Skrotnisse Startet 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2016 Kjøpte meg en 12 år gammel Yamaha F30 som stod fast. Har holdt meg unna firetaktere tidligere, men en gang må være den første. Jeg har lest her på forumet om korrosjonsproblemer og defekte adapterplater, så jeg begynte øverst og pillet hele motoren fra hverandre. Alt så nesten nytt ut, ikke tegn til korrosjon noe sted. Så til slutt skulle jeg demontere undervannshuset, og oppdager da at drivakslingen sitter bom fast inne i stammen Tenkte å dele dette med dere andre som er hobbymekkere, slik som meg. Neste gang prøver jeg å løse ned girhuset først..... Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Ja,ja... Da vet du i det minste at motoren er (eller i det minste var...) OK. Noen nye pakninger, rengjøring, etc. nå når du monterer sammen igjen så er du jo langt på vei mot en overhaling. Det er jo ikke feil. :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Jeg irriterer vettet av meg når jeg kjøper defekte motorer som er plukket i tusen deler. Og nå har jeg selv gjort akkurat det. Uten noe erfaring med disse motorene får jeg aldri dette sammen igjen. Nei, får selge deler, og kose meg over at jeg tross alt har lært noe i dag Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Ta av poweheaden,så kommer akslingen tilsyne.Akslingen bruker å henge i ein nylonforing inne i stamma.Er bare å bruke rå vold å slå akslingen ned,lett å stuke splinen,men den kan slipes til etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Stammen er det sikkert ingen vits å ta vare på, men girhuset er jo verd noe. Så jeg tenkte at jeg skulle kappe opp stammen med en vinkelsliper..... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Du har ikke glemt å løsne den skruen som sitter skjult bak sinkanoden? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skrotnisse Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Nei, den er der på totaktere også, og disse har jeg mekket på i 30 år. Dessuten går ikke propellen rundt når den står i gir. Har vært borti samme problemet på 4 hk totakt mange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Var det noe galt med motoren i utgangspunktet? Har du ødelagt noe? Kva har du gjort med stammen? Det er ikkje mulig at akslingen kan sitte fast i stammen, einaste plasse den kan sitte fast er i powerheaden. Det er normalt at akslingen kan sitte litt fast i den etter noen år. Om du ikkje har ødelagt noe underveis, så skal det være en smal sak å montere sammen motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Akslingen går gjennom ein styring i stammen,det er der den sitter fast,derfor gårdet ikkje å tørne propellen,sjølv med powerheaden av Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Får se det fra den lyse siden, dukker det opp en motor som har vært under vann, så har jeg alle delene jeg trenger Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Dette var en dårlig patent...... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Du fann foringen.For seint no,men det går som oftest med å smøre,og rå vold Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.