Popeye70 Startet 23.Mars.2016 Del på Facebook Startet 23.Mars.2016 Jeg har nettopp byttet til en Pioneer DEH-8700DAB i båten, og da jeg kom til tilkobling av DAB-antennen ble jeg usikker. Det er snakk om en vindusantenne for bil, og den skal kobles til bilens chassis. Båter har naturlig nok ikke noe chassis hvor jeg kan koble til antennen, så hva gjør jeg da? Kan jeg bruke antennen uten å koble til den fliken som skulle gått til bilchassis? Jeg testet antennen liggende løst oppå en hylle, og den fungerer med kun selve antenneledningen tilkoblet stereoanlegget. Kan jeg skade anlegget på noen som helst måte ved å bruke antennen uten chassistilknytning? Hva kan jeg evt bytte den med? Jeg har en antennemast bak på båten hvor jeg kan montere en pisk, og det er nok det beste alternativet for best mulig signal. Har slike DAB-antenner av pisk-typen noe tilsvarende det en vindusantenne har, så jeg må finne et "jord-punkt" og koble en evt. pisk til...? Her er jeg ganske blank... :-/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) Disse vindusantennene trenger jordplan, altså chassis på en bil. En annen ting er at montering horisontalt er feil. Antennen skal egentlig monteres loddrett som vanlige FM.antenner pga. polarisasjonen på signalet. Så skal en få godt mottak med DAB, trenger man en loddrett pisk, enten en type for montering på chassis, eller en for feks. glassfiber med innebygget jordplan. Selv er jeg på jakt etter en billig "bilradio" uten CD, blåtann MP3 eller hva som nå finnes for å høre live radio (NRK). Og da kommer jeg til å se etter en piskantenne med innebygget jordplan, om det finnes på markedet for DAB. Dersom ikke, lager jeg en slik antenne. Slike hjemmelagede antenner brukes mye for VHF, og DAB sender bare på en høyere frekvens slik at antennen blir noe kortere enn en for maritim VHF. Redigert 23.Mars.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Takk for svar, Lars. Jeg er klar over dette med vertikal plassering, den ligger horisontalt nå kun for å teste om den fungerer uten chassis-tilkoblingen. Lars, jeg har en analog bilstereo du kan få hvis du ikke trenger DAB. (Du skrev ikke om DAB var et krav). Det er en Boss RDS-3080MP3 som har stått i vår båt, trolig fra den var ny i 2005. Fungerer fint, men frua ville ha DAB og Bluetooth... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
KARILLA Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Jeg bruker min Triax Tv antenne også for DAB radio, dette fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Noreide Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Jeg har selv montert en Pioneer DAB radio i min båt. Har bare hengt ned medføgende antenne bak radioen da den er innfelt. Det er absolutt ingen bra montering men virker bra så langt. Husk at de fleste DAB bilradioene gir ut spenning på antennepluggen. Denne kan på noen radioer programmeres av. Det beste er nok en ekstern antenne i mast med en RG213 antennekabel dersom kabel lengde er over 10 meter. Comrod har en antenne som er beregnet for DAB mottak http://www.comrod.com/category.php?categoryID=132 det er en passiv antenne men virker fint om radioen gir ut spenning eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Jeg har har en Pioneer DEH-8700DAB i båten hvor jeg har montert antennen i bb frontvindu, har funket bra i 2 år.......... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Lars, jeg har en analog bilstereo du kan få hvis du ikke trenger DAB. (Du skrev ikke om DAB var et krav). Det er en Boss RDS-3080MP3 som har stått i vår båt, trolig fra den var ny i 2005. Fungerer fint, men frua ville ha DAB og Bluetooth... Takk for tilbudet, men det er nok DAB+ jeg før eller senere må skaffe meg. Den 25 år gamle bilradioen med FM og MB sviktet for et par år siden, så etter det er det blitt en liten Pure One FM/DAB+ reiseradio. Den kan jeg koble til en 20W booster jeg har i båten med høyttalere i salongen, ute og i akterkabinen. Men den har ikke mulighet for ekstern antenne. Ellers fungerer den bra med ladbart batteri fra USB. Men jeg må nok