Jump to content

Baatplassenkanal på VHF


Astor

Recommended Posts

Vi begynner å bli mange Baatplassen-medlemmer etter hvert. Er tanken med "egen" kanal på VHFen fremmed?

 

Vi lytter selvsagt på 16. Men hva med å ha dobbel lyttevakt til f.eks. kanal 77? Denne kanalen er lite brukt. Selv i Indre Oslofjord.

Kaster ut ideen!

 

Flere som har hatt samme tanke?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser ikke helt den store nytten av det. Og ikke vet jeg båtnavnet til medlemmene heller. Nicket er jo ikke alltid/skjeldent det samme som båtnavnet. Og mange har vel allerede avtaler med "kompisbåten" om dobbel lyttevakt på en eller annen kanal som det er. Og selv pleier jeg i god tid før f.eks. værmeldinger fra kystradioen å sette dobbel lyttevakt på dennes arbeidskanal. Men hva er galt med kanal 16? Hører en en baatplassen.no båt der som kaller en annen, kan en jo gå inn på den kanalen de avtaler, eller vente til de er ferdig å skravle og kalle opp på kanal 16. Kanal 16 er ikke akkurat overbelastet. Det er jo ellers anbefalt fra Maritim radio å lytte på 16 og L2. Kanal 77 bruker jeg forøvrig svært skjelden, vil jeg ha en kanal mer for meg selv velger jeg en mindre brukt, f.eks. k17.

 

Så nei, selv om jeg er ganske så sosial, vil jeg i en avstemning stemme dette forslaget ned.

 

Men å ha en egen kanal for spesielle anledninger som nå i forbindelse med Hortentreffet, er en helt annen og utmerket ide.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

Så nei, selv om jeg er ganske så sosial, vil jeg i en avstemning stemme dette forslaget ned.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes. Nå skal det legges til at jeg har foreløpig ikke VHF, men ser for meg at flere interessegrupperinger vil komme, og at det da vil stilles tilsvarende forslag, og vil vel ende opp med sammensurium av kanaler man skal frekventere etterhvert ?

Link to post
Share on other sites

Syntes ideen var god jeg så jeg la til på Lillesandstreffet side at vi lytter på den samme kanalen for de som skulle trenge en hjelpende hånd for å finne frem etc...

 

 

 

 

sitat Lotus

Er det en plan med denne lyttevakten på kanal 77? Alle baatplassenbrukere som hører hverandre skal treffes på nærmeste holme eller noe slikt. Og si hei? Bli kjent?

 

----------

 

at vi lytter på den samme kanalen for de som skulle trenge en hjelpende hånd for å finne frem etc... :yesnod:

 

det var intensjonen jeg/vi hadde og det blir kun fredagen for min del så får andre gjøre som de vil

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt dum her, men jeg skjønner ikke hva hensikten er. Er det å bli kjent med noen man ikke aner hvem er? Vet man hvem det er, kan man jo bare kalle på vedkommende hvis man ønsker?

 

Skal jeg lytte på kanal 77 til jeg hører noen jeg ikke kjenner kaller og forteller at: Dette er Balja. - over. (Balja er båtplassenmedlem og har Pilla som medlemsnavn. Egentlig heter han Per Silla.)

 

Er det noen som hører meg?

 

Dette er Lotus. Jeg hører deg klart og godt. - over

Hei Lotus. Per her - over.

 

Hei Per. Kjenner jeg deg? - over

 

Det er meg. Pilla fra baatplassen - over

 

Ja hei. Var det noe spesielt? - over

 

Neida, ville bare si hei. - over

 

Hei, hei. - over........

 

Minner meg om VG-reklamen der nordlendingen sitter i badstua.

 

Dagen blir ikke helt den samme uten....... baatplassen.no, men vi har jo VHF kanal 77.

 

Er det en plan med denne lyttevakten på kanal 77? Alle baatplassenbrukere som hører hverandre skal treffes på nærmeste holme eller noe slikt. Og si hei? Bli kjent?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg er fersk i VHF'ens vidunderlige verden, knapt fått pensum heftet inn døra og skummet gjennom det for første gang, så jeg spørr kanskje dumt, bær over med meg. :blush:

 

Altså : Trenger man en egen kanal :confused: Kan man ikke bare ha ett felles kallesignal :confused:

 

Altså, istedet for å kalle på en spesifik båt, har man ett felles kallesignal, og får man svar, går man til en ledig kanal, på ordinært vis. Dersom mer enn en båt får inn kallet, får vedkommende med seg kanalen det skiftes til, og følger etter også?.

 

Eneste som ikke får dette med seg da, er de som er utenfor rekkevidde, men kommer inn senere, etter at det er skiftet kanal...

 

Man kunne kanskje ha f.eks 77 som fast sambands kanal, men kalle på 16 eller L2 som vanlig.

 

Eller er det forbudt å kalle annet enn på spesifike båter, slik at dette altså var en nybegyner tabbe forslag.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Eller er det forbudt å kalle annet enn på spesifike båter

Hei.

