Jump to content

Erfaringer med suzuki 7.5hk. trolig fra 1979


sebba2

Recommended Posts

Heisann! Har gjort en (Trolig) god avtale med denne her:

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=72977985

 

Noen som har erfaring med disse? 
Jeg har fått vite at det er en 2-takt-kort stamme-gikk fint før den ble satt bort(vet at dette kan være den klassiske løynen til mange sellere men skal prøve den før kjøp)

Valgte naturligvis en totakter til lettjolla på 8 fot- Er ikke særlig glad i 4.-takt utenbords, da det bare blir masse rpm og bråk og lite fart og motoren er tung osv. Vil derfor ha en 2 takt som jeg er kjent med. Har hatt mange japse motorer!

 

På forhånd tusen takk!!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

hei igjen!

 Var i garasjen og hadde en "titt"!

Her er de tingene (pos og negativ) som jeg har funnet til nå. 

+Meget god komp (2 syl)

+Fin motor (lite korrosjon osv.)

+Orginal propell uten ET hakk :D

+Girolje uten vann/melkefarge!!

+Ingen kosmetiske skader noen steder.

+Kjøpte den for 500 :D

+Nye suzuki plugger

-----------

-lakken utpå motoren er full i dritt og en del korrosjon.

-Bensintanken(orginal) Er full i rust og dritt(Vil helst ha den så 2 komp lakk osv er påberegnet)

-Som forventet-Møkkete forgasser.(skal ta den ut og ha rens)

 

 

Har egt ikke funnet noe annet enn dette med den. Tror nok ikke den vil starte før jeg renser forgasseren godt!

Kan godt ende med at jeg bare demonterer hele motoren og lakker opp alt, men vil helst ha den i bruk til sesongen først :D

Her er noen bilder:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0367.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0362.jpg

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Solgte en samme i fjor,etter å ha brukt den noen år, den bare gikk og gikk, men du hørte den, tror min var litt eldre mulig 77 mod. eneste jeg vil si er at hvis det er stål tank er det vanskelig å få rent så jeg kjøpte plast tank på biltema tror jeg da slipper å stresse med renhold. jeg monterte og inn dømann knapp vet ikke om der er på din men kjøpte en som jeg monterte inn for sikkerhet når en kjører jolle. lykke til med "ny"motor

Link to post

Takk for god respons! Har hatt forgasser rens i dag og litt småting. Denne er utrolig simpel!! kjempelett og finne feil osv.

Har ikke startet den enda ved hensyn til nabolaget (søndag). 

Oppdateringer seinere.. Virker jo som en bra motor. Har hørt at motoren skal være en 9 hester. Aner ikke hvor den er sperret tho!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

 

 

Kan godt ende med at jeg bare demonterer hele motoren og lakker opp alt, ....

 

Gratulerer med artig og sjelden motor :thumbsup:

 

Ideelt sett skulle den vel stått på en "matchende" båt :yesnod:  men uansett flott at du tar vare på den!

 

Skal jeg komme med noe innspill må det vel være at uansett hvor mye du utseendemessig pusser den opp / lakkerer etc så synes jeg vel du burde bruke originalfargen og helst bevare dekoren :clap:

Link to post

Ja, tusen takk for det, Helge! Superduper motor, går litt for fort på jolla da! Ingen problem for meg :D Faktisk den beste jeg har hatt av gamle 2-taktere. Den ser jo jæ"lig ut, så vurderer å få den lakket i org farge og org dekaler osv :D Har alltids drømt om denne. Fikk den for bare 500 spenn og! Skal oppdatere om oppusing/lakking osv om det skjer!

 

Tusen takk til alle som hjalp!

 

 

 bilde fra gårdsdagen:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0427.jpg

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
  • 8 år senere...

@sebba2@andlin
Beklager å vekke til liv en gammel tråd, men jeg har akkurat fått påhengsmotor. 1975 Suzuki DT7.5(A). 

Renset forgasser og byttet girolje før jeg startet den. Det var så og si ingen girolje i huset, kun vann. Flushet med WD40 og olje, før jeg fylte opp med fersk olje. 
Motor startet fint med én gang og den har gått stabilt etter et par test turer, med overraskende god futt. Litt over 15 knop på Steady 260 med 2 personer. 

 

Jeg ønsket å ta av undervannshuset, men det sitter bom fast, rikker seg ikke en millimeter.

Jeg har tatt av bolter/muttere merket nr 0,1,2,3,4 og 6 på bildene.

Det er kun 1 skrue jeg ikke fikk ut da den er rundet og jeg er skeptisk til å bore den ut da metallet er såpass gammelt. Den er ringet med gul ring på bildet og merket nr 5.
Husker dere om denne må ut for å ta av undervannshuset? 

 

 

 

Screenshot_2024-10-17-09-45-37-89_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

IMG20241017084902.jpg

IMG20241017084852.jpg

IMG20241017084846.jpg

IMG20241017084838.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...