få meg noe fastmontert med mulighet for ekstern antenne. Det blir fort mange løse duppeditter rundt om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) Jeg monterte min DAB-antenne horisontalt for noen år siden, og etterpå leste jeg monteringsanvisningen Jeg fikk jo forsåvidt inn DAB-kanalene, men antar rekkevidden er noe begrenset. Får prøve å løsne den en gang og snu den vertikalt. Antennen fulgte med Sony-spilleren og har ingen tilkobling for jording. Sees i øvre venstre bildekant. Antar det er denne her http://www.transmedia.mystore3.no/products/dabantenne-vindu-innvendig-mforsterker- Redigert 23.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
marius Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Var også usikker på montering av tradisjonell Dab antenne, kjøpte derfor en antennesplitter og har glimrende mottak både på fm og dab. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Var også usikker på montering av tradisjonell Dab antenne, kjøpte derfor en antennesplitter og har glimrende mottak både på fm og dab. Jeg kommer til å bytte til dab+ -radio med bluetooth, m.m. i løpet av året, men har lurt litt i forhold til antenneløsning. De ordinære dab-antennene for å klistre i vindu synes jeg ser mindre pent ut, er upraktisk i forhold til radioplassering og jeg har allerede en glimrende fm-antenne på targabøylen. Fungerer denne antennesplitteren slik at du kan benytte en ordinær fm-antenne til dab+ ? Kan noen linke til en slik eller et firma som selger dette ? Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 I båt er det vel best med en halvbølgeantenne. Den trenger ikke jordplan. Lengden bør da være noen og seksti cm. En vanlig FM antenne som kappes til rett lengde burde duge. Utfordringen blir å få på rett plugg. Jeg laget meg en slik halvbølgeantenne av en ledning og den var bedre enn den medfølgende vindusantennen selv om jeg prøvde å få laget jordplan av alufolie til den. Hittil har jeg bare testet den hjemmelagde i havna, men her er det gode forhold så det ble fullt utslag på signalindikatoren med den, men noe mindre utslag med den medfølgende antenne. Retningen båten ligger i kan jo ha noe å si så det skal bli moro å prøve mer når jeg får båten på sjøen. Formel: Lysets hastighet delt på frekvensen delt på 2, ganger en forkortingsfakor på 0,95. Dette gir: 300/229*0,95=0,62 m (Fritt etter hukommelsen) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 (redigert) De fleste DAB-antenner er vel aktive, det er jo strømforsyning i antennekabelen. Såkalt fantomstrøm og spesiell SMB antenneplugg på radioen (phantom power supply). Fantomstrøm kan vel deaktiveres i det fleste radioer, når man bruker passiv antenne eller andre løsninger. http://bilradiospes.no/a/?aid=a886 http://radio.no/2014/05/slik-forbedrer-du-dab-mottaket-i-bilen/ Noen DAB-antenneløsninger for båt http://bilradiospes.no/m/shop/?katid=1452 Redigert 24.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Noen spm fra en antennenovise: Nordeide linker til en antenne fra Comrod lenger opp (AR2DAB), og denne støtter i følge produsenten alle DAB-frekvenser samt FM-frekvensene. Ergo kan den erstatte separate FM- og DAB-antenner. Hvordan håndterer antennen dette, rent teknisk? Er det flere antenner i samme plastrør, er det noe vikling, elektronikk eller andre knep som benyttes? Og den har bare en "kabelutgang", så da regner jeg med at man må bruke en splitter - den er ikke innebygget (og dermed med 2 kabelutganger)? Popeye70 spør som bare 10 vise kan svare... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Det står at den har N Female connector. Men FM legges jo snart ned uansett og da trenger man vel ikke antenne som tar hensyn til FM uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Det står at den har N Female connector. Men FM legges jo snart ned uansett og da trenger man vel ikke antenne som tar hensyn til FM uansett. Bare en connector, så da blir det ekstern splitter i følge mitt hode. Sverige legger ikke ned FM med det første. Selv er jeg ikke helt sikker på at Norge gjør det, selv om det er sagt at det skal skje. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
