Jump to content

Kartplotter erfaring.


PanPan

Recommended Posts

Type 276C er nettopp dukket opp på markedet og får god kritikk(?), men forhandler i Sandefjord anbefaler meg iQue3600 PDA med innebygget GPS/plotter p.g.a. pris og bruksområde.

ER det noen her som kan gi meg kommentar på dette?? (Antar at den kjører BC, noe jeg ikke har erfaring med.)

Eneste som taler mot iQue3600 PDA er bruk i båt. Denne er neppe konstruert for bruk i fuktig miljø og vil ikke tåle en sjøsprut særlig bra.

 

Har selv GPSmap 176C og BC. Når det gjelder BC kontra andre kartsytemer er dette et forholdsvis ungt system. Det virker som om dette er laget fra bunnen av og at produktet med sin relativt korte eksistens ennå ikke er fulstendig feilfrie. Andre karsystemer har vært i bruk lenger og vil nødvendigvis hatt lenger tid til å luke ut feil. Felles for alle er at de bygger på de samme oppmålingsdata.

 

Jeg sitter med et intrykk av at Garmin og BC har tatt omtrent samme markedsposisjon på plottere som Nokia har på mobiltelefon. Tror dette skyldes at produktene er gode på pris/ytelse, spesielt på mindre rimelige plottere.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ang. vanntett, så skal den primært brukes i bil, sekundært INNE i båt (HT-båt). Eller brukes som sagt Telchart primært i båten... Antar at denne PDA-en er mere ukjent for de fleste??

Men dette blir veil litt OT i forhold til det strengen startet med;

Min kommentar som sagt: Telchart er meget bra navigator i båt.... :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Får komme med litt info on Navionics Gold. Kjøpte en c-serie Raymarine plotter i vår. Er veldig fornøyd både med plotter og kart. Navionics kom med XL3 compact flash brikke i mars i år. Denne har ca. 3 ganger så stor dekning som den gamle XL brikka, eller ca. 3 ganger så stor dekning som c-map NT-superwide. Koster ca.2900 for hele dette området. Allerede i juni i år kommer det oppdatering av XL3 med de siste digital baserte oppdateringene fra sjøkartverket. Disse oppdateringene vil XL3 brukere få gratis. Ref. artikkel i siste båtmagasinet. Det greie med cf-brikke er jo at du har tilgang til enormt stor oppgradering av minne på brikken. San disk cf fåes idag i opptil 5GB størrelse! Litt å vokse i her,når det gjelder både kart og minne for ruter/waypoints.

Hadde c-map i den forrige båten. Liker Navionics bedre. Bedre detaljer ved zooming.Takler baug-opp perfekt. Kjører mye med delt skjerm og kart i forskjellig målestokk. Bruker også relative motion med 1/3 offsett. Båt fast i nedre del av bildene og kartet beveger seg.

Kan anbefales!  :lol:

 

Hei jolo.

 

Vil gjerne høre mer om Naviobics kartene. Hvordan fremtrer grunner/undervannskær mellom 0 og 10 meter? På C-map kart  (for plotter) blir alle loddskudd mellom 0 og 10 meter kun vist som et + i kartet. Så må man føre cursoren over +'en og da får man fram dybden. Er det på samme måten med Navionics? Synes dette er veldig tungvint da det for meg med en dypgående på 1 meter er vesentlig å vite om grunnen er 1,2 eller 2,5 meter, og det vil jeg se med et raskt blikk på kartet uten å måtte klikke på allverdens +'er.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin

 

Jeg bruker en Fujitsu Siemens PocketLOOX600 PDA  som back-up for hovedsystem og som "plotter" på fly-bridge (sitter jo kun der når det er go'-vær :lol:)

Helt til høyre, øverst på dashbordet;

Bilde

 

På denne kjører jeg rasterkart med programmet Memory-Map (http://www.memory-map.com) og med egen GPS (http://www.pretec.com) rett i CF-porten.  Det hele blir da en nokså hendig liten enhet.

 

Har bare gode erfaringer sålangt (etter to år/ganske mange timer).  God skjerm, men litt liten.

Selvfølgelig sårbar for saltvann.