 

Det er nok dessverre det, dersom det ikke har med trafikksikkerhet ol. å gjøre. :nonod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er nok dessverre det, dersom det ikke har med trafikksikkerhet ol. å gjøre.  :nonod:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette blir litt OT i forhold til trådens egentlige hensikt, men om jeg ønsker å komme i kontakt med en hvilken som helst båt som er i, eller har passert ett område for å sjekke vind, bølge og strøm forhold, for å avgjøre om det er forsvarlig å krysse der, finnes det noen prosedyre for det, eller vil det også være ulovlig ?

 

Konkret eksempel : Jeg vurderte for ett par uker siden å sende familien med buss hjem etter helgeturen, fordi vindstyrken tilsa at bølgehøyden var stor, mens vindrettningen tilsa at den kanskje ikke var fult så ille likevell over mastrafjorden og byfjorden. Ville jeg kunne skaffet meg kontakt med båter i det området ved hjelp av VHF, eller :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ville jeg kunne skaffet meg kontakt med båter i det området ved hjelp av VHF, eller  :confused:

Hei igjen.

 

Egentlig ikke etter boken. Men en hører stadig slike anrop. Eller slike som: "hallo båter i Sandspollen" for å høre om plass.

 

Men du må ikke nødvendigvis kjenne en båts navn eller kallesignal for å rope den opp. Ser du f.eks. vha. kikkert en blå skøyte ved "Svartskjær", er du nok innenfor reglene om du kaller: "Hallo blå skøyte ved Svartskjær."

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er litt tilhenger av at vi bruker kanal 16 for å opprette kontakt. Med dette vil vi som sagt tidligere bruke kanalen mer og ikke minst synligjøre en potensiell brukergruppe av radiotelefonisystemet. På en annen side vil et oppkall via kanal 16, tror jeg, være med på å holde kosepratene på en mer behagelig hyppighet.

 

Et spørsmål, ser på filtervalget på Medlemsliste at VHF/MMSI filter kan legges inn. Betyr dette at kallesignalet kan fås frem i oversikten i tillegg til medlemmets navn?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mange gode argumenter her. Etter å ha lest alle de gode innleggene legger jeg denne ideen død. Det fungerer best slik det er i dag.

Å lytte på 16 og ha dobbel lyttevakt på 19 (for oss ved Drøbak) eller L2 som mange andre bruker. Mye blir etter hva man avtaler lokalt med andre båtvenner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Egentlig ikke etter boken. Men en hører stadig slike anrop. Eller slike som: "hallo båter i Sandspollen" for å høre om plass.

 

Men du må ikke nødvendigvis kjenne en båts navn eller kallesignal for å rope den opp. Ser du f.eks. vha. kikkert en blå skøyte ved "Svartskjær", er du nok innenfor reglene om du kaller: "Hallo blå skøyte ved Svartskjær."

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Fortsatt på tynn is, men dersom man kan kalle på "blå skøyte ved svartskjær", blir det vel ikke verre om mann kaller med ett fast kalle signal for båtplassen :confused:

 

Jeg tenker da at vi betrakter baatplassen som en virtuell skute, og oss ombord som mannskap (vi har jo tilogmed vinkler på den virtuelle uniformen vår :wink: ). Så døper vi skuta, f.eks MS baatplassen. Dersom man da kaller ms baatplassen er man vel innenfor grensen alikevell, og utenforstående ville uansett ikke vite at MS baatplassen ikke var ett fysisk skip, enten man får svar eller ei. (og igjen, jeg er fersk på dette, jeg kjenner ikke bruk av VHF fra praktisk bruk enda :blush: )

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan selvsagt kalle på hvem du vil på VHF-kanalene. Har du en kamerat som har en båt som han kaller f.eks. Svanen så kaller du på Svanen. Ønsker du kontakt med en svartmalt skjøyte ved Rakkebåene. Så kaller du på "Svart skjøyte ved Rakkebåene".

Værre er det ikke. Dersom vedkommende har VHF vil det etterhvert også få svar dersom den du kaller på lytter på den kanalen du gjorde oppkall.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fortsatt på tynn is, men dersom man kan kalle på "blå skøyte ved svartskjær", blir det vel ikke verre  om mann kaller med ett fast kalle signal for båtplassen :confused:

Jo, det er verre. Felles oppkall, oppkall til flere båter er ikke tillatt så fremt det ikke har med sikkerhet å gjøre slik som f.eks. en slepebåt med slep gjennom et trangt uoversiktlig strømfylt sund.

Jeg tenker da at vi betrakter baatplassen som en virtuell skute

Dessverre finnes det ikke rom for virtuelle skuter innen regelverket for VHF

og igjen, jeg er fersk på dette, jeg kjenner ikke bruk av VHF fra praktisk bruk enda

Men du lærer jo litt nå?

 

Lars H.

(ex skipsradiokontrollør!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok heller ikke altfor mye kunnskap om VHF, men likevel hørtes Astor sitt forslag morsomt ut. Vi kunne lage lister i alfabetisk rekkefølge som blir lagt ut her på baatplassen og når noen er på ,,baatplass kanalen'' vet vi straks hvem dette er, ved å sjekke lista. Jeg lytter jo ofte på VHF'en med har aldri gjenkjent folk fra baatplassen og det hadde jo vært artig å snakkes ordentlig da. :yesnod::yesnod:

 

 

Havgaper

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...