Jump to content

Hvordan fungerer automatisk sea fire brannslukker


BMW X1

Recommended Posts

Har Sea Fire brannslukkesystem montert i Bayliner 245.

 

Skal det lyse grønt på noen av disse instrumentene når det er i orden?

 

Ser at ledningen fra brannslukningsapparat ikke er montert, de henger bare å slenger. Ser det er 2 løse ledninger på veggen like ved brannslukningsapparat regner med at ledningene skal monteres sammen med de 2 ledningene.

 

Bryteren står på override, når jeg tar den mot normal stopper motoren.

 

Noen som vet hvordan dette systemet fungere?

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Link to post

Hei ! Det er to typer montasjer som er vanlig. Den ene har bryterpanelet koplet til en relee boks. den andre bruker motorens stopp relee.

Siden din bryter må stå på override så betyr det at systemet er overstyrt og ikke aktivt. Den mest vanlige feilen er at det er for lite trykk på slukke beholderen i kjelleren og derfor gir den et varsel om at ikke systemet er operativt ved å stoppe motoren. En annen feil er selvfølgelig kabelbrudd med kortslutning. Kretsen må sjekkes. Kan jo hende at det er så enkelt at du setter tilbake støpselet på brann slukker.

 

For å funksjons teste systemet er det å bryte kretsen ned til slukker...Da skal motoren stoppe!

 

Siden du lurer på hvordan det skal virke.

Det går en strøm krets igjennom brannslukkeren og opp til bryter. Ved varme /brann i motor rommet så løses brannslukkeren ut samtidig som den gir et signal til stoppfunksjonen i tennings nøkkel. Motoren stopper. Når brannen er slukket så er det meningen at bryter skal settes på override og motor kan startes igjen.

 

Hvilken løsning som er valgt i din båt må du sjekke, men alle slike anlegg jeg har montert hadde en styrings boks med releer som ga motoren stoppsignal.

Om du har Volvo D4 -D6 kom de etter hvert med et eget system å da er det ikke behov for relee boksen.

 

Håper dette forklarer litt !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 3 år senere...

Hmm, har en bayliner 288 med akkurat samme problem. Piper om jeg tar den ut av override. Er også en svak skurrelyd og litt blinking i den røde LED lampen, nesten som om den kortslutter eller det er vann som forstyrrer kontakt, men usikker hva som egentlig er problemet. Jeg har bare det ene kontrollpanelet med bryter (tror jeg). 

 

Det er samme opplegg her med to svarte ledninger som ikke er tilkoblet, og det er et par ledninger fra båten som ser ut til å kunne passe. 

 

Tenkte å først inspisere ledninger og tilstand på kontrollpanel hvis jeg får demontert det, deretter finne ut hvor de to ledningene skal. 

Merkelig at min Bayliner (ny i Norge) var frakoblet akkurat som din. 

 

Ledningene jeg tror hører til går i en ring rundt hele motorrommet og så ved slukker, isteden for rett fra hovedenhet som kunne trengt bare 1/3 av kabellengde. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post

Vær oppmerksom på at om trykket i beholderen er for lavt vil også systemet stoppe motor om kabel er tilkoplet. Sjekk slukke beholder først. Nyere har nanometer . Ingen vits i slike automatiske systemer om ikke de ikke vedlikeholdes. CE krav i tillegg til ønske om egen sikkerhet .

Dette må virke!!!!!!!!   Om stopp funksjon ikke virker vil motoren glefse i seg alt slukkemiddelet og det brenner like godt nedi der.......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen og takk for svar. 

Jeg har fått sett litt mer på det nå, lettere med mer dagslys for tiden. Det ser ut til at det aldri er tilkoblet fra leverandør. Ledningene på flasken har endehylser på seg som er rustet, og ledningene jeg fant løse går ikke i ring rundt hele motorrommet som jeg trodde først, de går korteste vei rett fra Sea fire koblingspanel. Det ser ut til at de ledningene aldri har vært terminert, kun trukket opp. Isolasjonen er strekt, lederne vises ikke, så de har i hvertfall ikke blitt klippet av. 

 

Slukkeren står på grønt, det er en gass. Sikkerhetssplinten (for å hindre at den går av ved arbeid i motorrom) er påmontert, og ser ikke ut til å noensinne ha vært tatt av. 

 

Virker som Bayliner importør har vært litt sløv. Forhåpentligvis fant eier over her også ut det om splinten. 

Jeg har ennå ikke turt å koble på de to lederne, men det burde vel være greit...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...