 

 

:lol:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det har vært en del reklamasjoner på  Garmin 188C her i Qatar i følge den lokale representanten for Garmin. Det oppstår en feil som gjør at plotteren ikke kjenner igjen blue chart brikken. De sier det er noe med internminne i plotteren som har slått krøll på seg, ikke vet jeg. Dette har oppstått på noen 188C etter ca. et drøyt år. Dette er kjent for Garmin og har blitt dekket på garantien og i de aller fleste tilfellene har det resultert i en ny plotter til eierne. Dette har sålangt kun rammet 188C modellen så vidt jeg kjenner til. Hva årsaken til dette er skal jeg ikke spekulere i, men klimaet her er ganske tøft meg meget høye temperaturer og til tider høy fuktighet. Det kan selvsagt være andre årsaker til at dette hender, det vet vel kun Garmin :eek:.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten

 

Det er akkurat dette som jeg mener er farlig tidligere i tråden.  Om det er en feil på plotteren (ikke kartene) som får den til plutselig å bruke feil kart, er det jo direkte farlig.

Det hjelper jo lite eller ingenting å få ny Garmin-plotter på garantien etter at den forrige loset deg rett opp i fjæresteinene.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei M/Y Ellen Marie

 

Jeg skal prøve å forklare det en gang til, Garmin er den eneste leverandøren av plottere i verden, som leverer et system som gjør at brukeren selv kan skru av eller på kartene som ligger i bunken med kart over hverandre. (Er det blitt meg fortalt) Det kan diskuteres om dette er det beste for brukeren, men her har man altså valget, og det kan gjøre det vanskeligere for noen.

 

Dette gjør at man kan velge å se bort fra enkelte kart, ja rett å slett legge bort kartet, slik som papir kart. Hvis du kommer inn i et område f.eks. med havnekart, så kan du velge om du vil bruke dette eller områdekartet selv. Akkurat slik som med papirkart. Ellers velger plotteren selv kart avhengig av hvilken zoom man bruker i øyeblikket. Hvis jeg har et lite område kart på 1:10000 og et stort kart for område på 1:50000 vil plotteren velge det lille kartet hvis jeg zoomer inn og det store kartet hvis jeg zoomer ut i større målestokk. Brukeren selv kan midlertidig slette det lille kartet hvis det er gammelt, og da viser plotteren kun det store kartet uansett zoomnivå.

 

Derfor er det viktig at brukeren setter seg inn i bruken av plotteren, og forstår dette, slik som man velger papirkart kan man velge elektroniske kart.

 

Som jeg sa tidligere så har BC ca 130 kart på strekningen Lista - Strømstad. Alle disse kartene er ikke like nye, og noen inneholder faktiske feil. Hvis bruker nå går gjennom sine kart og velger bort de gamle kartene, eller vet hva han/hun gjør ved å bruke disse kartene slik at man får opp den informasjonen man ønsker å se i øyeblikket. Problemet ved Koster er at der ikke er noen nyere kart å velge enda, og det prøver vi å få Garmin/Belanor til å gjøre noe med.

 

Prøver å illustrere hva jeg mener fra Kristiansand småbåthavn, der det første bildet viser Havnekart med masse loddskudd,det er gammelt og inneholder feil, men så velger jeg bort havnekartet som er gammelt, og velger et nytt områdekart.

 

Bilde

 

Bilde

 

Jeg kjenner mange med Garmin plottere, og ingen har rapportert feil med plotteren, men mange har ikke satt seg inn i dette, og således ikke vært klar over det jeg har fortalt lengere oppe i denne tråden. Men for all del, det er sikkert feil med dette produktet også. Men er uenig i din påstand om at plotteren gjør feil ved Koster. Her er det kartfeil. Basta.

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian

 

Du kan jo forklare det så mange ganger du vil, men til nå er det to stk brukere i denne tråden som hevder det er feil på plotteren. Først Lasse, så Sydvesten.

Sydvesten sier sågar at feilene er i minnet på plotteren og såpass alvorlige at Garmin bytter plotterene på garantien.

 

Dersom ingen av disse opplysningene er feil, så er det nok ikke gamle kart og brukerens inkompetanse som er årsaken, slik du hevder.  Dersom ingen av disse opplysningene er feil, da er plotteren farlig.

 

...men det er jo selvfølgelig ikke trivelig å høre at den flotte plotteren man har brukt tusenlapper på er farlig.

 

M/Y Ellen Marie

 

PS.  Garmin er nok ikke alene om den kartvelgerfunksjonen du beskriver.  

Link to post
Share on other sites

Navionics

 

Ingen som kan fortelle meg hvordan dybdeangivelser mellom 0 og 10 meter ser ut på disse kartene?

