sap_2000 Startet 29.Mai.2005 Del på Facebook Startet 29.Mai.2005 (redigert) Hei Det begynte for noen dager siden da kompressoren virket veldig treg på å slå seg inn/ ut. Den kunne henge på alt fra 20 sek til 5 min etter at turtallet kom under 1.500 på vei ned fra plan, og drøye flere sekunder med å slå inn på vei opp i plan. Virket også som den kunne henge på en god stund etter at turtallet kom over 2.500 O/min. Nå på Fredagen hang den på hele tiden. Jeg har forsket litt rundt det og har funnet ut at kompressoren kobler seg ut når jeg drar ut kontakten til den svarte boksen som styrer kompressorinnslaget. Denne boksen sitter sammen med automatsikringen framme til venstre på motorens overside og har en justeringsskrue som det står "Speed + -" på. Når jeg setter inn kontakten igjen slår kompressoren inn uavhengig av turtall. Jeg hører også at det klikker i kompressorhjulet når motoren er av når jeg setter inn kontakten.. Jeg endte opp med å kjøre uten kompressoren på Fredag, da den kanskje ikke har gått av å gå hele tiden, samt på høyere turtall. Kan love at båten var treg å få i plan uten... Selv om dette er en lett 23 foter, brukte den vel ett minutt på å komme seg i plan uten kompressoren... Spørsmålet er: -Er dette et kjent problem på KAD motorer at denne boksen ryker? -Kan det være noe annet enn boksen som er problemet? -noen som vet hva boksen koster? På boksen står det et nummer: 872616 Har noen av dere her på Båtplassen med KAD motorer opplevd eller hørt om noe lignende før? Redigert 29.Mai.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 (redigert) Jeg har ikke KAD motor selv, men jeg har hørt fra flere at kompressoren ikke slår inn på KAD motorer. Jeg har også hørt om dem som har en egen bryter som de kan slå kompressoren av og på med. Men at kompressoren henger seg opp slik du beskriver har jeg ikke hørt om før. For meg høres det ut som et problem med styringen av kompressoren. Redigert 29.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Jeg har også hørt om dem som har en egen bryter som de kan slå kompressoren av og på med. <{POST_SNAPBACK}> Jeg hadde en slik bryter på min KAMD43 som jeg forøvrig byttet inn i fjor (til ny, samme type båt, med Yanmar 290 HK). Denne bryteren fikk jeg montert etter råd fra Volvo Penta Norge AS for å kunne slå av kompressoren ved sakte fart. Ellers kjenner jeg ikke problemstillingen din. Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 (redigert) På toppen av registerdekselet (under den svarte boksen) sitter en turtallsføler som styrer inn-/utslag av kompressoren. Den ligner mye på en oljetrykkføler. Du kan jo skru denne ut og sjekke om den er ødelagt eller har tykke lag med størknet oljebelegg e.l. Ellers sitter det vel også et lite rele i den svarte boksen. Kan jo være at dette er ødelagt. Lykke til! Redigert 30.Mai.2005 av Jenny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 (redigert) Jeg hadde en slik bryter på min KAMD43 som jeg forøvrig byttet inn i fjor (til ny, samme type båt, med Yanmar 290 HK). Denne bryteren fikk jeg montert etter råd fra Volvo Penta Norge AS for å kunne slå av kompressoren ved sakte fart. Ellers kjenner jeg ikke problemstillingen din. <{POST_SNAPBACK}> Hallo Baltic. Har du et koblingsskjema eller en beskrivelse på hvordan dette skal kobles. Har to KAD hvor jeg har montert slik bryter, men den virker bare på den ene motoren. Den andre har et litt annet el.opplegg i den svarte boksen, med noen kondensatorer e.l. Har mistanke om at denne skal kobles på en litt annen måte. Redigert 30.Mai.2005 av Jenny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Hallo Baltic. Har du et koblingsskjema eller en beskrivelse på hvordan dette skal kobles. Har to KAD hvor jeg har montert slik bryter, men den virker bare på den ene motoren. Den andre har et litt annet el.opplegg i den svarte boksen, med noen kondensatorer e.l. Har mistanke om at denne skal kobles på en litt annen måte. <{POST_SNAPBACK}> Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg, jeg fikk dette gjort av Scand-fabrikken før jeg hentet båten som ny. Men jeg husker at Volvo Norge sa at dette var en enkel affære, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Volvo-importøren,- så blir det sikkert hjelp å få Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 (redigert) Takker for svar alle sammen! Da har jeg vært ute og feilsøkt litt etter en samtale med en fyr hos VP på Holmen slipp. Han sa at så lenge innslaget på kompressohjulet virker (det klikker fint inn og ut når jeg kobler inn og ut styringsboksen), var det 2 andre ting utenom boksen selv som sender signaler til denne: 1: Turtallsføleren på registeret. Ledningene til denne ble koblet fra uten at det gjorde noen forandring.... 2: Kick-down bryteren som er en magnetbryter som blir aktivisert av throttlearmen på dieselpumpa ved fullt pådrag. Ledningene til denne ble også nappet ut, uten at det gjorde noen forskjell... 3: Styringsboksen til kompressorinnslaget. Kompressoren kobler ut når jeg drar ut kontakten til denne, og kobler inn når jeg setter inn kontakten igjen uavhengig av turtall, motor av eller på og tenning av eller på. Er det noe mer jeg bør sjekke, eller er det bare å "bite i eplet" og kjøpe en ny boks til ca. 2.800,- Kan det da være noe annet Redigert 30.Mai.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jenny Svart 31.Mai.2005 Del på Facebook Svart 31.Mai.2005 Forslag: Kanskje andre i båthavna med samme motor kan låne deg sin boks, bare for å sjekke? Liten sjanse for at den blir ødelagt av den grunn. Gjort på "5 min" å flytte den over. Sitér dette innlegget Link to post
Helge N Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Hei... Har hatt dette problemet tidligere og det har dukket opp nå igjen. Forige gangen, for ca. 3 år siden så byttet jeg possisonsbryteren (indukti bryter), da ble hele problemet løst. Denne gangen så ser jeg at det er en komponent i den svarte boksen som er brent. Denne delen var rimelig brunsvid forige gangen ogå, men den var ikke ødelagt. Regner med at den er ødelagt denne gangen. Regner også med at possisjonsbryteren er gått fyken og at det er det som er hovedårsaken. Når denne bryteren går i stykker så vil kompressoren koble inn og ikke koble ut igjen på lave turtall. Den kobler heller ikke ut selv om motoren stoppes. Dette er nok ikke elektronikken beregnet på, så det er nok derfor denne komponent i den svarte boksen min har røket. Regner med å få reparert denne på et elektroverksted, og må nok krype til korset å kjøpe ny bryter på Volvo. Men dette problemet hadde de aldrig hørt om før, selvfølgelig... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.