Jump to content

Kjøp av colin archer med glassfiberskrog, hva skal man se etter?

Normannj

Recommended Posts

Hallo folkens!

Nå har jeg søkt meg igjennom alt jeg kan finne rundt colin archer, men det er ikke stort og jeg må derfor spørre om litt hjelp her.

Jeg sitter og ser på denne colin archeren med glassfiberskrog på Finn.no( http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61126017 ), men blir meget skeptisk med tanke på alle flekkene og merkene på dekk og overbygg. Hvordan ville dere som har peiling på trebåter tolket dekket og overbygget på denne? Eventuelt om dere har andre kommentarer på båten?

Hvordan er det egentlig med glassfiberskrog på colin archer båter?

Er det ellers noe jeg må tenke på eller se etter når man vurderer slik type båt?

Redigert av Normannj (see edit history)

Det jeg stusset på var de forskjellige missfargingene, både sort og grått. Jeg har omtrent null erfaring når det kommer til trebåter, men jeg tenker at treværk i bra stand gjerne er uten missfarginger?

Det er mulig jeg overreagerer, men jeg stussa bare litt på det.

Siden jeg har minimalt med trebåt erfaring ser jeg for meg å heller kjøpe en båt i god stand og heller følge opp med godt vedlikehold å da ble jeg litt nysgjerrig på disse missfargingene. Det er ingenting på disse bildene som kan indikere en større jobb i nærmeste fremtid mener du?

Spesielt på bildet av navneskiltet kan man se en god del missfarging.

Men dette er normalt?

Takker for svar!

Er vel en av de penere Randesundene jeg har sett på finn. Ut av bildene så er det mye som tyder på godt vedlikehold, ikke det motsatte. Men trebåt er trebåt, ta med noen som er kyndig, digitalkamera på selfiestang og en skrutrekker når du ser på den. Det er ofte det du IKKE ser som er problematisk. (Derfor selfiestangen, da får du sett oppimellom og bak..)

Det er godt å høre! 

Det var vell ikke igrunn det at den var så dårlig nå, stussa bare på om det kunne være tegn på at noe måtte gjøres i fremtiden. Men det høres ut som det er greit! 

Er dårlig trebåt miljø her jeg bor, så blir nok vanskelig å få med noen kyndig og må dermed gå over båten selv. Derfor er det greit og få forhørt seg litt om hvordan man burde gå frem her. 

Er det noe spesielt man skal se etter med tanke på skroget og overbygget, med tanke at overbygg er tre og skrog er glassfiber? Hva med riggen, er det noe som bør sjekkes grundig der? 

Jeg har kun seilt plastbåt med bermudarigg, og har forsåvidt kun erfaring med den båten. Er det noe spesielt på gaffelriggen som bør sjekkes, eller er det ganske rett frem som på bermudan? 

Jeg har skjønt det slik at mye problemer kan gjemme seg på trebåter ja. Jeg regner med det er fukt og råte man ser etter, men er det flere ting som burde se etter?

Noen som har erfaring med CA konstruksjon med glassfiberskrog? Jeg håper på et litt enklere vedlikehold, men er det ellers noen fordel eller ulempe med glassfiber kontra treverk? 

Hei

Enig i at denne ikke ser ille ut, men ser samtidig at det har vært div lekkasjer i hytte/dekk. Mrk misfarget innvendig. Ser også en større reparasjon på den ene hyttesiden. Ref. laminert felt som ikke matcher det øvrige.

Når det kommer til rigg så er nok råte største problemet.

Ikke alltid like lett å avsløre uten boring etc. sjekk spesielt rundt beslag etc.

Glassfiberskrog og nyere yanmar trekker opp på denne skuta.

Ser bra ut :smiley: Nyere laminert mast er veldig positivt, i tilegg til de andre ++ som er nevnt av andre her. Ville sjekket dekket veldi nøye! Små tegn til lekkasjer, og furu på kryssfiner = potensiellt råte/mye jobb... prøv oxo å sjekke der tre ligger an mot glassfiber, der kan fuktigheten ligge lenge og skape mye problemer. Ellers er jo ikke prisen noe å si noe på, båten er oppgradert og vedlikeholdt ok underveis, og nytt dekk/hyttetak er  jo ikke helt utopisk å gjøre noe med, hvis man har litt kunnskap. Hvis dekk/hytte er råtefri ville jeg nesten si løp og kjøp. Utvilsomt mye båt for pengene :yesnod:

Trygve

Hei

Du skriv at du har lest alt du finn om CA-båtar.

Det er mykje som blir kalla Colin Archer, utan at båtane har mykje til felles med dei originale båtane til Colin Archer.

Ofte er de nok at båten er spiss i begge endar, så blir dei kalla "Colin Archer".

Båten du linkar til ser bra ut, og prisen er det neppe noko å sei på.

Dette forutsatt at det ikkje er store feil.

Dersom du likar å segla, er dette neppe rette båten. Som kjent seglar mange seilskøyter dårleg.