 

Vises det dybdeangivelse eller bare et + som man så må klikke på for å se dybden?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Til M/Y Ellen Marie.

 

Sydvesten sier at plotteren ikke kjenner igjen kartbrikken. Da viser den neppe noenting, slik jeg forstår det.

 

Problemet med kartene ved innseilingen til Strömstad har jeg samarbeidet en del med Lasse om å få belyst. Feilen ved Koster ligger i en versjon av kartbrikken som kom i fjor sommer. Jeg reiste inn til Malfix og tok frem dette vi snakker om på de Garmin plotterne som var i forretningen. De viste alle at det var feil ved kartet.

 

Rettelse: Beklager huskefeil, 2010 viste kartet riktig, de andre feil. Men februar-versjonen av denne brikken ble vist uten denne feilen på alle plotterne.

 

Ellers har Svenska Kryssarklubben hatt en serie artikler om kvaliteten av elektroniske kart. Så langt jeg har lest er det ingen kartsystem som er helt fritt for kart med feil.

 

Hva annet er å vente? Selv Statens Kartverk utgir kart med feil. Det kan i en del tilfeller observeres ved øyesyn. Stakers plassering i kartene stemmer ikke alltid med terrenget. Jeg har lenge moret meg med å sikte over staker og odder mm for da, av og til, se at terrenget ikke stemmer med kartet!

 

Det gjelder vel her som ellers, det som er viktig er hva en leverandør gjør for å rette opp feilene. Den som aldri gjør en feil, gjør ingenting.

Link to post
Share on other sites

Selv Statens Kartverk utgir kart med feil. Det kan i en del tilfeller observeres ved øyesyn. Stakers plassering i kartene stemmer ikke alltid med terrenget. Jeg har lenge moret meg med å sikte over staker og odder mm for da, av og til, se at terrenget ikke stemmer med kartet!

Det gjelder vel her som ellers, det som er viktig er hva en leverandør gjør for å rette opp feilene. Den som aldri gjør en feil, gjør ingenting.

I det militära fikk man lära seg att stemmer ikke kart o verklighet, da gäller kartet !!  :sailing:

 

:lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det har vært en del reklamasjoner på  Garmin 188C her i Qatar i følge den lokale representanten for Garmin. Det oppstår en feil som gjør at plotteren ikke kjenner igjen blue chart brikken. De sier det er noe med internminne i plotteren som har slått krøll på seg, ikke vet jeg. Dette har oppstått på noen 188C etter ca. et drøyt år. Dette er kjent for Garmin og har blitt dekket på garantien og i de aller fleste tilfellene har det resultert i en ny plotter til eierne. Dette har sålangt kun rammet 188C modellen så vidt jeg kjenner til. Hva årsaken til dette er skal jeg ikke spekulere i, men klimaet her er ganske tøft meg meget høye temperaturer og til tider høy fuktighet. Det kan selvsagt være andre årsaker til at dette hender, det vet vel kun Garmin :lol:.

M/Y Ellen Marie

 

Ellers må jeg jo si du synser om en plotter du ikke har selv, så det må jo etter dine uttaleser være feil på alle Garmin sine plottere, da ALLE plotterene jeg har sett viser samme feil ved Koster.

 

Les det sydvesten skriver, feilen han sier oppstår med at plotteren ikke kjenner igjen BC brikken, mao. den viser da ikke kartet i det hele tatt, det er i brikken BC kartet ligger. "Og da er plotteren farlig :nono:" Skriver du :sailing:

La meg si det slik, det kan bli feil med alt, ja til og med min "dyre" plotter, med det kan det vel bli med din også?

 

Er der noen Garmin bruker her som har oppdaget feil med Plotteren sin, som gjør at den viser feil kart, ikke viser kart i det hele tatt, så vil jeg gjerne høre om det.

 

Du ser sikkert at en slik diskusjon blir som tidligere tråder om dette emne, at mange mener noe om noe, selv om ikke alle har faktakunnskap om et emne.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som PanPan skriver, 188C gjennkjenner ikke blue chart brikken og du får en feilmelding som sier dette. Den sier noe slikt som "ugyldig format". Jeg har ikke den direkte teksten forn meg. Alt annet fungerer slik som det skal. Plotterene har ikke vist noe tegn til andre svakheter enn akkurat dette, dette med at den skal vise feil kart kjenner ikke jeg noe til. Jeg vil også understreke at så langt jeg kjenner til så har dette kun oppstått på 188C og ikke noen andre plottere fra Garmin. Det er også kun noen få av 188C som har hatt dette problemet. Det er nok godt under 1%... har ikke nøyaktige tall, men det gjelder en håndfull plottere. Dette kan jo også være en svakhet med en bestemt serie av denne plotteren.

