Jump to content

Kappe kjøl på Rana 17 halvplaner, fordeler og ulemper?

Robin Berg

Recommended Posts

Tror ikke du vil få en helplaner av dette hvis det er tanken, bunnen er vel noe avrundet på disse hvis jeg ikke husker feil. Ulempe vil i alle fall være større avdrift og mindre retningsstabil

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har vurdert å sprette dørken opp, men et annet alternativ er å rette den opp bakover en smule fra undersiden uten å øke vekten så mye. Når jeg hører større avdrift så vet jeg jaggu, på så lette båter er avdriften uhyggelig stor uansett. Tanken med å kutte kjølen er å ha den mest mulig stabil i plan(Ikke fjerne den). Kunne selvfølgelig investert i trimplan, men det hadde ikke vært så gøy som å ta frem kutte maskinen og gått hardt til verks. Hadde vært gøy med et skikkelig prosjekt i sommer hvis vår herre ikke skal la oss regne bort i år også. En annen ting er at jeg må skifte den bakerste platen på dørken, den har gjort sitt og er ganske så myk.

Ellers så har jeg gjort mye med båten, i fjor ble hele motorbrønnen slipt ned og forsterket slik at den skulle tåle en 50hk. Fart er god den, ca 29 knop. Men begynner å bli ganske så lett på baugen i den farten, og siden det er en gammel båt så er jeg ikke redd for å modifisere litt. Ellers så ser den ganske så strøken ut etter all jobben jeg har lagt ned i den, da den ble kjøpt så den ut som en sveitser ost innvendig. Utvendig var den bare pent slitt om jeg kan si det slik, ingen skader som har vært plastet.

Og selvfølgelig kunne jeg solgt den og kjøpt meg en ny båt, og det er selvfølgelig også under vurdering. Så langt er det en Øien 530 som står på ønskelisten, men mitt inntrykk er at de fort kan trenge litt stor motor når man har last i dem. Kom gjerne med synspunkt på det også, jeg har jo en 50hk 2-takter som jeg mener kan bli i minste laget med god last ombord.

Men uansett så er det gøy å høre hva andre mener om slikt siden det er erfaringer her i bøtte og spann!

å kalle det en svært dyp kjøl er å ta i etter min mening - hadde båten hatt det så hadde den nok vært temmelig uregjerlig lenge før du fikk den opp i 29 knop 

Når det gjelder Øien 530 så har jeg ikke personlig erfaring, men etter det jeg har lest her så trykker den baugen mer og mer nedi vannet etterhvert som farta øker, så det er enda mindre racerbåt enn Ranaen  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja mulig det er å ta hardt i å kalle den svært dyp, men sammenlignet med andre båter i Rana serien så er det vel den med dypest kjøl. Uansett så får jeg se hva våren bringer med seg, skal jeg ta løs på et slikt prosjekt så må jeg finne meg en plass og jobbe i hus, slik at jeg ikke blir vær avhengig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...