o.b.lix Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Limte min DAB-antenne til vindskjerm i båten, med feste til aluminiumsrammen som jordplan. Får inn alt av DAB-kanaler overalt jeg har vært, kan ikke si det samme om bilen... (Askeladden 605 med Pioneeeeer DAB) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Sverige har dumpet hele konseptet med å gå over til DAB. Hvordan det er i Danmark, vet jeg ikke. Nå i dag er det vel bare UK og Norge som har DAB? Et spørsmål: Hva er jordplan i f.b. m/DAB? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Sverige har dumpet hele konseptet med å gå over til DAB. Hvordan det er i Danmark, vet jeg ikke. Nå i dag er det vel bare UK og Norge som har DAB? Et spørsmål: Hva er jordplan i f.b. m/DAB? Nei, Sverige har ikke dumpet DAB. De har derimot gått tilbake på å slå av FM. Norge er eneste som har vedtatt å slå av FM (for riksdekkende kanaler), en del andre sitter på gjerdet og vil se hvordan det virker i Norge først. http://journalisten.no/2016/02/sverige-dropper-dab Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Et spørsmål: Hva er jordplan i f.b. m/DAB? Veldig mange glassantenner er beregnet å monteres på et vindu i bil, og det er en flik som skal berøre vindusramma som"jording". Min antagelse er at dette er antenner som tar strøm fra antenneinngangen på stereoanlegget, såkalt "phantom power". De må ha en full krets, og den sluttes når man knytter antennen til chassis i bilen. En båt har det jo ikke på samme måte - null chassis... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Altså en leder tilbake til batteri minus? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 En god gammeldags kringkastingsantenne har jo alltid "moder jord" under seg og dette blir faktisk en del av antennen. Dette store "planet" blir derfor et jordplan. En bilantenne på taket av en bil mangler dette planet, men her blir biltaket (av metall) et slikt plan. Og for enkelthetsskyld kalt et jordplan. Vindusantennene for DAB har derfor en forbindelse til bilens chassis som da gir et jordplan. Har en ikke et biltak eller moder jord tilgjengelig, må det gjøres noe lurt inne i selve antennefoten for å erstatte dette "planet". Slik er det med antenner montert på et glassfibertak. En ledning til batteri minus er ikke fullgodt selv om minus er koblet til motor og sjø, men hjelper. Dette ble ingen "teknisk" forklaring, men kan kanskje være litt nyttig likevel? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Altså en leder tilbake til batteri minus? I praksis er det vel det det blir, ja. Uten denne er ikke kretsen sluttet, og antennen fungerer som en passiv antenne. (Min antagelse) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Takker Hulda vil da være et jordplan. Tror jeg skipper hele DAB-greia. Seiler for det meste ikke i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Veldig mange glassantenner er beregnet å monteres på et vindu i bil, og det er en flik som skal berøre vindusramma som"jording". Min antagelse er at dette er antenner som tar strøm fra antenneinngangen på stereoanlegget, såkalt "phantom power". De må ha en full krets, og den sluttes når man knytter antennen til chassis i bilen. En båt har det jo ikke på samme måte - null chassis... Med min vidusantenne fulgte det en bruksanvisning som sier at den fliken skal festes på en lakkert del av (bil)karosseriet. Det blir vel dårlig jord av det? Eller? Jeg installerer for tiden en DABradio i Saowanee. Jeg vil da prøve vindusantennen på en vertikal plate skjult bak et panel over vinduene. Bør jeg ha den fliken på en liten metallplate som jordes? Bør den metallplaten i tilfelle males? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Jordplan har ingenting med om antennen er aktiv (har innebygget forsterker som trenger spenning) å gjøre. Er antennen aktiv, føres spenning frem via antennekabelen, der er det jo to ledere, innerleder og skjerm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.