 

Min erfaring med Garmin er at dette er veldig bra plottere. Jeg skal også understreke at klimat som disse plotterne jobber under er ganske ekstreme... Ute temperaturer på mellom 45-50°C og høy fuktighet og mye sand i luften er jo ikke akkurat de beste betingelser for elektronikken... Dette kan jo også bidre til at kontaktene som skal kommunisere med kartbrikken blir skadet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Navionics

 

Ingen som kan fortelle meg hvordan dybdeangivelser mellom 0 og 10 meter ser ut på disse kartene?

 

Vises det dybdeangivelse eller bare et + som man så må klikke på for å se dybden?

Etter min gjennomgang av plottere og kart på messa, var det kun C-map kartsystem som hadde + tegn under 10 meter. Men har ingen erfaring ellers med Navtronics.

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli litt lei av å forsøke å forklare dette problemet, men jeg har fått 2 meldinger der jeg blir bedt om det så jeg får forsøke en gang til:

 

Denne feilen er kun observert på plotteren 182c

 

Feilen jeg har ved Koster er at plotteren velger å vise feil kart ved en gitt zoom på en del av området.

 

Den viser riktig kart lengst nord, og lengst sør men i midten plukker den fram et oversiktskart, til tross for at den har det riktige kartet tilgjengelig. Det "riktige kartet", dvs det som ikke vises har samme målestokk som kartet den viser lengst sør

 

Dersom jeg gjør som  foreslått - dvs skrur av det uønskede oversiktskartet, velger plotteren å vise et grovere oversiktskart, og slik vil den fortsette til den er nede på basemap. Den vil aldri vise det riktige kartet i midten. Zoomer jeg mer inn viser den riktig kart.

 

Det virker altså som det er en slags forsyvning i valg av riktig kart ifht zoomnivå her.

 

Feil på brikken eller feil på plotter?

 

Jeg tror det er feil på plotteren, men det er vanskelig å si sikkert. Samme kartbrikke har vært prøvd på en 2010, og der viste riktig. Eldre versjon av kartbrikken viser riktig på 182c, så det ser ut til å være kun en viss kombinasjon av plotter/kartversjon som har dette problemet.

 

Bilde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er feil på plotteren, men det er vanskelig å si sikkert. Samme kartbrikke har vært prøvd på en 2010, og der viste riktig. Eldre versjon av kartbrikken viser riktig på 182c, så det ser ut til å være kun en viss kombinasjon av plotter/kartversjon som har dette problemet.

Kan det også ha med programvaren å gjøre? Har du oppdatert programvaren til versjon 5.40 (23. september 2003) og sett på hvordan dette fungerer da?

 

Ellers synes jeg Bellanor bør komme med en kommentar til dette problemet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg gidder ikke bruke mer tid på dette ....

Og så var det akkurat det du gjorde. :sailing:

 

Synes Sydvesten ga en viss oppklaring.

 

Beklageligvis rotet jeg det litt til, men håper det ble godt nok rettet opp. Med en annen versjon av kartbrikken enn den Lasse brukte, får man ikke den feilen han hadde.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke var slik feil i den gamle brikken FEB03, så kom feilen i brikke JUL03, da må det vel være i kartet det er feil. Det nederste 3/3 bilde du viser er vel ikke riktig gjengivelse av kartet det heller, da jeg ser du har kun prikkete linjer rundt skjær, uten + i midten.

Har du sett på siste brikke JAN04, er det samme problem her? Da jeg ser i http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU042R at noen av disse kartene er oppdatert. Jeg har brikke MEU041, og den har ikke alle kartene syd av Strømstad, så jeg får ikke opp det nederste kartet (3/3). Kan du få lånt en JAN04 brikke? Hvis du ikke har den.

Link to post
Share on other sites

Det nederste 3/3 bilde du viser er vel ikke riktig gjengivelse av kartet det heller, da jeg ser du har kun prikkete linjer rundt skjær, uten + i midten....

Dette er også tatt opp på denne tråden  "Erfaring med GpsMAP 182Ci og MEU 041R og 042R"  i Bluechart brukergruppen.

 

For min egen del var det nyttig å lese gjennom trådene der.... :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...