Jump to content

Ny fiskebåt, stål eller aluminium ?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Tenkte å bytte ut min Nor-dan speedsjark med en litt større båt. Men er veldig usikker på om jeg skal bygge den i stål eller aluminium, prisforskjellen er en 500 000 - 600 000,- dyrere for aluminium. 

Noen som vet om det er mye mer arbeid med vedlikeholdet ? skroget blir metallisert.

Kan også bygge skroget i stål og overbygget i aluminium å spare noe. 

Takker for svar =) 

Stål ruster ikke innmari mye, det er en myte. Metallisere gir godt grunnlag for maling. Tror ikke jeg hadde brydd meg om å metallisere hele båten, kun overdelen som ikke ligger i sjøen. Og i hvert fall ikke innvendig, men avhengig av konstruksjon og bruksområde.

Blande stål og aluminium er å styre mot katastrofe, før eller senere.

ja dersom båten ikke kan bygges i eksisterende former så er jo glassfiber ikke noe å tenke på. 

Men hvorfor så brei , lengde / breddeforhold på nesten 2:1 høres jo noe voldsomt ut..?    (Jeg tenker katamaran..?)    

Er det kvoter / regler som gjør at du ikke vil bygge lenger enn 36 fot? 

Tomma Aluminium bygger båter med bra volum ift lengde:  

bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men stål ruster.. må bli dyrt å metalisere innvendig og utvendig. Sånn sett er alu betre.

Alu er utsatt for galvanisk tæring , så man må være påpasselig der også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...