Jump to content

5kw dieselvarmer fra kina, erfaringer?

FantNo

Recommended Posts

Hadde Webasto 5kw i vår forrige båt på 35fot, fungerte bra der, men den ble skjelden eller aldri kjørt på fullfart, noe de bør engang iblant.. Har kina kopi 5kw i nåverende båt, varmer, men blåser svakt. Kjøpte båten i høst så har ikke fått forsket så mye på den ennå, skal gi den en sjangs før jeg hiver den ut.

er det 90mm rør den bruker? kanskje strupe ned til 75mm eller noe sånt for å få den til å blåse "lenger"?

hørt at det er greit å ikke ha overdimensjonert varmer ja, da den bør blåse så mye som mulig på full rulle for å forhindre koksing osv.

eeeer så dyrt med eber i Norge, men hadde jeg hatt kroner nok hadde jeg valgt det, men får nøye meg med enten en brukt en eller en kopi..

er det 90mm rør den bruker? kanskje strupe ned til 75mm eller noe sånt for å få den til å blåse "lenger"?

hørt at det er greit å ikke ha overdimensjonert varmer ja, da den bør blåse så mye som mulig på full rulle for å forhindre koksing osv.

eeeer så dyrt med eber i Norge, men hadde jeg hatt kroner nok hadde jeg valgt det, men får nøye meg med enten en brukt en eller en kopi..

Du skal ikke stupe slangen. Da går ikke brenneren rent og du vil bare få trøbbel med koksing etc.

5Kw kinabrenner som jeg en gang så på skulle ha 80mm rør. Jeg hadde 65m fra før, så jeg valgte heller en 2Kw kinabrenner som skulle ha 60mm rør. Da brenner den rent og lett. Jeg hadde 3,5Kw før, men har klart meg helt fint med 2Kw i min 34' seilbåt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har ikke prøvd kinakopi, men har hatt både Webasto og Eber varmere i flere båter. Kan ikke se at det er store forskjellen i funksjoner og driftsikkerhet. Den store forskjellen er at Eber stort sett alltid har lavere innkjøpspris og billigere deler enn Webasto. Er nå i gang med å montere min andre vannvarmer fra Eber(ny båt) og anbefaler alle å vurdere vannvarmer og viftekonvektorer om man skal installere. Utrolig kjekt å alltid ha varmvann ombord til dusj og oppvask. Det er litt mer pill å montere vannvarmer, men absolutt overkommelig for de fleste.

Har ikke prøvd kinakopi, men har hatt både Webasto og Eber varmere i flere båter. Kan ikke se at det er store forskjellen i funksjoner og driftsikkerhet. Den store forskjellen er at Eber stort sett alltid har lavere innkjøpspris og billigere deler enn Webasto. Er nå i gang med å montere min andre vannvarmer fra Eber(ny båt) og anbefaler alle å vurdere vannvarmer og viftekonvektorer om man skal installere. Utrolig kjekt å alltid ha varmvann ombord til dusj og oppvask. Det er litt mer pill å montere vannvarmer, men absolutt overkommelig for de fleste.

Hei,

Legger du sløyfa innom motor eller kun "forbrukere"?

Hls Trude III

Trude III

blueline.

Er det innebygd konvektorer du monterer og hvor mange konvektorer planlegger du i båten??

Hvor mange sirkulasjonspumper ???

Er det 5 kw brenner du vil bruke.??

Planlegger selv å instalere dette til vinteren da begge motorene skal ut og det er lettere å legge opp skjult anlegg.

Hadde tenkt på konvektorer uten vifte, men kanskje det blir litt liten effekt. Vil ikke ha de store radiatorene.

Prismessig vil det sikkert bli dyrere enn med luftvarmer, men flott varme blir det. 

I forrige båt monterte jeg sløyfa utenom motor da jeg hadde 5 viftekonvektorer og sløyfa ble relativt lang. Vurderte å kjøpe varmeveksler for å koble sammen med motor, men båten ble solgt før jeg kom så langt. Det holdt fint med 1 sirkulasjonspumpe som fulgte med varmeren. I denne båten lå konvektorene parallelt med kuleventiler for å kunne justere gjennomstrømmingen til hver krets. 

I denne båten fulgte det med en 5 kw Webasto luftvarmer så den 3,2 kw eber vannvarmeren jeg har kjøpt er i hovedsak for varmtvann. Har likevel valgt å kjøpe to viftekonvektorer(Eber sin Helios 2 kw). Denne gangen har jeg koblet alt i serie med motor og varmtvannstank. Har dog satt på to kuleventiler for å kunne separere motor om noe uforutsett skulle skje. Dette blir et mye enklere system som jeg regner med vil fungere fint og gi nok varme så lenge det ikke blir skikkelig kaldt.

Det er hipp som happ om du kobler med eller uten motor på en fritidsbåt. Du sparer litt diesel på å koble i serie med motoren. På den annen side har varmeren bedre av å bli brukt enn å stå. 

Viftekonvektorene kobler jeg med separat romtermostat(vanlig mekanisk fra Clas Ohlson). Dette fungerer veldig bra og gjør at jeg kan ha lavere temp i lugarer enn i hovedkabin etc. Helios varmerne er nesten lydløse på trinn 1 og de gir bedre effekt og har lavere pris. Byggekvaliteten virker også bedre. I forrige båt hadde jeg kun vannvarmer og da hadde jeg en i hver lugar i tillegg til toalettrom(totalt 5 stk.) Som sagt i nåværende båt har jeg luftvarmer så jeg 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...