Jump to content

Biltemas nye Lithium ION batteri som start til utenbords motor?

VirtualMe

Recommended Posts

Kjøpte ny RIB her om dagen, med en Yamaha 9,9 Sport. Denne ble levert med et "vanlig" batteri på 70 AH.

Siden vi har båten hengende i daviter, hadde det vært supert å slanket bort dette store og tunge batteriet.

Er det noen som har benyttet de (nye?) Biltema Lithium ION batteriene som start batteri til en tilsvarende liten utenbordsmotor?

Ser at spesifikasjonen at de største på 5 AH har 290 CCA, noe som er litt under hva manualen til Yamaha ber om (350), men kan vanskelig se at det går så mye strøm til start av denne lille motoren..

5Ah var ikke mye, når 9,9`n ikke starter på første, er rå på andre og heller ikke vil starte på 3`de forsøk? Hvor mye strøm er det igjen i Lithium batteriet ditt da?

Hvis vi tar i og sier at starteren drar 100A så har han strøm til 3 min kjøring på starteren. 3 minutter filing på starteren er MYE, veldig mye. Bruker ikke i nærheten så lang tid på å sveive igang Sabb 30hk motoren min i 10 minus. Jeg vil tro at det er nok til å få start på den. Hvordan det er med lading slik at man topper opp batteriet igjen vet jeg ikke. Lading av Li-Ion batteri er ikke like enkelt som lading av blybatterier.

Ser av bruksanvisningen at det ikke må lades til en spenning over 15V, men man må lade med mer enn 14V. Hvordan er det med spenningsregulator på motoren? Er det som i gamle dager ingen regulator så kan det bli overlading med medfølgende fare for brann i batteriet. Tenk over den biten også.

Redigert av tronds63 (see edit history)

Husk at litium-batterier har full strøm til siste dråpe mens et vanlig blybatteri begynner å fade ut og tåler heller ikke full utlading mange ganger.

Et 5Ah litiium batteri kan derfor sammenlignes med et vesentlig større blybatteri.

Starteren drar aldri iverden 100 A, kanskje 50A max.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Om batteriet leverer 290A med 12V, så er jo dette ca 4,7hk kraft, og om motoren trenger mer kraft enn dette for å starte vil jeg tro den ikke er så grei å starte med snor heller...

Tror disse kravene om CCA er noe oppblåste, for har ikke "kraftig nok" batteri på min 100hk heller ift oppgitt, men starter som bare det, også i minusgrader...

TA

• 1 måned senere...

For de som er interessert;

Tok i går jolla ut på test-tur for å sjekke ladespenningen.

Det viser seg at denne er 14,54V, målt på batteriet, praktisk talt fra tomgang til full gass. Ble litt imponert, faktisk nok til at jeg mistenkte at batterispenningen var 14,5.. Men når jeg stanset motoren, falt denne til 13,3.

Videre har jeg funnet at starteren i 9,9 Sport er på 600W, dvs maks 50A. Da er man godt innenfor spesifikasjonen på batteriet.

Så da blir det å montere et slikt Biltema batteri. Godt man har noe å drive med..

Jeg hadde de samme tankning som Virtual Me. Så på biltema sin Lithium for min RIB jolle, men jeg trodde den var for liten. Jeg kjøpt en BikeMaster DLFP-30L-BS fra USA via Jetcarrier. Den er 12.5 A/H, og 600cca. Batterien kan også tåler en lade strøm av 25A. Har ikke sjøsatt jollen med ny batteri ennå. Prisen var $221 pluss frakt og moms.

• 1 år senere...
VirtualMe skrev On 4/28/2016 at 12.40:

For de som er interessert;

Tok i går jolla ut på test-tur for å sjekke ladespenningen.

Det viser seg at denne er 14,54V, målt på batteriet, praktisk talt fra tomgang til full gass. Ble litt imponert, faktisk nok til at jeg mistenkte at batterispenningen var 14,5.. Men når jeg stanset motoren, falt denne til 13,3.

Videre har jeg funnet at starteren i 9,9 Sport er på 600W, dvs maks 50A. Da er man godt innenfor spesifikasjonen på batteriet.

Så da blir det å montere et slikt Biltema batteri. Godt man har noe å drive med..

Hvordan gikk med Lion batteriet og Yamaha 9.9 sporten ??

Har samme motor og ide selv - gikk det greit ??

Nå har vi brukt dette Biltema batteriet i over en sesong, og det har fungert helt prikkfritt. Aldri vært noe problem med start.

Hadde en seanse hvor vi hadde fått mye luft i bensinslangen (går helt fra baugen og akter), hvor jeg etter å a kinnet i sikkert nærmere 10-15 minutter tømte batteriet. Satte det på lading i en halvtime, og like bra igjen. Anbefales.

Redigert av VirtualMe (see edit history)
  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Lithium startbatteri er helt fantastisk hvis man har en lettstartet motor. Jeg har en outboard på 25 hp, starteren  bruker 98 amp.

Hadde et blybatteri før som veide 14,6 kg, nå har jeg et lithiumbatteri som veier 1,7 kg, cca 450 amp, blir aldri tomt for strøm.

Jeg hadde nok klart meg med cca 290 amp. Båten lå ute hele vinteren uten å ha vært i bruk, likevel masse strøm på batteriet.

Ladespenningen fra motoren er 13,8 volt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...