Dersom du ser på oppgitt deplasement, i høve til lengda, og spesielt i høve til lengda i vasslina, gjev det seg sjølv.

Dette sagt, så har seglskøyter ofte mykje sjarm, og hyggelege eigarar.

Eg vil òg bli overraska om båten ikkje har ein stor treblada fast propell.

Båten ser fint ut, og er godt utstyrt.

Lykke til!

Ask

Jeg hadde en slik Randesund 35 en periode og bodde permanent ombord i den ett års tid. Sjarmerende båt, men ingen skarpseiler. Tåler imidlertid mye sjø. Jeg runda Lindesnes med den i liten storm i desember uten at det opplevdes som utrykt. Skroget er svært solid - ca 5 cm tykt. Jeg hadde det varmt og tørt om bord hele vinteren. Fikk imidlertid lekkasje på septiktanken. Den var for stor til å få ut av båten, så det endte med at jeg måtte sage av et hjørne for å få den ut. Drittjobb! Sjekk at tanker er tette og få med deg noen som har greie på trebåt til å inspisere overbygg og rigg. KNBF har sikkert en besiktigelsesmann i området. Prismessig må dette være mye båt for penga om den er i bra stand. Jeg solgte min i 2003 for 470k... men når jeg tenker meg om er jo det noen år siden da. Savner den båten egentlig...

Redigert av Sverre--- (see edit history)

Ja, ser man på bilde fra byssa og forpiggen så ser man noe missfarging der. Jeg har sent mail og spurt om dette, men ikke fått svar enda. 

Hvor lenge kan man forvente at en mast skal vare på en slik båt? 

Ellers så er jeg forberedt på å må legge litt jobb i det med tiden, men er greit å unngå så mye som mulig. 

Jeg har nok bare lest det lille som er på forum og div nettsider. CA båter er jo veldig spesielle på utsende og form, og jeg synes egentlig det er greit å kalle det for en CA selv om den ikke er bygget nøyaktig etter orginalene. Jeg forbinder CA med skrogform og utseende og synes ikke det blir helt feil. 

Men jeg forstår jo også at de som er mer innsatt i dette ikke føler det slik, det er vell bare ett spørsmål om hvor nøyaktig og seriøs man er. 

Hvor dårlig seiler en seilskøyte som denne da? Sånn som været er i trøndelag så er det ikke så viktig for meg med en lettvindsbåt, det viktigste er komfort og sjødyktighet for meg. Blåser det lite kan jeg gå for motor, og blåser det bra kan jeg seile, eller en kombo av begge. Jeg vil gjerne ha en båt som jeg kan bruke når som helst, både i dårlig vær og i godt vær. Ser for meg en seilskøyte er optimalt for det. 

Noen som kan fortelle litt om hvordan det er å seile med skøyte? 

Skal sjekke ut det med tanken, det var et godt forslag. 

Skal se om jeg får ordna med noen som kan bli med å se. Tror det skal gå bra å sjekke dekket, men riggen er jeg litt usikker på. 

Jeg har nok bare lest det lille som er på forum og div nettsider. CA båter er jo veldig spesielle på utsende og form, og jeg synes egentlig det er greit å kalle det for en CA selv om den ikke er bygget nøyaktig etter orginalene. Jeg forbinder CA med skrogform og utseende og synes ikke det blir helt feil. 

Men jeg forstår jo også at de som er mer innsatt i dette ikke føler det slik, det er vell bare ett spørsmål om hvor nøyaktig og seriøs man er. 

Klarte ikke å la være å svare på denne, siden "alle" trebåter er snekker, "alle" plattgattere er en Furuholmen og "alle" skøyter er en CA i forhold til finn.no. Det blir litt som å kalle alle motorbåter for Windy eller alle seilbåter for Bavaria, og alle biler for Volvoer. Både Furuholmen og CA hadde tydelige og særegne linjer på sine båter, og jeg tror nok CA roterer i graven over å få navnet sitt i forbindelse med Randesund. Det er ganske store forskjeller, spesielt om man ser på den veldige svaien i springet på Randesund kontra CA.

Randesund er flotte skøyter, men det er ikke en CA.

Klarte ikke å la være å svare på denne, siden "alle" trebåter er snekker, "alle" plattgattere er en Furuholmen og "alle" skøyter er en CA i forhold til finn.no. Det blir litt som å kalle alle motorbåter for Windy eller alle seilbåter for Bavaria, og alle biler for Volvoer. Både Furuholmen og CA hadde tydelige og særegne linjer på sine båter, og jeg tror nok CA roterer i graven over å få navnet sitt i forbindelse med Randesund. Det er ganske store forskjeller, spesielt om man ser på den veldige svaien i springet på Randesund kontra CA.

Randesund er flotte skøyter, men det er ikke en CA.

Jeg skjønner godt at folk tar feil mellom CA og feks Randesund, for båtene er faktisk ganske like for folk som ikke er helt innsatt i dette. Men det er jo fint og få det pekt ut. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...