når det er ekstra kaldt, og den oppblåsbare når jeg har behov for krok i vesten fordi jeg må ha sikkerhetsline på. Uten vest/flyteplagg på er den til lite nytte og da velger jeg noe som garantert hjelper meg å flyte uansett og samtidig har egenskaper som jeg ellers setter så pris på at jeg bruker de mest mulig. Kommer nok til å kjøpe meg et flyteplagg til, en litt lettere jakke/genser for "medium" kalde seilaser. Flytejakka er litt voldsom, seilvesten er litt for liten. Den oppblåsbare har ingen andre egenskaper enn at den må vedlikeholdes så den henger mest til pynt. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Hvor mye isolerer egentlig en tradisjonell redningsvest mot varmetap? Rent intuitivt skulle man tro det var endel med tanke på materialet, og at den dekker brystregionen som vel er et kritisk område å holde varmt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 (redigert) Jeg har vært i vannet en rekke ganger med både vanlig redningsvest og oppblåsbar. Mitt inntrykk er at man flyter adskillig høyere i vannet med oppblåsbar hvis skrittstroppen er rett justert, og hodet kommer garantert opp hvis vesten virker. Den oppblåsbare ligger nokså tett inntil halsen og tetter godt under hodet slik at du har bra isolasjon der det er størst varmetap (halsen) og hoder hodet godt over det kalde vannet. Hvis den ikke blåser seg opp har flere vester mulighet for manuell oppblåsing. Jeg foretrekker oppblåsbar til vanlig, men kan gjerne ha seilervest innaskjærs sommerstid. Jeg veier og sjekker patronene hvert år. Redigert 20.Mars.2016 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hank Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Jeg har vært i vannet en rekke ganger med både vanlig redningsvest og oppblåsbar. Mitt inntrykk er at man flyter adskillig høyere i vannet med oppblåsbar hvis skrittstroppen er rett justert, og hodet kommer garantert opp hvis vesten virker. Ser at endel vester selges uten skrittstropp - både oppblåsbare og tradisjonelle. Burde vel vært en standardkrav høres det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=20619 http://www.soesport.dk/News/Sider/Tjekdinoppusteligeredningsvest.aspx Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Gammeldagse flyte/redningsvester vil nok holde bedre på varmen. Det var faktisk av den grunn jeg konverterte til oppblåsbar . den vanlige flytevesten var veldig varm og klam og ukomfortabel i varmt vær. Men vil man være helt sikker, så kjøper man en skikkelig "overlevingsdrakt" som offshorearbeidere bruker i helikopteret. De draktrene er bare helt fantastiske. Har hatt trening to ganger med den i januar/februar - hele dagen med diverse øvelser i en iskald Gandsfjord. og selv med en utslitt og lekk drakt og gjennomvåt til skinnet, var det mulig å holde på kroppsvarmen. Det er rett og slett umulig å fryse ihjel i en overlevingsdrakt. Det er min påstand. Jeg har også prøvd meg i februar. Det ble ganske kaldt å stå på land i vinden, men føltes mye bedre da vi kom oss ut i sjøen. Utrolig gode drakter. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 (redigert) Jeg har også hatt "gleden" av å ramle i vannet med litt forskjellige flyteplagg, delvis i skikkelig kaldt vann. Diskusjonen om varmetap med redningsvest, seilervest, pølsevest blir rimelig teoretisk. I kaldt vann snakker vi muligens om sekunder i forskjell på de før du mister bevisstheten. Den største ulempen med flyteplagg ala dress eller jakke/ bukse er at de er bortimot umulig å svømme i. De blir dessuten dønn tunge, så når du først har kavet deg tilbake til båten du ramlet ut av kan det tenkes at du ikke orker å dra deg ombord. I flere av de flyter man også lavt i vannet. Når jeg bruker flytedress (dvs ca 6 måneder av året) bruker jeg pølsevest i tillegg hvis sjøen er utrivelig eller jeg er alene i båten. Man lærer best av egne feil, og med litt flaks overlever man læringsprosessen også. For noen år siden ramlet jeg i vannet fra en mindre drivende båt, alene mens jeg fisket. 2-3 grader i vannet, og "litt" vind men ikke i nærheten av "mye". Jeg ble livredd når jeg oppdaget hvor tungt det var å svømme, båten drev neppe fortere enn 0,5 knop men innen jeg hadde tatt den igjen var jeg helt utslitt. Jeg hang bak ved akterspeilet i noe som føltes som en evighet mens kroppen begynte å slå seg av, før jeg kraftsamlet og kom meg ombord igjen. Tørrdrakt/ overlevelsesdrakt fungerer knall, forutsatt at man har den på seg. Med en slik hopper jeg frivillig i vannet vinterstid. :) Redigert 21.Mars.2016 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.