Jump to content

Gassinstallasjon - er dette forskriftsmessig?

magnuje

Recommended Posts

Skulle legge opp ny gassslange fra regulatoren og fant ut at jeg samtidig skulle montere lekkasjetester. Denne monterte jeg litt for langt inn mot veggen så slangen ligger i en ganske krapp bøy. Vil slangen slites fortere når den ligger i en slik statisk bøy? Bør jeg flytte testeren lenger ut, med den ekstra jobben det innebærer?

bilde

Jeg ville ikke hatt en så krapp bøy i mitt gassopplegg, så min anbefaling er å flytte testeren litt lenger ut.   Om det er et brudd på forskrifter kan jeg ikke bedømme, men det har blitt meg fortalt av gassforhandleren der jeg kjøpte ny slange sist - at det egentlig ikke er forskriftsmessig å bruke slangeklemmer.

På et CE godkjent/merket gassopplegg skal slangene være festet med krympekoblinger, metallkoblinger som klemmes rundt slangen med et eller annet spesial apparat.  Det er noe å sjekke nærmere hvis du vil ha et gassanlegg som er i forskriftsmessig stand.

Krympeklemmer i passende dimensjon og krympetang fås hos bl.a. Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemmer-1-orede-5-stk-2000035863/

Her en mere solid dobbeløret variant enn Biltemas http://www.harstadtrading.no/display.aspx?menuid=8-800-826&prodid=33654

Men vedr. gassanlegg menes det vel presskoblinger av mere avansert utgave slik som bildet under.

Her er mere info, og det står dessuten at man skal bruke slangeklemmer.

Står ingenting om krympeklemmer http://www.sunwind.no/pages/news/read/?id=48

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei !

Om man skal bruke klemte koplinger eller ikke, blir bestemt av hvilken standard som det refereres til i teknisk dokumentasjon for båten. Om dette er en CE merket båt og den er bygget etter EN ISO 10239 .2000  som veldig mange produsenter brukte så skal det brukes klemte koplinger. Skal stå i brukerhåndboka for båten bak skille ark 5 : Samsvar erklæring  :yesnod:

Om den ikke er CE merket (gammel) så er det Brannforskriftene fra 1983 som refereres i Nordisk Båt standard. (DNV hadde også en forskrift)      Da var det ikke krav til annet enn syrefaste klemmer.

Norsk båt industri måtte sende montørene på kurs og skaffe seg autorisasjon for gassmontasje for å montere gassutstyr i båt. Også kjøpe klem verktøy og trykktester for å tilfredsstille kravet i standarden.  Det finnes en god del autoriserte ( av Norboat) verksteder for gass i båt.

Uansett: Den slangestubben med den "stressbøyen" blir ikke gammel og bør forandres. (allerede skade på armeringen i slangen)

Jeg ville flyttet lekkasje testeren . Det ser litt trangt ut oppi kassa så jeg hadde byttet den ut med et rør med skru koplinger- klem ringer - og støttehylser. En gassleverandør med godt utvalg har også vinkler. Da er du et steg nærmere  :smiley:

Forresten så har Maritim ganske stort utvalg i ferdige klemte slange lengder.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei og takk for svar. Da blir det å prøve å få tak i ferdigklemte slanger. Problemet er den lynxkoblingen på gjennomgøringen gjennom kassen, men mulig det finnes en overgang til vanlig 8 mm som jeg ser "ferdigslangene" bruker.

Noen som kan anbefale en bra butikk på dette i oslo-området hvor jeg får tak i alt jeg trenger? Maritim hadde begrenset utvalg.

Ta med slangen og koplingene til en TESS butikk og få to 90 graders bend og spør hva bøyeradius er på slangen

så du får lang nok slange.

Som " Knude " sier slange klemmer eller ikke kommer an på om det er CE båt eller ikke, men da blir det dyrt med pressa koblinger hele veien.....

Tviler på at bøyeradius i bilde nr.7 er etter standard.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...