5nacks Startet 22.Mars.2016 Del på Facebook Startet 22.Mars.2016 Etter å ha brukt en god del timer på en liten overhaling av motoren så gledet jeg meg til å få en frisk motor til en ny sesong på vannet. Gleden ble kortvarig. Motoren det gjelder er en Yanmar ysb 12. Det som har blitt gjort er nye stempelringer, veivlager, toppakning, honing av sylinder. Motoren gikk helt perfekt under testkjøring når motoren var ute av båten, og gikk feilfri de 30 første minuttene på vannet. Så plutselig, mistet motoren all kraft og begynte å ryke noe veldig (brunsvart røyk). Det røyk også fra motorrommet, mulig dette kom ut av innsuget? Prøvde å starte motoren igjen, den startet men ville ikke gå opp i turtall. Slo av motoren, ventet litt og forsøkte å starte igjen men denne gang uten hell. Ble slept inn til en øy av noen svært hyggelig karer, så nå ligger jeg her, midt i havgapet, oppgitt og frustrert over at påsken og resten av sesongen står i fare for å bli amputert :( Har sjekket olja, den ser helt frisk og fin ut. Skrudde av blandebend, virker åpent og fint. Har sjekket at det kommer diesel frem til innsprøytningen. Prøver å dra motoren rundt for hånd, veldig tungt men greier å dra den rundt en runde med masse makt. Ikke luftfilter på denne. Noen som har noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Kan det være så enkelt at det er alt for mye olje ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Høres nesten ut som om den har skjært seg. Passet du på å sette lager og stempelfjører i rette vegen? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Når du drar motoren rundt for hånd, har du da tatt ut dysen? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Takk for svar. Etter litt skruing fant jeg ut av mutteren til vippearmene hadde løsnet og dermed hadde også støtstengene løsnet. Sjekket alle delene og alt virket OK. Skrudde alt sammen igjen, justerte ventilene og jaggu så startet motoren :) har nå kjørt den i et par timer nå og den virker OK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.