Jump to content

Ny båt (igjen) - hentetur og info. (tre med alu-overbygg)

Espen

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg gikk jeg til anskaffelse av en 24" Naurstad i januar, men båten ble rett og slett for liten siden familien viste såpass interresse for å være med på tur.

Etter å ha skaffet båtplass som kunne passe til størrre båt, dukket det raskt opp et interresant objekt.

Trebåt med alu overbygg, forholdsvis godt utstyrt, og båt ble besiktiget og kjøpt iløpet av et par dager.

Bilde fra annonse:

bilde

Båten ble pr avtale kjøpt lørdagen og det værmessige tilsa at beste dag for henting ville være allerede onsdagen, vindstille.

Båten lå lengst sør i Ålsfjorden og rute ble staket ut:

bilde

Har aldri gått over sletta med så "liten" båt før, så dette var det som betydde mest med tanke på værmelding og vind, men dette klaffet maksimalt.

Jeg og en mindre båtvandt kompis tok kystbussen oppover tirsdag etter jobb, ble hentet i Aksdal av båteier og kjørt opp til båten.

Ble brukt litt tid om kvelden for å rengjøre regulator til danskebyssa/refleks-ovnen, men når denne fungerte var det å nyte litt flytende før man fikk sitt første overnattingsdøgn i båten, deilig følelse.

06:00 var det opp og koke kaffe, peile olje og kjølevann og oppstart av motoren, en BMC Commander på 50hk. Ble fortalt at denne bruker noe olje, så ble lagt inn første stopp etter 2 timer for å peile.

Ved avgang lå det noe tåke, men lokal fisker som jeg snakket med mente dette ville løse seg før vi kom inn i fjorden, noe som stemte:

Her da vi akkurat har kastet fortøyningene:

bilde

Og her har vi kommet oss inn i fjorden:

bilde

Så tilbake til oljeforbruk, som sagt første stopp etter 2 timer viste lite forskjell på,peiliepinnen, og drøyde neste stopp til ytterligere 3 timer og da gikk det med en drøy halvliter, noe jeg for så vidt synes er innafor for en gammel sliter.

Vi gikk med 2800 rpm (hvertfall ellet turteller) og ca 6 knop. Fartsmonster er det ikke, desto mer tid på sjøen :)

Noen bilder til som sier alt om været :

bilde

bilde

Fint og flatt til og med her:

bilde

Tidsmessig skulle vi ligge an til å ankomme hjemmehavn før mørket skulle senke seg, vel, det var helt til vi passerte Vestre Bokn for å krysse Boknafjorden, da kom tåka som hadde holdt seg godt ut fr land sigende innover, og etter å ha kommet en tredjedel over forsvant nordre del av Rennesøy i tåka:

bilde

Tar ingen sjanser med tåke, så vi dreide 180 grader, tok noen telefoner for å avlyse hjemkomst og jobb morgenen etter og gikk til Førresvik på Bokn for kvelden.

bilde

Butikken var stengt, men hadde heldivis med oss rikelig med proviant og fikk nok ei natt ombord i båten.

06:10 morgenen etter kalte jeg opp M/F Mastrafjord for å sjekke tåkestatus ved Rennesøy, og den var fortsatt tjukk, men klart og fint på Bokn. Tok oss god tid og 07:45 kastet vi loss og gikk ut for å følge tåkas tilbaketrekking:

bilde

Men tåka lå til nærmere 10:30..

bilde

Men da den endelig lettet var det bare å øke til marsjfart og nyte siste rest til hjemmehavn.

bilde

bilde

Ellers blir det å legge til at båten fungerte som den skulle hele turen, og jeg må si meg meget fornøyd med båten. Mye man kan gjøre, men ikke så mye man MÅ gjøre.

Stor nok til oss, og stor nok til vi fint kan overnatte 2 voksne og 3-4 barn.

Av utstyr kan jeg nevne:

Danskebysse

Gass stekeovn

Dobbelt gassbluss

Punpetoalett

Gass/220v/12v kjøleskap

Vhf

Radio

Innvendig og utvendig belysning

3x forbruksbank

2x startbank

bilde

bilde

bilde

Er det noen som kjenner båttypen og har informasjon å komme med?

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Akkurat hjemme igjen etter nok en flott dag på sjøen.

Gikk ikke lengre enn fra Åmøy til Lindøy, hvor vi grillet og koste oss på land.

Deilig å kunne være 7 stk i båten uten at det føles trangt!!

Foreløpig virker det som båten er like bra som den ser ut Korsfjord :)

Tilbake i havna fyllte jeg opp ferskvannstankene (2x200 liter), så blir det å koble til trykkvannspumpa så man får teste dette også.

Og selvfølgelig fortøyde for storm, er meldt kuling imorgen ...

Takk takk.

Har ikke målt den enda, men fikk opplyst 30 fot i vannlinja, så kanskje rundt 32 da etter dagens målestokk?

Finnes da vel ikke noe som er viktigere enn en tur på,fjorden ;)

Vel båten virker bra, motoren er lettstartet og går fint, men som nevnt, den bruker olje, og den er gammel.. Har fått med en delemotor som skal hentes hjem når jeg får sjansen..

Men kommer til å stelle pent med den så får man se om man skal koste på noe der etterhvert.

Men for 30 båtpenger så synes jeg vi har fått myye båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...