Jump to content

Vibrasjon i 290 DP drev, eller motor

Blackbeard

Recommended Posts

Hei. Jeg har en volvo 41b og 290 dp drev. Båten er nå på land og drevet er demontert. I slutten av sesongen i fjor fikk jeg noen ganske store vibrasjoner i motor/drev. Det kom plutselig når jeg lå i marsjfart.  Jeg vet ikke hvor jeg skal lete etter feil og søker derfor hjelp her inne. Vibrasjonene kommer kun når jeg ligger i marsjfart (ca 17 knop) og kjører "oppover" i bølgene, det er vel når det er mest belastning på drev/motor. Forsvinner helt igjen når jeg "renner" ned igjen fra bølgene. Merker heller ingenting når jeg ligger under ca 12 knop. Kan ikke se noen skader på propeller. 

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Da ville jeg sjekket drivknutene på akselen mellom drev og transom (inni øverste belg). Nederst på tegningen her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7734180-44-612B.aspx

Stor sjanse for at et av kryssene er dårlig.

Så sant propellene er hele og fine ja. Men det regner jeg med siden vibrasjonen kommer med belastning.

Sjekk for slark eller tegn på at kryssene har slarke, er uttørket etc. Bryt og bend litt på alle endene på kryssene, sjekk evt også for bevegelse på akselen der den går inn på gearet.

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Hadde havari på trusterlageret som sitter i svinghjulsplata. Sjekk modell finnes med 1 og 2 lagre. Ga vibrasjoner på fullt rattutslag/lav fart.

Hadde også vibrasjoner etter dette, da var det sinken foran propellen som ikke hadde fått skruer slik at den slepte mot propell.

Sjekk vulking på propell og kryss, som nevt over. Sjekk også at det er distanseringer mellom propellene, er denne glemt ødelegger du propellene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...