Robin Berg Startet 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2016 Hei folkens Som kjent har en Rana 17 svært dyp kjøl, jeg lurer på fordeler og bakdeler med å kappe noe av denne? Båten er jo en halv planer, men vurdere sterkt å gjøre noen modifikasjoner hvis sommeren tillater det. Noen her som har modifisert skroget på en halvplaner noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hva vil du oppnå med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Tror ikke du vil få en helplaner av dette hvis det er tanken, bunnen er vel noe avrundet på disse hvis jeg ikke husker feil. Ulempe vil i alle fall være større avdrift og mindre retningsstabil Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jakob T Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Blir omfattende da det må støypes fra begge sider,da må innvendig dørk skjeres opp Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Jeg har vurdert å sprette dørken opp, men et annet alternativ er å rette den opp bakover en smule fra undersiden uten å øke vekten så mye. Når jeg hører større avdrift så vet jeg jaggu, på så lette båter er avdriften uhyggelig stor uansett. Tanken med å kutte kjølen er å ha den mest mulig stabil i plan(Ikke fjerne den). Kunne selvfølgelig investert i trimplan, men det hadde ikke vært så gøy som å ta frem kutte maskinen og gått hardt til verks. Hadde vært gøy med et skikkelig prosjekt i sommer hvis vår herre ikke skal la oss regne bort i år også. En annen ting er at jeg må skifte den bakerste platen på dørken, den har gjort sitt og er ganske så myk. Ellers så har jeg gjort mye med båten, i fjor ble hele motorbrønnen slipt ned og forsterket slik at den skulle tåle en 50hk. Fart er god den, ca 29 knop. Men begynner å bli ganske så lett på baugen i den farten, og siden det er en gammel båt så er jeg ikke redd for å modifisere litt. Ellers så ser den ganske så strøken ut etter all jobben jeg har lagt ned i den, da den ble kjøpt så den ut som en sveitser ost innvendig. Utvendig var den bare pent slitt om jeg kan si det slik, ingen skader som har vært plastet. Og selvfølgelig kunne jeg solgt den og kjøpt meg en ny båt, og det er selvfølgelig også under vurdering. Så langt er det en Øien 530 som står på ønskelisten, men mitt inntrykk er at de fort kan trenge litt stor motor når man har last i dem. Kom gjerne med synspunkt på det også, jeg har jo en 50hk 2-takter som jeg mener kan bli i minste laget med god last ombord. Men uansett så er det gøy å høre hva andre mener om slikt siden det er erfaringer her i bøtte og spann! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 å kalle det en svært dyp kjøl er å ta i etter min mening - hadde båten hatt det så hadde den nok vært temmelig uregjerlig lenge før du fikk den opp i 29 knop Når det gjelder Øien 530 så har jeg ikke personlig erfaring, men etter det jeg har lest her så trykker den baugen mer og mer nedi vannet etterhvert som farta øker, så det er enda mindre racerbåt enn Ranaen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Robin Berg Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Ja mulig det er å ta hardt i å kalle den svært dyp, men sammenlignet med andre båter i Rana serien så er det vel den med dypest kjøl. Uansett så får jeg se hva våren bringer med seg, skal jeg ta løs på et slikt prosjekt så må jeg finne meg en plass og jobbe i hus, slik at jeg ikke blir vær avhengig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.