VirtualMe Startet 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2016 Kjøpte ny RIB her om dagen, med en Yamaha 9,9 Sport. Denne ble levert med et "vanlig" batteri på 70 AH. Siden vi har båten hengende i daviter, hadde det vært supert å slanket bort dette store og tunge batteriet. Er det noen som har benyttet de (nye?) Biltema Lithium ION batteriene som start batteri til en tilsvarende liten utenbordsmotor? Ser at spesifikasjonen at de største på 5 AH har 290 CCA, noe som er litt under hva manualen til Yamaha ber om (350), men kan vanskelig se at det går så mye strøm til start av denne lille motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 5Ah var ikke mye, når 9,9`n ikke starter på første, er rå på andre og heller ikke vil starte på 3`de forsøk? Hvor mye strøm er det igjen i Lithium batteriet ditt da? Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 (redigert) 5Ah var ikke mye, når 9,9`n ikke starter på første, er rå på andre og heller ikke vil starte på 3`de forsøk? Hvor mye strøm er det igjen i Lithium batteriet ditt da? Hvis vi tar i og sier at starteren drar 100A så har han strøm til 3 min kjøring på starteren. 3 minutter filing på starteren er MYE, veldig mye. Bruker ikke i nærheten så lang tid på å sveive igang Sabb 30hk motoren min i 10 minus. Jeg vil tro at det er nok til å få start på den. Hvordan det er med lading slik at man topper opp batteriet igjen vet jeg ikke. Lading av Li-Ion batteri er ikke like enkelt som lading av blybatterier. Ser av bruksanvisningen at det ikke må lades til en spenning over 15V, men man må lade med mer enn 14V. Hvordan er det med spenningsregulator på motoren? Er det som i gamle dager ingen regulator så kan det bli overlading med medfølgende fare for brann i batteriet. Tenk over den biten også. Redigert 25.Mars.2016 av tronds63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 (redigert) Husk at litium-batterier har full strøm til siste dråpe mens et vanlig blybatteri begynner å fade ut og tåler heller ikke full utlading mange ganger. Et 5Ah litiium batteri kan derfor sammenlignes med et vesentlig større blybatteri. Starteren drar aldri iverden 100 A, kanskje 50A max. Redigert 25.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Har ingen erfaring med Bilens Litium ION, men erfaring av annet merke på motorsykkel. Funker meget bra der. Starter 1000 kubikk, med høy kompresjon meget lett. Ingen problem med lading. MC har ikke verdens beste lading. 14 volt på en god dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 (redigert) Så en youtubevideo hvor en fyr erstattet batteriet i en bil med noen store kondensatorer. Da har man spart mye vekt ;-) https://youtu.be/z3x_kYq3mHM?list=PLsOiMub4y7vCA3APnunDFK0ggJ8qQ-Jcb Redigert 26.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Det frister veldig å gå for dette "prosjektet". Må få målt ladespenningen, og eventuelt sette inn en regulator ekstra. Burde vel fungere bra med en solcelle regulator. Sparer omtrent 15 kg vekt, og det er svært fristende. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Om batteriet leverer 290A med 12V, så er jo dette ca 4,7hk kraft, og om motoren trenger mer kraft enn dette for å starte vil jeg tro den ikke er så grei å starte med snor heller... Tror disse kravene om CCA er noe oppblåste, for har ikke "kraftig nok" batteri på min 100hk heller ift oppgitt, men starter som bare det, også i minusgrader... TA Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 For de som er interessert; Tok i går jolla ut på test-tur for å sjekke ladespenningen. Det viser seg at denne er 14,54V, målt på batteriet, praktisk talt fra tomgang til full gass. Ble litt imponert, faktisk nok til at jeg mistenkte at batterispenningen var 14,5.. Men når jeg stanset motoren, falt denne til 13,3. Videre har jeg funnet at starteren i 9,9 Sport er på 600W, dvs maks 50A. Da er man godt innenfor spesifikasjonen på batteriet. Så da blir det å montere et slikt Biltema batteri. Godt man har noe å drive med.. Sitér dette innlegget Link to post
satalog Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg hadde de samme tankning som Virtual Me. Så på biltema sin Lithium for min RIB jolle, men jeg trodde den var for liten. Jeg kjøpt en BikeMaster DLFP-30L-BS fra USA via Jetcarrier. Den er 12.5 A/H, og 600cca. Batterien kan også tåler en lade strøm av 25A. Har ikke sjøsatt jollen med ny batteri ennå. Prisen var $221 pluss frakt og moms. Sitér dette innlegget Link to post
MacNervik Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 VirtualMe skrev On 4/28/2016 at 12.40: For de som er interessert; Tok i går jolla ut på test-tur for å sjekke ladespenningen. Det viser seg at denne er 14,54V, målt på batteriet, praktisk talt fra tomgang til full gass. Ble litt imponert, faktisk nok til at jeg mistenkte at batterispenningen var 14,5.. Men når jeg stanset motoren, falt denne til 13,3. Videre har jeg funnet at starteren i 9,9 Sport er på 600W, dvs maks 50A. Da er man godt innenfor spesifikasjonen på batteriet. Så da blir det å montere et slikt Biltema batteri. Godt man har noe å drive med.. Hvordan gikk med Lion batteriet og Yamaha 9.9 sporten ?? Har samme motor og ide selv - gikk det greit ?? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 (redigert) Nå har vi brukt dette Biltema batteriet i over en sesong, og det har fungert helt prikkfritt. Aldri vært noe problem med start. Hadde en seanse hvor vi hadde fått mye luft i bensinslangen (går helt fra baugen og akter), hvor jeg etter å a kinnet i sikkert nærmere 10-15 minutter tømte batteriet. Satte det på lading i en halvtime, og like bra igjen. Anbefales. Redigert 8.Juli.2017 av VirtualMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Husk nå bare på at li-ion er ganske utstabil teknologi. Pass bare på at du ikke overlader batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Li-ion er en ganske stabil teknologi. Men den kan være litt ekstra følsom for dyputlading og overlading. Redigert 9.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Har en Suzuiki DF9.9A, og må bytte batteri. Vurderer et Litiumbatteri (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-LiFePO4-2000036169/), men hva betyr "Lades med spesiell lader for litiumbatterier."? Batteriet får jo bare lading fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Duppen45 Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Lithium startbatteri er helt fantastisk hvis man har en lettstartet motor. Jeg har en outboard på 25 hp, starteren bruker 98 amp. Hadde et blybatteri før som veide 14,6 kg, nå har jeg et lithiumbatteri som veier 1,7 kg, cca 450 amp, blir aldri tomt for strøm. Jeg hadde nok klart meg med cca 290 amp. Båten lå ute hele vinteren uten å ha vært i bruk, likevel masse strøm på batteriet. Ladespenningen fra motoren er 13,8 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.