Jump to content

Raymarine c120-mangler gps- byttet batteri-hva nå..

kverna@start.no

Recommended Posts

Akkurat fått levert båt, og sliter med å få GPS til å virke.

Den virket neste en hel dag, men så intet signal.

GPS: Raymarine C120 (2006 mod ca.)

Koblet også radar og ekkolodd (fungerer bra).

GPS Antenne blinker rødt. (avbildet modell)

Etter litt søk på formumet her, har jeg i dag byttet batteri (CR2032), og renset alle kontakter med CRC elektrospray. Fortsatt rød blink, og etter 2-3 timer, fant jeg ut at kanskje en "total reset" er tingen.. Vel.. samme greia, men nå sliter jeg også med oppsettet. Byttet språk til norsk, og satt til WGS84 Men, hva er TD for noe?! Her er det kun valg for USA og Canada.

Uansett, litt blank nå. Kjøpe ny GPS antenne?

Sende inn hele skiten?

... siden radaren funker, så er jeg liten lysten på å bytte det ut også..

bilde

Batteriet i gps-antenna skal gjøre oppstarten raskere. Om batteriet er utgått vil det ta lengre tid før antenna klarer å fastslå posisjonen, men den vil etter en tid virke som normalt.

Basert på din beskrivelse tror jeg heller du har manglende kontakt på signalkabelen mellom antenne og plotter, eventuelt manglende strømtilførsel til antennen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den mangler fix ..hvis denne forsvant under fart så er det kontakt problemer en plass
Forsvant den etter at du hadde skrudd den av så kan det være noe verre å feilsøke

Har samme opplegget og har ikke hatt mitt oppe å kjørt på 3 år så usikker på oppsettet eller om den starter opp en gang hehe
Har ikke strøm i båten for tiden ellrers hadde det vært fort gjort å ta et sveip i menyene for sammenligning

Søk mangler fix på nettet så finner du nok noen muligheter på feil :wink:
http://raymarine.ning.com/forum/topics/no-fix-c120?commentId=6492755%3AComment%3A131178

Mener å huske at den kommuniserer på nmea 0183
The NMEA 0183 output port of the NMEA 0183 multiplexer would in turn be interfaced to the NMEA 0183 input port of the PC/SeaTalk/NMEA 0183 Module.

It is recommended that you test the operational state of the GPS sensor by ensuring that it alone has been interface to the NMEA 0183 input port of the PC/SeaTalk/NMEA 0183 Module.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Iflølge Raymarine så har du en GPS mottager som ikke booter. Har du sjekket kablingen?

• check the status LED atop the RS125:
    • Not illuminated: the device is not powered or suffered a total failure
    • Flashing RED: the unit is booting up, its software is being upgraded, or is unable to boot
    • Flashing ORANGE: the unit is running, but does not have a FIX
    • Flashing GREEN: the unit is running and has a fix
  • ensure proper connections by unplugging RS125’s cable from the sensor’s shell and checking the following with an analog voltmeter (Note: the RS125's power/data cable is removed by rotating the GPS Sensor's power/data cable plug's locking ring in a counter clockwise direction. The pin numbers referenced in the below are assigned in a clockwise orientation from the plug's indexing groove (pin to right of indexing groove is pin 1)) :
    • Between pin 1 and 2: +12VDC
    • Between pin 1 and 3: +12VDC
    • Between pin 5 and 2: +12VDC
    • Between pin 4 and 2: fluctuating +9 to +11VDC if connected to a powered SeaTalk device.
    • Note: it is recommended that the RS125 be powered by the SeaTalk network (if so equipped) or a switched +12VDC source rather than from the Multifunction Display’s red SeaTalk lead.
  • cycle power to the RS125 (verify that the power as measured between pins 1 and 2 drops to zero). This will force the GPS to reset. If the GPS acquires satellites and a FIX afterwards, the nothing more need be done.

Denne "soppen" er  mer enn en antenne,  det er faktisk hele GPS mottakeren som ligger her.  Det er et 3v litium batteri som ligger innebygget  i  "soppen", når det blir utladet tar det laaaang tid før du får fix. Opplevde dette i fjor, skiftet batteri og alt var normalt etterpå.  Batteriet er oppgitt å ha en levetid på 10 år.  Mitt var 12 år.

søker litt på ebay, og har funnet litt av hvert.. noen som har testet denne?!

Ikke så vers pris, og om den holder det de sier, så må det vel være grei skuring.. (bygger jo litt mer, men det kan jeg leve med)

http://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-RECEIVER-ANTENNA-for-RAYMARINE-C70-C80-RC425-E120-E80-Garmin-/150575857431?hash=item230f053f17:g:QcMAAOSwI-BWIBfL

Dersom du har sjekket kabling og koblinger OG er HELT SIKKER på at det er iorden (det er det mest sannsynlige) så jeg ville ha tatt dette ifra hverander og koblet dette på nytt. For å være sikker. Du er også sikker på at den koblingen i basen av mottageren er OK etter at du hadde den åpen for å skifte batteri??)

Har du den tilkoblet med NMEA: MENU/SYSTEM SETUP/SYSTEM INTEGRATION/NMEA Port Setting så dett den til 4800 baud om C120 skal snakke med RS125. Etter at du har reset C120...

Du må stille inn tilkobling etter reset MENU/SYSTEM DIAGNOSTICS/EXTERNAL INTERFACES/ velg NMEA 0183 eller Seatalk. HAr du den tilkoblet  Seatalk så kan du se hvilke "Received Sentences" telleren som viser snakking med mottageren med oppdatering ca hvert sekund.

Det er også en restart av GPS tilkobling inne i en eller annen meny. Husker ikke hvor.
  • 2 år senere...

Fant du noe løsning på dette problemet kverna@start.no ?

I løpet av vinteren har eksakt samme problem oppstått hos meg. Plotteren er den samme av ca samme årgang. 

Har skiftet batteri uten at det hjalp. LEDen blinker orange og plotteren sier ingen fix, så når jeg så dette innlegget tenkte jeg å høre med mine venner her inn før jeg går til innkjøp av ny «sopp».

Jeg hadde samme problem i fjor. Byttet batteri og forsøkte mye rart før jeg til slutt ga opp. Det kom data, men virket som om alle kompassretningene på en måte hadde blitt byttet om, og plotteren var helt sikker på at den var et sted i området Kina/Singapore/Australia.

Byttet med en Garmin 19x NMEA0183 (mener jeg den het). Tror også det er en fordel at man bruker medfølgende motstand for å redusere oppdateringen fra GPS noe, med baudrate 4800 (istedet for 38400). Jeg synes plotteren ble litt "ivrig" med kartet, men det fungerer likevel helt greit.

Forøvrig masse snakk om problemet på Web'en generelt, og også her på BP.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...