autod Startet 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2016 hei har en kad 43 fra 2001 som ikke den akustiske alarmen fungerer på. Den piper heller ikke ved oppstart/tenningen slåes på og heller ikke på testknappen. når jeg trykker på testknappen så blinker det i lampene Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 (redigert) Selve alarmen/uleren sitter montert bak i instrumentbordet (ofte i ett instrument har jeg sett). Start med å sjekke der at ledninger er på plass, det ikke er irret og at den uler når du gir den + og -. Er alt ok der, så kan du jo jobbe deg bakover til bryter eller evt testpanel/varselpanel. Edit, lett å tenke jordingsfeil her. Antakelig dårlig jord i systemet (irr på kontakter), men søk systematisk så finner du feilen. Redigert 21.Mars.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Skal vel ikke pipe uprovosert når tenninga skrus på? Lampene derimot for olje, vann og batteri skal lyse. Når testknappen brukes skal alarmen også lyde. Sånn er det ihvertfall på min fra omtrent samme årstall. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hegra Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Tror REM er inne på det, for det står vel i boka at man gjøre det til en rutine å teste alarmen med testknappen før oppstart. Hvis alarmen skulle gått bare ved å slå på tenning hadde vel testknappen egentlig vært overflødig. Blir ikke helt klok på min for av og til må motor startes før jeg får både lys og alarm med testknappen, mens andre ganger kommer den bare tenning blir slått på. Jeg mistenker det er panelet som feiler på min, så er redd jeg må til med et nytt, men prøv deg frem for slett ikke sikkert panelet er feil hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Tror REM er inne på det, for det står vel i boka at man gjøre det til en rutine å teste alarmen med testknappen før oppstart. Hvis alarmen skulle gått bare ved å slå på tenning hadde vel testknappen egentlig vært overflødig. Blir ikke helt klok på min for av og til må motor startes før jeg får både lys og alarm med testknappen, mens andre ganger kommer den bare tenning blir slått på. Jeg mistenker det er panelet som feiler på min, så er redd jeg må til med et nytt, men prøv deg frem for slett ikke sikkert panelet er feil hos deg. Min er også slik som din, men fikk det forklart at 40 og 41serien (41B) som jeg har skal ha en type oljefilter som har ventil i seg og dermed holder på trykket. I år har jeg kjøpt slike filter så får se om det blir bedre. Ellers uler mine motorer ca 10 sekunder etter start inntil trykket er bygd opp igjen. Jeg tror også REM beskriver riktig hvordan de skal fungere, men TS har ikke lyd ved testknapp, så noe er nok feil med ulingen. Dette med blinking i panelet er jeg mer usikker på. Jeg byttet det ene panelet i fjor, og det nye panelet blinker når det varsler, ikke bare lyser som det gamle. Mener det var slik, båten er på land ennå, så dette er tatt fra husken. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Takk for opplysningen Jori. Jeg har aldri fått alarm uten å trykke på testknappen, og oljetrykkmåler flyr opp så snart den starter, så det kan være jeg har denne ventilen som er nevnt da (tamd 31 p) Skal sjekke nærmere jeg også til våren for må innrømme at korttidsminne ikke strekker helt tilbake til 2015. Har for vane å holde øye med både tempmåler og oljetrykk, men det er selvsagt ikke godt nok når man vet at sekunder uten oljetrykk kan være nok, Derfor må jeg få orden på lys og alarm jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.